Gå til innhold
Arkivverket

[#38775] Er Køhler-saken -Hugo Køhler(Johann Orth) for sensitiv? Nye opplysninger i saken


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Som dere vet arbeider jeg med Køhler-saken :Lenke Jeg vet også at andre gjør det samme. Jeg har idag fått melding om at en person som arbeidet med Køhler-saken skal ha blitt utsatt for trusler på grunn av at vedkommende arbeidet med saken. Er Køhler affæren virkelig så sensitiv at noen ønsker å hindre at saken blir belyst? Er det noen andre som har hørt om noe lignende vedr. denne saken? Takknemlig for informasjon. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Når det blir framsatt trusler i en slik sak, så må det være mennesker som ikke vil at sannheten skal fram. Og da føler jeg at viktigheten for at den kommer fram, er stor. Dette er opptil dere som jobber med saken å avgjøre. Forresten så sto det noe om Kronprins Rudolf og Mary Vetserä's drap og selvmord i A-magasinet 12. april i år. Lykke til med å finne løsningen på denne gåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg for min del tror ikke på historien om at det har vært fremmet trusler, men at det isteden er en 'påskekylling'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Tore tar feil her.Dette er ingen påskekylling men pålitelige og nære kilder. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Jeg etterlyser mennesker som intresserer seg for Køhler saken i håp om at vi kan tilveiebringe nye opplysninger i saken.Dersom noen har kjennskap til mennesker som sitter på informasjon vedr. Hugo Køhler-det være seg korrespondanse-papirer av alle slag etter noen som kort og godt 'vet' noe om Hugo Køhler er jeg intressert i kontakt.Jeg arbeider forsatt med hans identitet om han virkelig var Erkehertug Johann von Toscane- som senere tolk navnet Johann Orth, som angivelig skal ha forlist ved La Plata utenfor Kapp Horn i 1890,men som ikke ble ærklert for død før i 1911 da han ikke hadde vist seg på 20 år. Om noen sitter på informasjon ta gjerne kontakt på e-mail: jafjohan@start.no eller skriv et innlegg her. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Det er da merkelig - og kanskje litt spennende - at noen virkelig vil sette fram slike vage trusler som Jan Frode beretter om. Jeg forstår det slik at noen personer har truet Jan Frode og sagt at han må stoppe å jobbe med Køhlerprosjektet. Men hvem truer, hva truer de med - og mest merkelig: hvorfor truer de ?Hvorfor skulle noen idag ta skade eller tape noe av betydning på å få fram sannheten ? Ikke er det noe å arve, etter alminnelige rettsregler. Og ikke er det noe spesiell prestisje ved å skjule eller åpenbare sannheter om at fyrstefamiliers medlemmer ønsket å leve anonymt på 1900-tallet. Realiteten er jo at de fleste slike fyrstepersoner levde temmelig anonymt ved midten av 1900-tallet. Bare et lite antall av disse mange fyrstepersonene hadde i forrige århundre noen politisk innflytelse, eller hadde et liv av allmenn interesse.Spørsmålet er om Jan Frode har misforstått det han oppfatter som trusler. Kanskje var det heller et velment råd om å droppe en sak som virker nokså svak? Vel, ikke vet jeg. Det finnes jo alltid noen som er fanatiske - så kanskje har disse fyrstepersoner og -familier noen glødende tilhengere i Norge idag ? Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Prosessfullmektig Jan.F.Johansen:I Agders største avis var det sist lørdag en helside angående denne sak - hvor det også var flere bilder bla. et av deg.Der var det nevnt flere ting - bla. utførte og kommende mulige utførelser av DNA.Etter hva som forståes er du derfor snart på reisefot til Østerrike, Italia m.fl. for å finne etterkommere som dertil kan sammenlignes.Mulig arv til større eiendommer er også nevnt.Synes at det i avisen fremkom endel nytt, som kanskje du bør informere om i ditt tema her?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dersom det skal være noe poeng i å ta denne sake opp til debatt dette forumet, er jeg enig med Knut Fjogstad i at Jan Frode bør presentere de nye momentene han nevner i Fædrelandsvennen 12/8 d.å. også her. Artikkelen/intervjuet er nemlig ikke publisert i avisens nettutgave.La meg ta med et sitat:'Vi (formodentlig JFJ og oppdragsgiveren i Bergen) skal nå ta en tur til Østerrike, Tyskland og Nord-Italia i håp om å finne slektninger (underforstått: som vil la seg DNA-teste, slik Hugo Køhlers etterkommer i Bergen har gjort) og svaret. Stemmer våre antakelser, er det grunn til å tro at familien vil undersøke mulighetene for en arvesak i Østerrike, sier Johansen. I så tilfelle vil de norske etterkommerne kunne gjøre krav på prakteiendommene Orths slott i Steirmark eller Gmunden'.Da ser det altså likevel ut til at dette i siste instans dreier seg om en arvesak (som muligens også er hovedmotivet for forsøket på å løse mysteriet?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Noen ord hadde falt ut av første setning i mitt forrige innlegg:Dersom det skal være noe poeng i å ta denne saken opp til debatt NOK EN GANG i dette forumet,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har aldri motatt noen trusler.Jeg ønsker ikke å debatttere reportasjen i Fædrelandsvennen utover det at jeg var svært fornøyd med den oh har fått positive tilbakemeldinger.Jeg gjentar her mitt ønske fra innlegg (5): Jeg etterlyser mennesker som intresserer seg for Køhler saken i håp om at vi kan tilveiebringe nye opplysninger i saken.Dersom noen har kjennskap til mennesker som sitter på informasjon vedr. Hugo Køhler-det være seg korrespondanse-papirer av alle slag etter noen som kort og godt 'vet' noe om Hugo Køhler er jeg intressert i kontakt.Jeg arbeider forsatt med hans identitet om han virkelig var Erkehertug Johann von Toscane- som senere tolk navnet Johann Orth, som angivelig skal ha forlist ved La Plata utenfor Kapp Horn i 1890,men som ikke ble ærklert for død før i 1911 da han ikke hadde vist seg på 20 år. Om noen sitter på informasjon ta gjerne kontakt på e-mail: jafjohan@start.no eller skriv et innlegg her. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Siden Fædrelandsvennen igår,Lørdag 12 august ble referert her i forumet har jeg tatt to (dårlige...) digitalfoto av reportasjen. mvh Jan frode Johansen

