Gå til innhold
Arkivverket

[#38742] Annichen Andersdatter Beyer


Gjest Solveig Sørbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Sørbø

Annichen Andersdatter Beyer gift med Engelbreth Andersen Grønlie. Deres sønn Anders ble døpt i Kongsberg kirke 15. november 1806. De flyttet senere til Kofstadeie i Eiker. Vet ikke om de hadde flere barn. Skulle gjerne vite mer om Annichen og Engelbreth, når og hvor de ble født og hvor de ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Det er skifte på plassen Grønli u/Kofstad 30/7 1812. Engebret Andersen er død. Enke A(resten utydelig) Andersd. 1.sønn Ole Engebretsen, 8 år 2.sønn Anders Engebretsen, 5 år Barnas verge Halvor Engebretsen TrollerudMvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sørbø

Hjertlig takk for nye opplysninger. Navnet Grønlie fant jeg ved Anders Engebretsens dåp på Kongsberg. Men det kan jo tyde på at Engelbreth var fra Grønli u/Kofstad i Eiker. Jeg trodde at siden både morfaren og farfaren het Anders - så var han eldste sønn, men der tok jeg altså feil.Håper på flere opplysninger.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Anniken Andersdatter Beyer/Beier og hennes foreldre finner du på plassen Langebru u. Garås i Flesberg (se Flesbergboka bind 7 s.534). Anders Johannesen Beier og Johanna Maria Ivarsdatter gift på Kongsberg 1775 og de fikk datteren Anniken i 1776.Anders Johannesen foreldre var Johannes Larsen Beyer og Ingeborg Marie Olsdatter Trollerud. (se Flesbergboka bind 7 s.12)Barnas verge Halvor Engebretsen Trollerud var Anders Johannesen Beyers søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,I avskjedigelsesmanntallet for Kongsberg Sølvverk 1805 finnes en Ingebret Andersen Edsvold, født el. døpt 1/7 1781. Gift og med 1 barn. Kan det være samme?mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sørbø

Hei! Takk for alle nye opplysninger - Flesbergbøkene må nok lånes straks påsken er over.Må også prøve å finne ut mer om Ole Engebretsen som tyder på å være eldste barnet. Sønn nr. 2 Anders Engebretsen flyttet til Luksefjell (Gjerpen) og er min tippoldefar.Jeg tror ikke det er den samme Ingebreth som står i avskjedigelsesmantallet. I flg. skiftet fra 1812 skulle han da hatt 2 barn. Etternavnet Grønli har han både på Kongsberg i 1806, og bodde på plassen Grønli når han døde i 1812.Ut i fra innlegg nr. 2 har Annichen og Engebreth fått et barn i 1813. Dette barnet må være født etter farens død. Hvis noen har tilgang på kirkebøker for Eikerområdet (Haug?) skulle jeg gjerne ha sjekka disse opplysningene. Hvis ikke vil jeg prøve å få lånt mikrofilm på 'fjernlån'.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Plassen Grønli ligger i Lurdalen, som tilhører Fiskum sogn i Eiker. På 1800-tallet er mitt inntrykk at folk i Lurdalen ofte brukte Kongsberg kirke.Etter hva jeg kan se av innlegg 2 er barnet som er født i 1813 døpt i Kongsberg. Jeg kan ikke se at Engelbreth er gravlagt i Eiker.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Viet i Flesberg 5/2 1804 ungkarl og bergmand Ingbrikt Andersen Edsvold og pige Aniken Andersd. Forlovere: Hellik Aarud og Hans Wolkenhauger.Døpt i Flesberg 21/5 1804 Ingbrigt Andersen Edsvold, Trollerudeies søn Ole. Faddere Hellik Aarud og kone, Ingbrigt Løvig, Gullik Wambs kone og Ambjør Olsd. HagenMvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sørbø

Hei! Hjertlig takk for nye opplysninger. Lurer på om navnet Edsvold er en gård (plass)? Ser at ved dåpen til Ole står det Ingbrigt Andersen Edsvold, Trollerudeie. Har forstått at Trollerud(eie) er en gård(plass). Men når jeg ser på folketellingen for Flesberg og Kongsberg i 1801 synes det som om gårdsnavn og etternavn blir brukt på en spesiell måte.MvhSolveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.