Gå til innhold
Arkivverket

[#38772] JOHAN INGVALD - f. Kristiania 1903


Gjest Kjell H Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell H Myhre

Ovenfornevnte Johan Ingvald var f. i Kristiania 14.01.1903. (ukjent i hvilke bydel/menighet) Han ble som barn adoptert av et nygift ektepar på Hadeland.Hvorvidt Johan Ingvalds foreldre var gift på det tidspunkt gutten ble født, er usikkert. For den eventualitet at så var tilfelle, er det likeledes uvisst hvorvidt det forekom søsken av Johan Ingvald.Iflg. muntlig tradisjon skal Johan Ingvalds far ha emigrert svært kort tid etter at sønnen ble bortadoptert. Hvorvidt han reiste sammen med barnets mor er usikkert.Har noen tilgang til de aktuelle Kristiania-kirkebøkene, for om mulig å finne eksakte opplysninger knyttet til Johan Ingvalds dåp ?På forhånd hjertelig takk !Mvh. Kjell H Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

En tommelfinger regel når det gjelder barn født av (sannsynligvis) ugifte foreldre, er å starte i Rikshospitalets kirkebøker.og - det tok meg kun tiden det tar å laste bildet fra skannede kirkebøker: LenkeLykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv B Christensen

Stusser over at det står at han ble adoptert bort 25. mars 1935, særlig hvis faren emigrerte etter adopsjonen. Skulle tro at faren reiste etter at barnet var født og overlatt til nye foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Utrolig at dere klarer å lese det bittelille der - der greier ikke jeg...Men bortadoptert i 1935 MÅ vel være feil - det er vel ingen som blir bortadoptert når de har kommet opp i tredveårene????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Takk i særlig grad til deg Laila, i solfylte Englewood .. :-))Jeg var ikke oppmerksom på at ''Riksen's'' kirkebøker var scannede. I likhet med Tom over, finner jeg imidlertid ikke oppløsningen på det scannede materialet høy nok til å kunne forstørre sidene uten billedstøy i et slikt omfang at sidene blir svært vanskelig leselige !Kan dere, Laila eller Liv, være vennlig å transkribere den aktuelle innførselen i sin helhet for meg ?? Henvend dere gjerne pr. e-post til kmyhre1@hotmail.comJeg legger til grunn at dette materialet ikke forfinnes i søkbar databseform; finnes det ''lettvinte'' muligheter for å påvise mulige (halv) søsken av Johan Ingvald, eventuelt supplerende opplysninger om foreldrenes familiære og/eller ervervsmessige bakgrunn ?? Gjenfinnes f.eks. foreldrene i FT 1900, Kristiania .. ??Forøvrig vet jeg med sikkerhet (opplyst av hans sønn) at Johan Ingvald ble adoptert som barn !På forhånd og igjen - hjertelig takk ! Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Kjell.Tar meg den frihet å skrive det som står i kirkeboken, Laila kan jo rette meg om noe blir feil:Nr.21, s.191. År 1903Januar f.14, hj.d. 17 Johan Ingvald. Adoptert 25.mars 1935 av Gbr. Laurits Larsen Malisæter og H. Kjersti f. Nilsen i Brandbu. Slektsnavn: Malisæter.Foreldre: Ug. Arb. Johan Christensen( Pedersen)'står også noe i klammer over Pedersen, men hva? Kanskje noe om bortreist eller ?' Fp. Inga Johanne Pedersen død 15.1.03. Bopel: Mossegd. 12 I til Gården?, det samme på henne, men til Gaden? Far f.1884, Mor f.1885 27/3 Faddere: K: Agnes Sofie Andresen f. Pedersen, P. Ragnhild Kristensen. Anm: hj. Barnets Mormor.Adopsjonsåret er nok feil,men tenker det skal være 1903 eller 1905.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Adopsjonsåret 1935 er nok sikkert riktig. Det finnes faktisk barn som ble formellt adoptert i voksen alder.Konfirmasjonsinnføringen vil kanskje også vise noe ?Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