bilete1143.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Må bare beklage at det nesten er uleselig. Intresserte kan få bilde (Gif) tilsendt på mail. Da kan du forstørre det opp. Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det går også an å forstørre bildene ved å først klikke på den blå teksten under ('Sjå biletet i original storleik') - og deretter klikke på forstørrelses-ikonet nederst til høyre i selve bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk for tipset Oddbjørn.Ja nå ser jeg jo at det er fullt leselig når man gjør slik du beskriver! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har nå vært i kontakt med Statsarkivet i Leipzig og Statsarkivet i Eilenburg hvor 'Hugo Køhler' ble født 22.01.1861 og konfirmert i Schønfelder kirke 1875, og jeg må si at denne saken blir mer og mer mystisk!Jeg er meget forundret over at de ikke kan finne noe på ham.Det virker som om noen bevisst har lagt et 'lokk' på saken. Lurer nesten på om Habsburgerne er virksomme ennå....Det burde da være enkelt å foreta et kirkebok/fødselsregisteroppslag gratis eller mot en avgift? Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvis det ikke finnes NOEN opplysninger som harmonerer med Hugo Köhler, tyder det vel helst på at personen som kalte seg HK egentlig het noe annet. Det var ganske sikkert mye enklere å forfalske personlige dokumenter den gang enn nå. Jeg kan ikke se hvorfor Habsburgerne skulle ha noe med dette å gjøre - historien var jo angivelig slik at Johann Orth hadde kjøpt identifikasjonspapirene fra 'den ekte' Hugo Köhler, ikke sant? Kanskje det aldri har vært noen ekte Hugo Köhler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ja vi holder alle muligheter åpne! Jeg har et spørmål til debattforum: Noen som vet om Gestapo og Nazistenes papirer fra Victoria Terrasse finnes arkivert?Jeg har en mistanke om at Nazistene overvåket Køhler under krigen. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

For en menneskealder siden så jeg på noen av papirene fra avhørene på Victoria terasse i nazitiden. Jeg mener å huske at dokumentene var klausulert og at det måtte søkes særskilt om å få se dem. Jeg tror dokumentene er i Riksarkivet.Noe annet er at det virker underlig at nazistene skulle ha noen interesse av - ta arbeidet med - å overvåke Køhler av den grunn at han skulle være en fyrste-etterkommer som ønsket å leve anonymt i Norge. Men helt utelukket, er det kanskje ikke.Det synes som du fortsatt mener det er noe å arve, av pengeverdi, for mulige Habsburg-etterkommere i Norge idag. Har du sjekket om arveregler i Østerrike (eller nærliggende områder) gjør det mulig med arvekrav etter så mange år i anonymitet ?Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Arv er ikke det vesentligste i denne sak derimot visshet for familien om hva som er sannheten. Når det gjelder evt.overvåkning av Køhler,og hvis han VAR Johann Orth,da er dette ikke noe merkelig.Fordi Hitler hatet Habsburgerene og Nazistene prøvde og få tak i end4el dok. vedr. Mayerling,dog visstnok uten å lykkes. Takk for tipset Hans,jeg prøver Riksarkivet. Kanskje fam.kan få innsyn i bestefarens'mappe'... Jan F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jan Frode Johansen

UKJENTE DOKUMENTER FUNNET Hittil ukjente dokumenter på Tysk er funnet i Køhler-saken !Etterlatenskaper av Hugo Køhler! En fjern slektning av Hugo Køhler har kontaktet meg med opplysninger om at det er HAN som sitter på dokumenter.Noe er sikret i bankboks og noe oppbevares hos ham selv.Jeg avslører ikke hans navn men jeg vil holde dere orientert om utviklingen i saken.Vedkommende ønsker å reise arvesak i Østerrike med krav på Køhler(Johan Orth’s) eidendommer .Jeg har kontakt med en Tysk- oversetter som skal mse igjennom gamle Tyske dokumenter.Etter 60 år i uvisshet ser det ut som majoriteten av fam.vil stå samlet i saken. reisen til Østerrike er blitt utsatt til neste år og det er en fordel da vi da vil kunne forberede oss langt bedre.Jan Frode Johansen Prosessfullmektig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

UKJENTE DOKUMENTER FUNNET Hittil ukjente dokumenter på Tysk er funnet i Køhler-saken !Etterlatenskaper av Hugo Køhler! En fjern slektning av Hugo Køhler har kontaktet meg med opplysninger om at det er HAN som sitter på dokumenter.Noe er sikret i bankboks og noe oppbevares hos ham selv.Jeg avslører ikke hans navn men jeg vil holde dere orientert om utviklingen i saken.Vedkommende ønsker å reise arvesak i Østerrike med krav på Køhler(Johan Orth’s) eidendommer .Jeg har kontakt med en Tysk- oversetter som skal mse igjennom gamle Tyske dokumenter.Etter 60 år i uvisshet ser det ut som majoriteten av fam.vil stå samlet i saken. reisen til Østerrike er blitt utsatt til neste år og det er en fordel da vi da vil kunne forberede oss langt bedre.Jan Frode Johansen Prosessfullmektig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.