Gå til innhold
Arkivverket

[#38737] Syver Pedersen (Qvalem/ Kveum/Kvalheim i Skjåk/ Lom?)


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hill-Gunn Jensen

Er det noen som vet hvem foreldrene til disse var ?Syver Pedersen f. ca 1750 og Rønnaug Larsdtr. f. ca 1765. Under ft. i 1801 er Syver husmann på gården Qvalem (Kvalheim) i Lom (Skjåk?) De har da disse barna:Ole f. 1784Peder f. 1790Anne f. 1792Finner intet om de i Slekter og gårder i Lom og Skjåk. Meget takknemlig for svar.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn jensen

Beklager, men jeg ble svært lite klok av dette, ettersom Qvalem i ft. 1801 er i Lom, mens Slekter og gårder i Lom og skjåk sier at den ligger i Skjåk. Men det var nå bare en helgardering å sette begge stedene. Fint om du hadde hatt svar på spørsmålet jeg stilte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!Eg kan i alle fall seie at Kvålheim ligg i Skjåk, som langt innpå 1800-talet låg under Lom prestegjeld. (Eiga kommune og prestegjeld no)Skal koma attende med meir om foreldra seinare, om eg finn noko!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

FT 1801 Lomb, dekker både Lom og Skjåk.Qvalem ligger i Skjåk og dine personer hadde et husmannsbruk under Qvalem. Slekter og gårder i Lom og Skjåk av Olav Bræk, omhandler kun gårdene, ikke husmannsbruk under gårdene. Kveom (Kveom)i Skjåk er et husmannsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei og takk for svaret Kai. Jeg vet at de var husmenn under gården Qvalem, for det er de jo registrert som i ft. i 1801 Det jeg er på jakt etter er hvem var foreldrene deres og hvor kom de fra. Siden ditt etternavn er Kveum stammer du kanskje fra disse traktene ? Som nordlending er jeg lite kjent med hvor de ulike gårdene lå i området, og er derfor svært takknemlig for all hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Dei (og etterkomarane deira) er nemnde i Ættebok for Skjåk, band 1, side 150 - under overskrifta Kvalheimseie, eg siterar frå der:Syver Persen Kvalheimseie, f. 1751, g. med Rønnaug Larsdtr., f. 1766.Dei er nemnde med tre born, dei som Hill-Gunn har skreve ovafor her. (Ola, Per og Anne). Ættebok for Skjåk har ikkje noko anna enn fødselsåret på Ola og Anne, men Per si etterslekt er det litt om - der det t.d. dukkar opp Kveum-folk- skyldfolk Kai?Dette var nok diverre ikkje noko svar på spørsmålet ditt, men då veit du at det ikkje er å finne direkte i Ætteboka, men eg skal leite meir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Nei, mitt Kveum kommer fra Lesjaskog. Det kan vel lønne seg å kontakte Nordalsarkivet i Skjåk og finne ut hva de sitter inne med. Det kan ta litt tid, men vel verdt å vente på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Mona Jeg ble nå ikke så klok av dette på DIStreff, kunne ikke se at det var noen fra Skjåk som stemte med 'min' Syver Pedersen. Siden din svigerdatter er av samme slekt, vet du kanskje hvem foreldrene til Syver og Rønnaug var ? Blir kjempeglad hvis du hjelper meg videre. ...smiske...smiske :-)Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Takk for lenkene til FS, men det hjelper meg dessverre ikke videre. Skal låne bygdebøkene for Skjåk og Lom for å se om jeg finner noe der.:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Atle Brandsar

Hei!Eg skal sjølvsagt freiste å hjelpe deg (Lenke), men no som du har fått litt tid og råd på denne debatten, så lurer eg på om du kan oppsummmere kva du enno lurer på her, kva du ikkje har funne ut av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei igjen Atle :-) Det jeg lurer på er selvfølgelig hvem var foreldrene til Syver og Rønnaug. Ser i en av lenkene til FS fra Torgeir, at far til Rønnaug er Lars Skieser. I konfirmasjonslistene for Skjåk og Lom ser jeg navnet Schiedser og Skiaker nevnt. Spørsmålet er da om Skieser, Schiedser og Skiaker er det samme, og om Rønnaug kom derfra ? Siden Ættebok for Skjåk, Slekter og gårder i Lom og Skjåk, samt bygdebøkene for Skjåk bare omtaler gårdene, lurer jeg på hvor er det husmennene (som lå under de ulike gårdene) blir omtalt med sin slekt?:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Skieser og Schiedser er gamle skrivemåtar for Skjæsar, som det vert skrive i dag. Skjæsar er ein gard i Lom.Skiaker eller Skiaaker er gamal skrivemåte for Skjåk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Det er eit par Lars'ar på Skjæsar i høveleg tidsrom, men ingen av dei er førte med Rønnaug som dotter... (Bygdabok for Lom, b. 2 og 3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Gunnar og Atle, takk for opplysningene.Har nettopp fått bind 2 av bygdebøkene for Lom til låns, skal ta å se der om det du nevner Atle (det er så ergelig at man ikke kan få disse 3 bindene av bygdebøkene som man har bestilt, samlet til låns)Men hvor kan denne Syver stamme fra mon tro ?:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Teigum