I følge Kjells eget innlegg (5) har han sikre opplysninger fra vedkommendes sønn at han ble adoptert som 'liten' av et nygift ektepar.Sagene Mini I 1880 - 1893 Kort 5/11, dåp nr.73, s.114.Inga Johanne f.27/3, dpt.: 12/7 1885. Skomager Teodor Pedersen og Hustru Anne Marie Larsen. Mogaden 16. Han f.1848, hun f. 1850.Faddere: Fabrikarb. John Gudmundsen, Fabrikarb. Martin Knudsen, Kone Lina Pedersen, Kone Berte Knudsen. Ægtefødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det er nok riktig at adopsjonen først ble ordnet i 1930-årene. Vi hadde faktisk ingen adopsjonslovgivning her i landet før i 1917.- Men dette forhindret jo ikke at Johan Ingvald kom til sine pleieforeldre (og senere adoptivforeldre) allerede som spebarn.Johan Ingvalds biologiske far hadde nok selv opplevd manglende adopsjonslov. Han kalles jo Johan Christensen (Pedersen) og da var Pedersen-navnet etter hans pleiefar. Den kommunale folketellinga i Kristiania 1903-1904-1905 finnes på byarkivet i Oslo. Slår en der opp på Mossesgate 12 vil en nok få eksakte fødselsopplysninger om Johan Ingvalds biologiske far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Lillian: Tusen takk for meddelelsen i innlegg (6) og (10) ! Mulig min monitor ikke er godt nok kalibrert for avlesning av det scannede materialet. Under ''normale omstendigheter'' burde jo dette vært peanuts ..Til innlegg (7): Jeg kan bekrefte at Kjersti Nilsdtr. f. 1869 og gift m. Laruitz Larsen Haug (og som helt korrekt antok Malisæter som familienavn etter vielsen, og etter å ha overtatt driften av eiendommen etter sin svigermor) er identiske med Johan Ingvalds adoptivforeldre. Godt resonnert ! Undrer nesten over hvilke kilder du har benyttet deg av her .. (??)Solveig & Tom: Takk for konstruktive innspill også til dere. Jeg er allikevel tilbøyelig til å støtte Lillians teori om at årstallet 1935 mest sannsynlig må bero på en feil. Dersom dette hadde vært året Ingvald ble adoptert, ville det vært nøyaktig 10 år etter han, bosatt i Malisæter, giftet seg med sin hustru Magnhild f. Alm - og seks år etter parets sønn ble født, også det i Malisæter (!!)For ordens skyld; dersom noen av ''Brukerforumets'' besøkende skulle finne at Johan Ingvald har halvsøsken f. i Kristiania, er naturligvis det av interesse på vegne av dem jeg undersaker denne saken for .. ..Sist, men definitivt ikke minst, tusen takk til deg Heidi; min ualminnelig oppvakte, alltid etterrettelige og gode venn. Jeg skylder deg en bedre middag .. eller kanskje en ukes oppvask .. :-))) Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Kjell.Jeg hadde aldri hørt det navnet hverken på en gård eller Slektsnavn så jeg søkte på FT med 'begynner på' Malis og da dukket det opp på Brandbu!! Så at dattera på Gården/Plassen het det samme som adoptivmoren og ettersom jeg har vært borti mange lignende tilfeller før gikk jeg ut fra at så kunne være tilfelle her også. Ang. Adopsjonsåret så vet jeg egentlig ikke hva jeg skal si for det har jeg aldri satt meg inn i,men vet bare at halvsøstra til faren min ble adoptert av farfar i oktober 1916 - samme mnd. hun ble født. Jeg har papirene på det så det er en realitet. Når adopsjonsloven tredde i kraft vet jeg ikke - burde sikkert visst det,men det er sjelden jeg er borti det. Tross dårlig lokalkundskap om deler av den andre siden av Mjøsa vet jeg godt hvor Brandbu er,min 'filletante' bor der.Ang. halvsøsken til denne gutten som nå er funnet så ser vel det heller dårlig ut. Biologisk mor døde jo en dag etter hans fødsel og om det er slik at faren dro til Amerika ?? så blir det evt. å lete der! Det står skrevet noe i klammer over (Pedersen) i dåpen, men jeg er usikker på hva det står....??Ang. at det er skrevet Johan Christensen (Pedersen) ville jeg vel ikke med en gang tro at dette har noe med 'Stefarteorien' å gjøre som det blir skrevet i innlegg (11). Heller at faren til Johan Christensen heter Peder Christensen og det derfor er satt (Pedersen) i klammer. Selvfølgelig ingen påstand fra min side, men jeg ville holde den teorien åpen også om det er sånn at det skal letes etter Halvsøsken til Johan Ingvald.