Gå til innhold
Arkivverket

[#38750] 'Sørlendingen' og kirkebygger Simon Pedersen Bredal, aner?


Gjest Martin Kr. Bjørnå
 Del

Recommended Posts

Gjest Martin Kr. Bjørnå

Er det noen som kan hjelpe med å finne ut hvor min tipp tipp oldefar Simon Pedersen Bredal f. 1770 og d. 1844, Tennevik, Skånland, Sør-Troms kom fra? Man finner ham under fam. 408, s. 39 Folk og Slekt i Gamle Trondenes og du kan lese om ham i Trondenes By. bok Del I, Skånland herred, på s. 107 og 108. 'Simon kom nordover som kirkebygger, og var med på å oppføre Evenes kirke.' Med hilsen Martin Kr. Bjørnå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Marianne Bakketun

Martin fekk aldri noko svar på denne. Nokon som veit noko meir no?Denne Simon Pedersen (skjønar ikkje kvar Bredal-navnet kjem frå) vart gift med Martha Hansdtr og dei fekk iallefall ei dotter i 1808: LenkeMarianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Kristian Bjørnå

Hei Marianne. Takk for at du har tatt opp igjen leting etter Simons foreldre.Jeg har lest 'din debatt' nr 67865 og også debatten til Arnstein Rønning , 'nr 67865 ' med stor interrese. Det er sønnen til Simon og Marta , Hans Andreas Simonsen Rasmussen f. i 1806 som fører fram til meg. Jeg har brukt din lenke for født i Trondenes og funnet Hans Andreas på s22. Kan du hjelpe med å tyde fødselsdato? Er det 16. februar. Hva betyr det som står før navnet til Hans Andreas?Foreldra ble gift i 1806. Var han født før de gifte seg ? Ja mulig, for Arnstein Rønning har en lenke med gift 13. oktober i 1806. Men de navnene som står etter brudeparet er det forlovere? Pleier ikke foreldrene å stå her? Det passer ikke helt!Da burde vi fått en ledetråd vidre for Simon. Det dobble etternavnet til Hans Andreas må vel stamme fra morfaren Hans Rasmussen. Nå er det tre debatter om samme sak. Kan de slåes sammen ? Jeg kan jo bare følge med på deres.Martin Bjørnå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

1806 Trondenes 5te søndag eft. Paaske hiemmedpt Confirm: [bekreftelse av hjemmedåp] født 16de Februar Hans Andreas. Par:[foreldre] Simon Peders: og Marta Hansdr Tenvigen. Test:[faddere] Niels Skielrup, Rasmus Hans. og Qde [kvinne], Maren Olsdr. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg er enig i at det ser litt rart ut at de gifter seg etter fødselen, uten at det ser ut til at barnet blir notert so 'uekte', men her blir det lyst første gang for dem, og det ser for meg ut til å være i februar 1806, så det er vel kanskje derfor at det blir sett gjennom fingrene med dette (langt oppe på venstre side) LenkeNå hadde han vel litt problemer med at han hadde lovt seg bort til en annen, så dette kan vel også ha satt kjepper i hjulet for ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, jeg ser nå at lysing og barnedåp ligger på samme side i kirkeboka, og lysingen ligger først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg søkte etter kirkebygger Simon Bredal på nettet. Jeg fikk opp Genealogi.no hvor det sto Simen kirkebygger 9:104 Genealogi.no er vel siden til Norsk slektshistorisk forening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har benyttet både klokkerboka og den vanlige, men du finner nok fram etter hvert. Ser forresten at hun kalles 'Simion Pedersøns Fæste qvinde' når hun introduseres i kirka etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Berit 8: Det betyr vel at det står noe i NST nr 9, side 104. Jeg har ikke dette - men nr 10 :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Kristian Bjørnå

Tusen takk Arnstein for tyding og hjelp. Det skal bli spennende å lese NST! Om ingen har bladet tilgjengelig så tar jeg meg en tur dit i morgen.Martin Bjørnå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Ventar i spenning på kva meir ein kan finna ut om den godeste Simon kirkebygger. Sjølv prøver eg å hjelpe ei dame som er etterkomar etter Siri Christina, fødd i 1808. Trur neimen ikkje ho var klar over at Simon og Marta også fekk ein son i 1806.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Men, hei Martin Kristian!Er litt usikker nå, er denne Simon en av Karoline sine forfedre, eller?hilsen Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Kristian Bjørnå

Jeg er nå kommet tilbake fra Slektshistorisk forening og har leitet etter Simon. Nr 9 s 104 førte ikke fram. Det handlet om ornamenter fra div kirker. Mens jeg var der søkte jeg i registret på alle tenkelige navnevariasjoner rundt Simon: Bredal, Da(h)l, Pedersøn og Rod(h)e. Men ikke noe resultat. Nå venter jeg spent på Steinar Olsen sin undersøkelse om byggingen av Evenes kirke. Se innlegg 13 i tema 67906.Hei Gro Berit. Nei, Simon er på min fars side. Han er oldefar til min farmor. Du kan jo ta direkte kontakt om du vil ha tips om Karoline (mormor) Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.