Gå til innhold
Arkivverket

[#38756] Lunde på Eiker. midten av 1700 tallet. Mange Olssønner/døtre


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Trenger litt hjelp her. Min ane Amund Olsen Lunde gift 06.11.1769 i Haug m Mari Andersdtr Stenshorne (fikk 11 barn, noen født på Waalen og Lunde).Jeg har registrert han som sønn av Ole Pedersen g 04.11.1736 m Kirsten Olsdtr Lunde. Samt disse som søsken til Amund. (Nils, Maria, Ole og Maria) mulig det var flere.. Kanskje jeg tar feil..Blant døde i 1764-1800 for Eiker. ER det noen fra Lunde som jeg ikke klarer å plassere og som forvirrer meg en del.1.Hvem er den gifte Amund Olsen Lunde som dør i 1775, 24 år gml, han er gift2.Hvem er enken Ingeborg Olsdtr Lunde, d 50 år gml.3.Hvem er Ole Olsen Lunde d. 1794, 66 år gml4.Hvem er Ole Olsen Lunde d. 1799, 59 år gml5.Hvem er Ole Amundsen Lunde d. 1764, 42 år gml6.Hvem er Ole Olsen Lunde d. 1766, 36 år gmlNoen som kan hjelpe meg :Dfortsatt god påske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er i alle fall en Amund Olsen Lunde konfirmert: LenkeUnder ekteskap finner jeg også noen Amund Olsener som kan være han som kan passe med han som døde 24 år gammel, en det er ikke så lett å finne hvem av dem dette er.Om du kan finner skifter herfra, er det mulig du finner en sammenheng? Om du da ikke finner en bra bygdebok, som kan klargjøre dette for deg?Vet ikke om dette ble til noen hjelp. Har du spurt i historielaget?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her er IKKE svaret på ditt spørsmål, men noen skifter fra Lunde-gårdene, som kanksje kan rydde opp litt?--------Østre Lunde skifte 3/5-1743Amund Pedersen er dødenke er Magdalena Nilsdatter verge for henne er den døde manns brødre Augustinus Pedersen Lysager og Simen Pedersen KrogstadEtterlatt sønn: Ole Amundsen 19 1/2 år verge halvbror Jon Olsen Lunde i VestfossenEnken var 1. gang gift med Ole Jonsen LundeSvigersønn Ole PedersenSølvbeger med navn Ole Jonsen og Mallene Nilsdatter dat: 1711 --------------Lunde østre skifte 13/2-1769Mallene Nilsdatter er dødhun var Gift 1. gang med Ole Jonsenetterlatte:1) Jon Olsen er død enke Johanne Larsdattera) Ole Jonsen fullmyndigb) Anne Jonsdatter gift med Ole Simensen Vestfossenc) Marthe Jonsdatter 28 år ugiftd) Maren Jonsdatter 20 år2) Kirsten Olsdatter gift med Ole Pedersen østre Lunde Mallene var Gift 2. gang med Amund Pedersen Lunde er død3)Ole Amundsen er død enke Ingeborg Olsdattera)Amund Olsen 12 årb)Ole Olsen 11 år--------Lunde østre skifte 8/6-1765 Ole Amundsen er dødenke er Ingeborg Olsdatteretterlatte barn:1) Amund Olsen 8 år2) Jon Olsen 6 1/2 år--------Lunde Delingsforretning 29/6-1815Myndling Ole Olsen Lunde er dødModeren Kirstie Larsdatter er død efter sønnenArvinger : Jon Olsen Lunde hennes mandBarn av 1. ekteskap:a) Kiersti Olsdatter gift med Aasul Spærenb) Maria Olsdatter gift med Ole Amundsen Vålenc) Anna Olsdatter 21 ård) Malene Olsdatter 20 årBarn av 2. ekteskap med Jon Olsene) Ole Johnsen 12 årf) Lars Johnsen 10 år---------Lunde skifte 19/11-1814Kirstie Larsdatter er dødJohn Olsen den yngres hustru1. ekteskap:a) Kiersti Olsdatter 25 årb) Maria Olsdatter gift med Ole Amundsen Vålenc) Anna Olsdatter 24 ård) Malene Olsdatter 17 årBarn av 2. ekteskap med Jon Olsene) Ole Johnsen 14 årf) Lars Johnsen 11 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