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen.Tror jeg må ta tilbake det jeg skrev om at Pedersen kunne komme av fornavnet til Johan Christensens far. Er ikke helt sikker,men det som står i klammer ovenfor (Pedersen) kan være og jeg tror det også (Stedfar). I såfall en dårlig 'D' eller skrevet 'steefar'. Jon Torp har nok mest sannsynlig rett i sin teori i innlegg (11).Det står også noen tall og bokstaver i margen på venstre side før f.dato/dåpsdato og når jeg ser nedover på siden på det som er skrevet foran hos de andre barna så ser det ut som det er datoer for utstedelse av div.attester?? Kanskje noen andre vet det bedre, men setter det opp ihvertfall: 21/9(disse tallene står i orginalen med vannrett strek imellom)03 XFV (så noe jeg ikke forstår, men ser slik ut ca:W/ 4/1(vannrett strek mellom disse også)13.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei igjen Kjell, og takk for gode ord. (Oppvaskmaskinen gjør jobben her, så det må bli middag da.. ;-))Tenkte bare å 'legge igjen' det jeg kom over, det kan jo hende det kan komme til nytte:-Tror Inga Johannes familie bodde i Nydalen tidligere. Hun har en bror som ikke finnes med familien i 1900; Wilhelm Reinhard f. 1778 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=28990379&lds=4®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke (som peilepinne) bringer oss til kirkebok for Vestre Aker Lenke-Søsteren Agnes Sophie f. 1881 (Johan Ingvalds fadder) er også døpt i Vestre Aker Lenke og Lenke-Antar gitemålet til Theodor Pedersen og Anne Marie Larsen er å finne i Vestre Aker i 1878 (Kirkeboken på nett er t.o.m. 1877 og der ser jeg de ikke.)-Dette kan være Theodor Pedersen i FT1865 Lenke-En kandidat til Anne Marie Larsen i FT1875 Lenke -Hvis Inga Johannes faddere Martin Knudsen og Berte Knudsen er ektefeller kan det være disse Lenke-Ved Johan Ingvalds dåp oppfatter jeg farens navn som; Johan Christensen (Pleiefar: Pedersen)-En tanke vedr adopsjonstidspuktet; Kanskje adopsjonen måtte formaliseres på et tidspunkt for å gjøre Johan Ingvald til 'rett arving'?-Og, litt 'far fetched', men allikevel kanskje verd å merke seg; Johan Ingvalds fadder heter Ragnhild Kristensen. Jeg finner en Ragnhild her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Kjell.Ja sånn kan det gå når mann ikke er vant med ord, selvfølgelig står det Pleiefar over Pedersen i klammer bak Johan Christensen. På Ringsaker sier vi Stefar, men rett skal være rett. Jeg ser at Jon Torp også har brukt det ordet slik som Heidi!Ettersom Heidis Lenker til de døpte søsknene til Inga Johanne ikke virker har jeg funnet frem den ene for å vise at de giftet seg lenge før 1878.De har vært gift i 5 år i 1878. De har 4 barn da ved hans dåp i 1878, om det er inkl.ham eller før han vet jeg ikke!Vestre Aker Mini 7 1878 - 1886 Kort 5/12 dåp nr.223, s.157.Wilhelm Reinhardt f. 20/9, dpt.: 10/11 1878. Ægte.Skomager Theodor Pedersen og H. Anne Marie Larsen. Bosted:Nydalen.Faddere: G. ?Line? Pedersen, Ug. Agnes Pedersen, Fabrikarb. Lukas Pedersen, Mek.arb. Frants Pedersen. Faders alder: 28, Moders alder: 26, Gifte: 5 år, 4 barn.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Kjell.Vielse til Theodor Pedersen og Anne Marie Larsen/Larsdatter.Vestre Aker Mini 2 1855 - 1877 Kort 9/21 vielse nr.14, s.261Vielsesdato: 15/2 1874.Ungk. Skomagersvend Theodor Pedersen, Brudgoms føde og opholdssted: Kristiania - Nydalen, f.17/8 48, Far:Lucas Pedersen.Pige Anne Marie Larsdtr., fødested: Jevnaker, f.1/3 50, Far: Lars Larsen. Det står også Nydalen i feltet for deres navn. Forlovere: Carl Torstensen, Murer og Casper Olsen, Arbeider. Nydalen. Lysningsdatoer: 25 Januar, 1. og 8. Februar. Tillysningen forlangt af Brudgommen.Tror Heidi er nærmere sannheten enn som så - skulle ikke forundre meg om Laurits Larsen er bror til Anne Marie Larsen/Larsdatter! Anne Marie født i 1850, vet ikke når Laurits er født, men Kjersti Nilsdatter er jo født i 1869 i FT1900 Brandbu!