Gå til innhold
Arkivverket

[#38759] Ole Olsen Audenhus, dpt. 27. mai 1808, Fåberg


Gjest Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Ole Olsen Audenhus er ved dåpen i kirkeboken kun oppgitt som Ole v/Audenhus og kalte seg også Ole Sveen. Sveen var et annet navn på Søre Audenhus, en husmannsplass under gården Audenhus, Fåberg. Ole ble båret til dåpen av Audenhus-bonden og hans familie men disse var da angivelig ikke noen av hans foreldre. Er det noen med lokalkunnskap som har ideer om hvem som var foreldre til Ole Olsen Audenhus? Ole ble gift med Pernille Christensdtr. Jevne (hennes 1ste ekteskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Mange takk Lars, dette var spennende opplysninger. Hvilken kirkebok er det du har konfirmasjonopplysningen fra? Jeg har tidligere fått opplyst at Ole var døpt den 27.05. 1808 kan det være feil årstall mon tro, siden han er født 21.05. 1807 ?? Men i konfirmasjonsprotokollen er det ikke ført opp noen dåp i det hele tatt. Har du tilgang til dåpsprotokollene også? Siden han kaller seg Olsen bør vel faren ha vært en Ole, eller kan han ha tatt navnet Olsen etter Ole Oudenhus som (angivelig) bar ham til dåpen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ole og Pernille fikk sønnen Peter (Olsen Traaset Mo) den 9. nov. 1842. Kansje der er noen opplysninger ved Peters dåp om f.eks. farens fødselsår og fødested?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Takk til både Rigmor og Lars, dette blir jo rene 'thrilleren' ...... det er vel den Ole fra Oudenhuus Vestre som er født og døpt i 1808 som er 'min', men det kan vel se ut som om det er den samme Ole vi snakker om, og at fødselsåret 1807 i databasen til Arkivnett Oppland kan være en feilskrift? Da står vi tilbake med at som far er ført opp Ole Oudenhus, bonden på garden, og at sønnen derfor kaller seg Ole Olsen ?? Eller kan bonden Ole ha 'tatt på seg farskapet' uten å vøre den biologiske faren, ville det da blitt godtatt og ført i kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Det er vel flere 'Ole Oudenhuus' i distriktet...? Alle disse barna har O.O. som far, og er døpt i Faaberg, men de har forskjellige mødre:Anne Olsen, 10 Okt 1799 Mor: RagnilMari Olsen , 12 Okt 1801 Mor: MariMarit Olsen, 04 Aug 1806 Mor: BeritOle Olsen, 21 Aug 1807 Mor: -Ole Olsen, 27 Mai 1808 Mor: KariHans Olsen, 02 Aug 1816 Mor: -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, hvilken Ole er 'min' ? Han som er født 21. aug. 1807 av ukjente foreldre eller han som er født 27. mai 1808 av Kari og Ole Oudenhuus?'Min' Ole som gifter seg med Pernille Christensdtr. Jevne den 3. febr. 1832 er der ført opp som 23 år gammel, bruden er også 23 år og hun er født 28. nov. 1808. Dette kan tyde på at 'min' Ole er den som er født 27. mai 1808 med foreldre Kari og Ole på Oudenhuus. Dette reiser så spørsmålet hvem Kari og Ole er? I 1801 er der bare to med navnet Kari og begge er bare 5 år! Den ene er datteren til bonden på Oudenhuus, Ole Johansen, 59 år, og kona Ragnil, 42 år. Den andre Kari er også bare 5 år i 1801 og datter av husmann på Oudenhuus, Ole Poulsen, 45 år, og Mari Svendsdtr., 40 år.Kunne noen med bygdebok se på opplysningene om Kari og Ole Oudenhuus som får sønnen Ole den 27. mai 1808 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jan Peter, hvilken kilde bruker du når du finner Ole født 27. mai 1808 av mor Kari? Jeg finner denne Ole i Digitalarkivet 'Døypte i Fåberg 1730 - 1818' men uten angivelse av morens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, kilden står angitt i lenken i innlegg (9).Døpte i Faaberg, Oppland 1727-1818, Batch No 420201 (igi) hos Familysearch.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Alle de som er opplistet i innlegg 10 har far: Ole Oudenhuus. Det er kun moren som er ukjent på Ole født 21 Aug 1807 og Hans født 02 Aug 1816.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Kunne noen med tilgang til bygdebok for Fåberg se hva som står om 1ste ektemannen til Pernille Christensdtr. Jevne, Ole Olsen Audenhus? (Se innlegg 11)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kurt Østbye

Ja, for de som måtte være innom dette tema, kan jeg opplyse om at 'min' Ole Olsen er funnet. Det viste seg også at hans kone var Pernille Christensdtr. Hovemoen.Ole Olsen (1808–1870) ble født på Hundsverket (Gjøvik glassverk) i Vardal prestegjeld 2.april 1808. Han ble døpt i Hund kirke 18.april samme år. Ole ble konfirmert i Fåberg 16 år gammel 23.mai 1824. Han giftet seg i Fåberg kirke 23 år gammel 3.februar 1832 med Pernille Christensdatter Hovemoen. De fikk tre barn. Ole døde trolig på Lillehammer 62 år gammel i 1870. Foreldrene hans var Ole Jonsen Ravnum (1780–1826) og Rønnaug Larsdatter Audenhus (1777–1844).Ole's tilknytning til Audenhus var altså en helt annen enn det jeg trodde ved oppstarten av dette tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.