Gå til innhold
Arkivverket

[#38762] Militærruller - marinen?


Gjest Bodil Ed Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Ed Iversen

Jeg har lett lenge etter en tipp-oldefar som var Månedsløytnant. I.flg. leksikon var det en midlertidig ansatt løytnant i den dansk-norske flåten. Denne karen la igjen et 'visittkort' hos min tipp-oldemor i Sørum i 1825. Innført i kirkeboka ved barnets dåp 18 des 1825,Månedsløitnant Laurits Olsen Bergh i X-iania. Noen som vet hvor jeg skal lete for å finne ham? Han giftet seg ikke med min tipp-oldemor (Kari Andersdatter Revsom eijet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Denne Ole Bergh Lenke kunne være faren til din Laurits, om du skulle prøve å sirkle ham inn. Ellers gir et søk i FT 1801 på etternavn=Bergh 30 treff - det var jo ikke så mange som brukte slektsnavn den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Månedsløytnanter var som det sies midlertidig ansatte løytnanter i den dansk-norske flåte. Denne tittel forsvant etter 1814 og det er derfor noe merkelig at din Bergh kaller seg det i 1825. Du er sikker på årstall og tittel ? Jeg har gjennomgått lister (1801-14) over mlt. i norsk og dansk tidsskrift for Sjøvesen (Søvæsen) uten å finne spor av noen Lauritz Olsen Bergh. Et mulig sted å søke kan være i arkiver ifm. utskrivning til hær og flåte som fra 1804-1837 foregikk i større grad under ett. Befarne sjømenn kom inn under sjøinnrulleringen. I ditt tilfelle for Kristiania antar jeg at disse finnes på Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Ed Iversen

Takk for hjelp, men Ketil, min tipp... het Laurits og ikke Ole så det vat ikke ham du har lenke til. Rolf, jeg stusset også over at han brukte militærtittelen, men det sto i kirkeboka, både prestens og klokkerens. Da ble det enda et spørsmålstegn ved denne karen. Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.