Gå til innhold
Arkivverket

[#38767] Mathea emigrerte til USA (Chicago) - hvor ble det av henne ?


Gjest Bjørn Dahler
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Dahler

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne ut hvor det ble av Mathea Martinsdatter (Martinsen) f. i Spydeberg 30.08.1879., og ble konfirmert i Våler kirke, Østfold 14.08.1894. Hun var datter av Anne Kirstine Hansdatter og (Hans) Martin Johannessen og emigrerte til USA (Chicago) ca 1900. Mathea var min bestefars halvsøster.Det finnes et foto av henne tatt i Chicago, da var hun ca 25-30 år gammel. Fotografens navn var P.Holgerson og han holdt til på 1654 N.California Ave i Chicago. Så vidt meg bekjent giftet hun seg ikke og iflg familien døde hun ca 1945-1950.Hilsen Bjørn Dahler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Kan det vera denne:Matha Martinsen, døydde i Cook Co., IL (Chicago) 10.8.1947Alder ikkje oppgjeven - d/c no.: #24379Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Hva slags info har du om Mathea som eliminerer den Lars fant? Vet du mer enn det du har lagt her`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Jeg har fått opplysninger fra Cook County om Matha Martinsen som døde 10.08.1947. De sier at foreldrene er Edward og Anna og at hun er født i Malangen. Dette stemmer ikke overens med min Mathea hvis foreldre var Anne Kirstine og Martin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg klarer ikke å finne henne med det navnet i folketellingene i USA. Kan hun ha brukt et annet etternavn, f. eks. et gårdsnavn? Jeg regner med at hun reiste før den norske tellingen i desember 1900, men du har altså ikke klart å finne hennes emigrasjon, eller? Kjenner du til andre i familien som emigrerte?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei :-) Folio 23 nr.72 i Mini for Spydeberg/Spydeberg 1875-1885 finn de dåpen til Mathea, men gardsnamnet er vanskeleg å lesa, eg forsøkte meg tidlegare idag utan hell, og gav opp :-)Men det er jo så mange 'glupingar' her, så det er sikkert nokon som klarar å tyda det(eller kanskje ikkje glupinmgar, men lokalkjende :-))))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Takk for tipset, Mariann.Min kilde for fødselsdato og dåpsdato er kirkebok for Spydeberg. Farens siste navn i k.bok er Braarød, noe han har 'fått' etter bostedet. Da hennes søster, Johanne, som er eldre, ble døpt hadde han som siste navn Mørkplass. Mathea ble også hjemmedøpt på Skjønnerød. Jeg er rimelig godt kjent i distriktet.Da hun ble konfirmert hadde hun etternavnet Martinsdatter. Fra noen i hennes familie har jeg fått opplyst at hun muligens jobbet som budeie på Frogner gård i Oslo rett etter konfirmasjonen.Moren hennes døde i 1884 og faren giftet seg på nytt. Hun kan også ha tatt etternavn fra gården som faren flyttet til. Det var Levorstad i Hobøl. Ellers kan hun ha tatt andre fornavn som Thea, Mattie, Martha m.fl.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Roger Thauland

Her siblings included Edwarda, Altona, Christian, Ellert, and Jeremias; if interested i could forward some obits and perhaps find the dc on lds film, Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.