Gå til innhold
Arkivverket

[#38744] Axel Herlofson. banksjefen som gikk konkurs i Arendal i 1886 og forårsaket DNA !


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

På internettet finner jeg følgende:---------------------34. Arendals Privatbank, 1875Banken ble etablert i 1875 med en aksjekapital på 1 mill. kr. fordelt på 250 aksjer a kr. 4.000- Axel Herlofson var bankens leder, og styrte stort sett denne som sitt private foretak. Store beløp ble lånt ut til Herlofsons mange spekulative foretak, og da disse gikk dukken kom banken opp i store vansker. Det endte da også med konkurs i 1886. Landets første bankhavari var dermed et faktum. - Axel Herlofson ble satt under tiltale og dømt til 6 års straffarbeid. Konkursen førte til et voldsomt krakk i byen, blant annet gikk to av stedets sparebanker over ende, og arbeidsløsheten føk opp i 50% ! Som en følge av dette ble initiativet tatt til å stifte Det norske Arbeiderparti i 1887, ved Ormetjern i utkanten av Arendal!-----------------Noen påstår at Arendal fremdeles ikke har kommet over krakket !Er det noen som har kjennskap til Axel Hs bakgrunn ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Slekten Herlofsen i / fra Arendal - det finnes slektsbok om Slekten Herlofsen - finnes på biblioteket bl.a. i Kr.sand og Statsarkivet Kr.sand. Herlofsen-familien har i flere generasjoner eid Strømsbu gård i Arendal.'Arnestedet' for slektens stamfar var i Narestø i Flosta.mvh Knut Inge Apesland, Kr.sand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg slo med en gang opp i Foss' byhistorie fra 1893. Det virker påfallende på meg at Axel H. bare blir omtalt i svært begrenset grad. Dette var nok et plagsomt arr i Arendals borgerskap.Men på side 17 leser jeg følgende slektssammenheng:Peter Didrik Stelling Steen Herlofson (1777-1842) gm Constance AalNicolay benjamin Herlofson (1807-1884) gm Elisabeth Cathrine Cappelen.Yngste sønn: Axel Herlofson gm Hanne Lund.Videre lesing i Foss vil sikkert gi deg utfyllende opplysninger, i alle fall sideveis omkring denne slekten.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Takk skal du ha, Jarl.Da er jo mors og farmors slekt klar, men hvem er Peter Didrik Stelling Steen Herlofsons foreldre ?; o} knu t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Her er mye å ta av. Du kan se fram til timer i selskap med 'Arendal byes historie'. Her er lenker til mange av Arendalsslektene....(Du får komme til Fevik og låne den, om du ikke kan få den andre steder. Jeg har nytrykk fra 199...)Hans Herlofson og Mette Margrethe Steen (datter av presten Steen i Hallingdal) var far til P.D.S.S. Herlofson. Denne Hans var sønn til skipsfører Herlof Rasmussen og Aasille Stiansdtr (f Gjesøen 1729 - d 1802) (Foss s 20)- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei igjen, Jerl.Jeg finner fremdeles ikke koblingen til den øvrige Herlofson-slekten, er det her bare en tilfeldig navnelikhet ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Det ble gitt ut en temmelig omfattende slektsbok om slekten Herlofson for noen år siden. Tror den heter 'slekten Herlofson gjennom 400 år'Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hukommelsen svikter en rett som det er. Jeg ser jo nå, ut fra Jarls opplysninger i innlegg 6, at jeg har vært borti denne slektshistorien tidligere - nærmere bestemt i forbindelse med 'negerslaven Adam' som Hans Herlofsen (Axel Herlofsens bestefar) kjøpte på St. Croix i 1782 (se Lenke.Hans Herlofsen var f. i Neskilen, har jeg notert meg, og hans far igjen - Herlof Rasmussen - var fra Narestø. Det finnes videre bakover slektslinjer til Dypvåg (Vestre Sandøya og Skattebones) og til Tromøya (Bjelland).Dette er - vel å merke - i høyeste grad basert på sekundære kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Så vidt jeg vet - uten å kunne bevise det: Ja. I så fall oppkalt etter morfaren. Herlof Rasmussen var, som Jarl allerede har nevnt, gift med Aase Stiansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg jakter litt på eldre brever fra distriktet, og nå fant jeg nylig et brev fra 1858 (?) til Herlof Herlofsen i Arendal. Er dette et firmanavn, eller levde det en med dette navnet her på den tiden? Ser at det bodde en mann i Kolbjørnsvik - f i Bergen, med dette navnet i 1865. Vet noen om mulig forbindelse med bankmannens slekt? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Antakelig Herlof H., skipper og reder, 1812 - 1874.Han og Axlel har samme tippoldefar - Herlof Rasmussen 1695 - 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.