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Ja, om du vet at dette er rett Laurits Larsen så er de ikke søsken - denne du henviser til har Lars Monsen som far. Anne Marie´s far heter Lars Larsen. Om dette er rett Laurits Larsen så er det jo hele 9 års aldersforskjell på Kjersti Nilsdatter og han også - ihvertfall i henhold til FT. Jeg visste ikke alderen på Laurits så fra meg var det kun et forslag - det var jo ganske nærliggende å tro!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Unnskyld Heidi, ser nå at du skriver 'Hvis dette er riktig Laurits'....går litt fort i svingene noen ganger selv for en treg Ringsaksokning!! Blir så ivrig og det straffer seg ved å ikke lese godt nok!!!!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Heidi og Lillian :Jeg blir bortimot ''rørt'' over deres engasjement ! Hva mer kan jeg gjøre enn å takke, tro .. (??) Dere lanserer begge ''spennende'' teorier, som, ''far fetched'' eller ikke, for mitt vedkommede ville vært langt lettere å etterprøve dersom bevisstheten knyttet til - og interessen for - egen slektshistorie hadde vært i samme grad til stede hos mine ''oppdragsgivere'' på et tidligere stadium i deres liv som hva i dag er tilfellet (!) Den generasjon som kunne bidratt med verdifull muntlig informasjon er, jeg hadde nær sagt ''som alltid'', dessverre borte.Jeg kan for ordens skyld bekrefte at Heidi refererer til ''rett Lauris/z'' i sitt innlegg (18) Kfr. forøvrig også undertegnedes innlegg (12) hvor jeg tilkjennegir at denne er f. (på) Haug.Heidi, jeg har (tro det eller ei) også gjort meg refleksjoner lik de du anfører knyttet til adopsjonstidspunktet i innlegg (15) ! Men en må vel kunne legge til grunn at Rikshospitalets kirkebok er ført fortløpende, og at opplysningene som der gis om adopsjon er samtidige (?) Så vidt jeg kan tyde den scannede håndskriften, bærer ikke denne anførselen preg av å være et ''post scriptum'', gjør den vel (?)Igjen tusen takk til dere begge så langt; nåde den som vis-à-vis meg våger undervurdere ''girlpower'' .. :-))) Beste hilsener Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I slektsforskning er det en god regel å holde seg til de skriftlige kildene. Selvsagt forekommer det feil også der, men langt oftere er de skriftlige kildene langt mer pålitelige enn hva som har overlevd 'på folkemunne'.Når det står at Johan Ingvalds adopsjon formelt ble ordnet først i 1935, så er det all grunn til å tro at det var nettopp slik.Om du klikker én gang på linken i innlegg 2 vil du komme til neste side i kirkeboka (gå helt opp øverst i bildet og velg 100% forstørrelse) der finner du en jente født i 1903 som fikk sin adopsjon ordnet først i 1942.Går du videre, finner du barnefødsel (gutter) nr. 42 og 43 som fikk påskrift i henholdsvis 1946 og 1950 angående skifte av etternavn.Enda senere i 1903 (ved jentefødsel) nr. 70 ser du at hennes far døde i 1913 (altså 10 år senere) i en 'automobilulykke'.Det var altså ikke slik at boken ikke ble tatt fram igjen senere. - Og denne kirkeboken ble nok tatt fram igjen i 1935 når det skulle lages merknad ved Johan Ingvalds fødsel som sa at nå var endelig adopsjonen formelt ordnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Ja Jon, jeg skal ingenlunde være kategorisk .. .. Jeg synes bare den penn som har ført opplysningene knyttet til adopsjonssaken fremstår til forveksling lik den som (i 1903 ?) har innført opplysningene knyttet til dåpshandlingen .. ..Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.