Gå til innhold
Arkivverket

[#38753] Sivert Olsen f. Leinstrand ca 1800


Gjest Ørjan Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Karlsen

I følge Familysearch får han og konen Serine 4 barn fra 1827 til 1835. Er det noen som vet hvor Sivert kommer fra, hvem han giftet seg med og hvor han bodde ? Er spesielt interessert i datteren Serine f. 1827, og hvor det ble av henne.I Leinstrand bygdebok står det nevnt en Sivert Olsen: 'Sankthansdag 1821 innsatte v. Osten sin hustrus søsterdatter, jomfru Elisabeth, til universalarving. Han opplevde ikke at hun, 27. november (1821 ?), ektet den 9 år eldre bondegutten Sivert Olsen (Løberg ?). Så ble jomfruen bondekone, og av hennes gamle flotte navn var det ved folketellingen 1825 ikke annet igjen enn Otelie Nilsdatter. Hennes og Siverts barn var Johannes, tre år (f. cir. 1822), Olaus, tre -kvart år. Tjenerflokken var skrumpet inn til fire, tidligere var det syv.'Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Hei.Hvilken gård i Leinstrand er sitatet i bygdeboka fra?Hvordan vet du at Sivert Olsen er født i Leinstrand (du spør hvor han kommer fra)? Hvilke opplysninger har du om han og/eller kona?mvhReidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Sitatet er fra Kolsås, om oberstløytnant Johan Otte von der Osten. De (Sivert og kone) kjøpe Kattem i 1831.Jeg aner ikke hvor Sivert kommer fra, ei heller vet jeg hvem konen er. Den eneste Sivert jeg var i stand til å finne i bygdeboken er han nevnt ovenfor. Hvis konen er hun det er referert til ovenfor, het hun Elisabeth Otilie Christina Richelieu. Når hun er født vet jeg ikke.Jeg kan finne 4 barn født via FS, dette er Serine 1827, Hans, 1829, Johan Otto 1831 og Margrethe 1835, og i tillegg skal de ha Johannes ca 1822 og Olaus ca. 1824.Jeg er spesielt interessert i skjebnen til Serine av barna, jeg trenger å få bekreftet/avkreftet at hun giftet seg og tok navnet Rogstad (aner ikke hvor eller hva mannen heter, men han er død før 1865).Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Jeg klarer ikke finne Serine eller Augusta i noen folketellinger. Har forsøkt med alle mulige varianter av navnet Serine/Siri...osv.Rogstad er gårdsnavn i Støren. Det er også Løberg som Bygdebok for Leinstrand antyder at Sivert Olsen kommer fra.Kan det tenkes at Serine døde mens datteren ennå var liten og at hun ble sent som 'pleiebarn' (fosterbarn) i Malvik? Jeg klarer ikke å få henne fram noen steder heller i 1875 tellingen.Kanskje noen andre kan klare det? Jeg ser at du har lagt inn etterlysninger om disse flere ganger her i forumet.Håper at noen kan hjelpe deg. Augusta må jo finnes et sted både i 1875 og 1900 tellingene.Slik jeg ser det virker det som at foreldrene til Serine er de to omtalte i bygdeboka. Men det ville være en fordel om noen kunne bekrefte det ved oppslag i kirkebok for Leinstrand eller Støren(27/11 1821?).Beklager at jeg ikke kunne hjelpe deg.mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.