TUSEN TAKK Jon. du er helt uvurdelig :) Noe har i hvertfall kommet seg på plass :DBare lurer på det siste skiftet etter Kirsti Larsdtr i 1814 og deilingsforretningen i 1815. Den John Olsen du nevner der er det snakk om den John Olsen som er 6 1/2 år og sønn av Amund og Ingeborg Lunde (faren skiftes det jo efter i 1765)Vis det er noen som sitter med opplysninger om hvem den Ole Olsen Lunde som dør i 1794, 66 år gml er. Den Ole Olsen Lunde som dør i 1766, 36 år gml, er visst en bror av Ingeborg Olsdtr gm Ole Amundsen LundeJeg tror den Amund Olsen som dør 1775, 24 år gml er han som gifter seg her LenkeDen Amund Olsen Lunde som Gunn nevner i innlegg 2, kan vel tenkes å være sønn av Ingeborg Olsdtr g.m Ole A. Lunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Magne Pettersen

Så var jeg tilbake igjen med et par spørsmål om disse folka igjen... I ekstraskatten 1765 for Eiker. Bor det på Lunde en Ole Olsen gift med Johanne Engebretsdtr 1729-1772, de får to barn Ole f. 1766, og Kirsti 1769. Ut i fra navneoppkalling så må dette være en sønn av Ole Pedersen og Kirsten Olsdtr på Lunde.Den 03.12.1781 blir enkem. Ole Olsen Lunde gift med enken Ragnhild Larsdtr Kortvedt.. Ragnhild Larsdtr Lunde død [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr06241785&gardpostnr=1258&personpostnr=1258&merk=1258#ovre>Lenke Ole Olsen Lunde (kan dette være hennes mann?? LenkeDen 09.11.1788 blir en Ole Olsen Lunde gift med Kirsti Larsdtr Det er vel den Ole Olsen Lunde som dør her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Arild Bogen

Hei, Magne! Gjør deg oppmerksom på at alle barna(11 i alt) ble født på Waalen. Vi har felles røtter i Am(m)und Olsen Waalen og Maria Andersdatter Stenshorne. Am(m)und ble født på Lunde 1743, døpt Haug 28.07.1743. Hans foreldre var Ole Pedersen Østre Lunde og Kirsten Olsdatter Østre Lunde. Hvor Ole Pedersen kommer fra, blir ikke nevnt da han gifter seg Eiker 04.11.1736. Tror ikke han er identisk med lensmann Ole Pedersen Waalen (som noen påstår). Her trenger jeg hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei hei Arild (og en fjerne slektning)..Jeg har ingen anelse hvor den godeste Ole Pedersen kom i fra, har heller ikke lyktes å finne dødsfallet hans, men det må være etter 1765 da han nevnes i x-skatten. Kirsten dør i 1781 på Lunde. 75 år gml..Kan jeg spørre hvem av barna du stammer i fra ?? Jeg stammer fra yngste dattera Ragnhild 1791-1846 som giftet seg med sin fetter Anders Larsen Stenshorne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Bogen

Hei, fjern slektning! Jeg stammer fra Amund Olsen Waalens eldste sønn: Peder Amundsen, f. Waalen 30.10.1772 - død Sundet 03.09.1831. Håper vi med felles anstrengelse kan løse gåten rundt Amunds far, Ole Pedersen Østre Lunde. Hans kone var Kirsten Olsdatter Lunde, f. 1707. Hennes foreldre var Ole Jonsen Lunde, 1662 - 12.07.1719, og Mallene (Magdalene) Nielsdatter Lunde, 1678 - 11.12.1768 (90 år gl.) De trolovet seg Eiker 07.05.1704. Men-hvem var foreldrene til Ole Pedersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

En navnebror, eller . . . . 07.04.1755 skifte i Vestfossen etter Cathrine Antonisdatter, enke etter Christopher Michelsen. Arvinger var søsteren Ingeborg Antonisdatter, enke boende på Kongsberg. Halvsøsteren Siri Larsdatter 32 år ugift og i tjeneste hos Peder Larsen Ås. Verge for Siri hennes faderbroder Peder Jakobsen boende på Flisager i Semsfjerdingen. Ole Pedersen Lunde påtar seg dette vergemålet på sin fars vegne. SAKO EMS skp. 13 a folio 66-66b.Som grunnlag for videre arbeide fort og gæli etter hukommelsen. Mener å huske at Peder Jakobsen også var på Stablum en periode. Nok samme Peder som var gift med Mari Torstensdatter, datter av Torsten Gulbrandsen Stablum, fra Rud. Torsten bodde og en periode på Råen, han var gift med Rønnoug Rasmusdatter [skifte 1731?], Rasmus Råens datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Bogen

Hei og takk! Flotte opplysninger. Dette rimer godt da Ole Pedersen Lundes barn, ved dåp, hadde faddere fra Flesaker og Stablum; bl. a. Knud Flesager, Siri Pedersdatter Stablum og Peder Jacobsen Stablum. Skal lese skiftet. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.