Gå til innhold
Arkivverket

[#38743] Gårdstruktur i Stange ca 1850-1900. Ref Veflingstad.


Gjest Knut Wefling
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Wefling

Jeg har fått litt tid og energi til å gå et skritt videre, nå med farssiden. Jeg støter på et gårdsnavn=Sameien. Er dette en 'workpool' for arbeidskraft i området? Andre gårdsnavn som ser ut til å være relevante, er Skjerden Mellom/Østre, Stor-Skjelve og Mellom-S.Hint for å komme videre mottas med takk, det går i røkk og napp dette. Slik det ser ut nå stammer jeg fra en Vaermlandsboer født 1824 så jeg bør kanskje bytte navn til Olsen -:)MVH Knut Wefling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Vedr. Sameien: Jeg har fra Vang- bøkene (Hedmark) sett begrepet sameia / sameie brukt ofte om felles-bruk mellom flere gårder eller et grendelag knyttet til utmark, skogsameie eller om husmannsplasser ryddet i sameie (ryddet i utmark brukt i felleskap mellom flere gårder). Dette innebar så langt jeg forsto at vedk. husmann i sameie hadde plikter knyttet til flere gårder / bønder.Dette var vel kanskje ikke helt det du spurte etter ...mvh Knut Inge Apesland, Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.