For bruk i 'Avansert søk' - Gunnar Sigdestad nevner Skiaker og Skiaaker som et par av måtene som Skjåk er blitt skrevet på. I folketellingene (1865, 1875 og 1900) heter Skjåk også bl.a. Sjager, Sjaker, Sjaaker, Skeager, Skeagers, Skeaker, Skeakers, Skedager, Skeger, Skeaager, Skiager, Skiagers, Skiakers, Skidagers, Skidanger, Skiæker, Skiaager, Skiåker, Skiåker, Skiaaker, Skjagens, Skjager, Skjagers, Skjaker, Skjeaker, Skjiager, Skjiaker, Skjoaker, Skjoger, Skjoker, Skjåger, Skjåker, Skjaaker og Skaaker. Listen er ikke uttømmende, da jeg også har sett navnet skrevet med Sch istf. Sk. i begynnelsen av navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei og God Jul folkensTar og løfter opp denne etterlysningen i håp om at det er kommet til flere hjelpere på dette forumet, og kanskje også flere kilder å lete i. Har dessverre ennå ikke klart å finne hvem som var foreldrene til Syver og Rønnaug, og håper derfor på litt drahjelp. Her i 1801 LenkeIflg. FS skal de være gift i Lom i ca. 1783. Har søkt gjennom Kb for Lom, men kan ikke finne de forlovet/ gift der, finner ingen av barna døpt der heller. Så hvor leter jeg da?Fortsatt takknemlig for all hjelpMvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Griper fatt i siste delen av (1): Finner intet om de i Slekter og gårder i Lom og Skjåk. Hele familien er nevnt under Kvalheimseie, s.150 Band 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei KaiLenge siden jeg holdt på å forske på disse forfedrene til mine barn, hvor bl.a. ett av oldebarna til Syver og Rønnaug flyttet fra Skjåk til Steigen i Nordland på slutten av 1800 tallet. Hadde på hjemmelån disse slektsbøkene fra Lom og Skjåk for over 3 år siden, men kan ikke huske at jeg fant omtalt der hvor Syver og Rønnaug kom fra. (I 2006 sa du at ”Slekter og gårder i Lom og Skjåk av Olav Bræk, omhandler kun gårdene, ikke husmannsbruk under gårdene.) Åkke som, kan du please være så snill å se etter hva som står om de i boka, slik at jeg slipper å låne den enda en gang.Hvis de bodde som husmenn på Kvalheimseie i Skjåk, som vel på det tidspunktet lå under Lom prgj. skulle jeg vel finne de i KB for Lom, men det gjør jeg altså ikke. Leter jeg i feil KB? :-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Ref.: Ættebok for Skjåk, band I, s.150: Kvalheimseie. Syver Persen Kvalheimseie, f.1751, g. med Rønnaug Larsdtr., f.1766 Barn: 1. Ola f.1784 2. Per f.1790, g. 6/2 1821 med Gunhild Persdtr., f.1797, etterkommere 3. Anne f.1792 Ser på FamilySearch at Rønnaugs far kan være Lars Skieser (Skjæsar?) Finner ingen passende person under Skjæsar i Lom selv om Lars forkommer ofte både der og på Gjeisar og Helstad. Kirkebok for Lom er rette stedet å lete hvis de er fra Lom/Skjåk. Per navnet går igjen på Kvalheim og Jevnheim som er gift til Kvalheim. Skal lete videre og se hva jeg finner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tusen takk KaiSer at dette trolig er de samme opplysningene som jeg også må ha funnet da jeg lånte disse bøkene, (og som Atle Brandsar gir i innlegg 7)På FS antydes det at Syver og Rønnaug giftet seg i ca 1783 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100193531432&lds=1&region=12&regionfriendly>Lenke Hvis Rønnaug var født i 1766 var hun altså bare 17 år da hun ble gift. Hmmm…var det vanlig i de dager og få lov til å gifte seg så ung?Ser at jeg har registrert sønnen Peder (Per) Syversen f. 1790 som gift g. 6/2 1821 med Gunhild Pedersdtr. f. 1799 på Rusten, trolig har jeg dette også fra disse slektsbøkene. Men, ser i Kb at Peder er oppgitt å være bare 21 år ved vielsen, og ikke 31 år (nr.6) Lenke Peder og Gunhilds datter Rønnaug (som jeg har bilde av) er mine barns tipptippoldemor, hun døde i Steigen i 1921Jeg har gjennom mange år klart å finne det meste av forfedrene til mine barn (på far siden) av de som kom fra Gudbrandsdalen, men har et par stort hull i en ellers så pen aneliste med Gudbrandsdøler:-) Det jeg ikke har klart å finne er bl.a. forfedrene til Syver Pedersen og Rønnaug Larsdtr. som bor på Kvalheimsdeie i 1801, samt farfar og farmor til Gunhild Pedersdtr. fra Rusten som ble gift med deres sønn Peder Syvertsen. Lenke Hennes foreldre ble gift i 1794 i Lom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.