Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Knut Wefling

[#38743] Gårdstruktur i Stange ca 1850-1900. Ref Veflingstad.

Recommended Posts

Gjest Knut Wefling

Jeg har fått litt tid og energi til å gå et skritt videre, nå med farssiden. Jeg støter på et gårdsnavn=Sameien. Er dette en 'workpool' for arbeidskraft i området? Andre gårdsnavn som ser ut til å være relevante, er Skjerden Mellom/Østre, Stor-Skjelve og Mellom-S.Hint for å komme videre mottas med takk, det går i røkk og napp dette. Slik det ser ut nå stammer jeg fra en Vaermlandsboer født 1824 så jeg bør kanskje bytte navn til Olsen -:)MVH Knut Wefling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Inge Apesland

Vedr. Sameien: Jeg har fra Vang- bøkene (Hedmark) sett begrepet sameia / sameie brukt ofte om felles-bruk mellom flere gårder eller et grendelag knyttet til utmark, skogsameie eller om husmannsplasser ryddet i sameie (ryddet i utmark brukt i felleskap mellom flere gårder). Dette innebar så langt jeg forsto at vedk. husmann i sameie hadde plikter knyttet til flere gårder / bønder.Dette var vel kanskje ikke helt det du spurte etter ...mvh Knut Inge Apesland, Kristiansand

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Wefling

Det peker iallfall i samme retning. MVH Knut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.