Gå til innhold
Arkivverket

[#38775] Er Køhler-saken -Hugo Køhler(Johann Orth) for sensitiv? Nye opplysninger i saken


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Cappelen

Har du Jan Frode påtatt deg å være prosessfullmektig i denne saken, dvs gi din klient juridisk rådgivning i forbindelse med å anlegge en rettslig prosess i Østerrike ? Eller mener du noe annet med å presentere deg som 'prosessfullmektig', enn det å være en klients fullmektig til å føre saken for vedkommende i retten ?Ved et slikt søksmål vil det være spørsmål både om bevisene er holdbare i en rettssal, og om saken allerede i utgangspunktet er tapt som foreldet.For ikke å skape urealistiske forestillinger hos din klient, bør du iallfall først sjekke med en praktiserende arverettsadvokat i Østerrike om hvorvidt slike krav allerede er blitt foreldet. Hvis du ikke gjør dette, kan du risikere å påføre din klient store unødvendige kostnader til saksforberedelse.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Se på dette bildet tatt av Køhler tatt i 1900 i Bergen.det henger nå i Mandal.På innsiden av glassert er det medaljonger/ordener med kongelige emblem i metall. Kan dette identifiseres styrker dette vår sak. mvh Jan Frode Johansen

bilete1313.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Kjære Cappelen. Jeg forstår din bekymring vedr.det økonomiske aspekt.Men disse momenter du nevner vil bli nøye gjennomgått før en eventuell arvesak. Jeg representerer nå ulike deler av Fam Køhler og vi prøver å kartlegge alle nålevende arvinger (dette er forøvrig ikke lett!).Fam.Køhler er vel forvisshet om at vi må ha skikkelige beviser og det er dettte jeg og mine samarbeidspartenere nå arbeider intenst med å fremskaffe.Vi er tross motstand for vårt synspunkt i saken om identitet fått enda mer tro på at Køhler er Erkehertugen.Som jeg har sagt til familien: Nå er jeg 99% sikker på at han er Erkehertugen. Jeg ønsker forøvrig ikke å gå inn på min rolle som prosessfulmektig utover det at jeg er oppnevnt av 2 fraksjoner i familien til felles mål: Bevis for identitet.Det er ikke umulig at det vil finne sted en ny bevisopptagelse i saken i likhet med den i 1945 ,da vi idag vet mer enn hva som fremkommer i bevisopptagelsen i Bergen,Mandal og Setesdal i 1945.Jeg har god kontakt innen pressen som kommer med oppdaterte nyheter om Køhler-saken og dere vil da kunne sette dere mer inn i hva som er funnet av beviser. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg ber mine meddebatanter om tips og råd. Medaljongene/Ordenene/Våpenskjold?,som dere ser på bildet av Køhler overfor: Hvor kan jeg henvende meg for å få identifisert type og opphav til disse? Takknemlig for alle tips!Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ved hjelp av en av mine hyggelige kontakter har jeg fått oversatt det som er gjenngitt på Tysk i rettsaken 1945.Hele Rettsaken finner du på min 'hjemmeside' Yahoo gruppe: http://uk.groups.yahoo.com/group/slektifokus/Fra Kjennelsen i 1945 , notater av Køhler:'Hva har jeg oppnådd? ingenting. Alt er trist. Alt er edelt, jeg ville absolutt ikke bli et edelt menneske medr titel og rettighet opphørte og gav avkall på det Hva har jeg oppnådd? Slett ingenting. Armod, hån. forakt fra alle, hvorfor? Mammon, pengene regjerer verden, jeg esel jeg tror ikke i min vanvidd en edel herre ble mer verdt ble mer ansett, å fy. Så dumt, for dem jeg har gjort det, har utelatt meg,det var takken. Onkel trodde jeg var skyldig i Rudolfs ulykke, Han står til regnskap for meg, han trodde jeg ville ta hans plass etter han. Å, så ille Faktisk har jeg gjort alt for å la være dette, hadde advart han om Maria, han ble derfor sint på meg, men onkelen trodde alt, ikke Ferdinand . Onkelen ga ørefik full av mistro til meg, jeg mistet ære og kastet han på føttene og gikk, først nå så det ut som han forsto han ville holde meg tilbake, jeg er trassig, og går. Han sender ikke brev til meg, Jeg vil ikke høre noe, jeg hadde 80000 gylden i mine egne penger. jeg mister alt når jeg ikke lar høre fra meg på 20 år Orth v Gemunden vil min mor sikre meg, men nå etter den ulykkelige krig, er også tanken borte. Leopold er ikke bedre stilt. Ludwig til og med han hviler lenge på Salzburg kirkegård. Mine barn ble altså ikke rehabilitert Tenk? blos? Hvis det ikke hadde skjedd så hadde krigen forløpt annerledes. Min hærorganisasjon som ble hånet, og for det måtte straffes mer, hadde det bare slått til og jeg hadde sluppet inn med med mine rettigheter i stedet for Ferdinand alt hadde vært annerledes, Det er farlig å vekke løver. Det frykteligste av alt er menneskers vanvidd. Nå ser jeg alt tydeligere når alt legges bak meg, men for sent. Jeg gjør alt for å gjemme meg, adoptere en familie med mange barn ved å kjøpe navnene. Så dumt. Ferdinand av Toscana min far Alt idelt og edelt, kom edel. For sent, for sent, roper jeg. Det kan ikke gjøres på nytt.'Fra s.17 og 18-Bergen Byrett Kjennelse 1945. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til innlegg 32. Jeg tror jeg vil forstå innholdet bedre om det var skrevet på tysk. Finnes originalen og kunne du legge den ut her? Det er noe med oversettelsen som skurrer.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg lurer på hvor stort fotografiet er i innlegg 29, og om ordenstegnene er slike små blikkutgaver av ordener som finnes i hobby- og lekeforretninger til folks underholdning. Den ene ordenen er det gyldne skinns orden med det hengende saueskinnet. Den andre har jeg ikke sjekket.Såvidt jeg kan se på fotografiet er det iallfall ikke her de originale ordenstegnene.Jeg skal her nevne noen sider av søksmål som kan bli aktuelle, dersom det virkelig blir anlagt en rettssak i Østerrike. Disse sidene kan kanskje ha også ha en litt videre interesse.Jeg tror at de i Østerrike har omtrent samme rettslige bevisregler som hos oss og i mange andre land, men jeg har ikke sjekket det nærmere. Dommerne har isåfall en såkalt 'fri bevisvurdering', slik at de legger til grunn det som de finner er det mest sannsynlige faktiske forhold ut fra de bevis som er ført i rettssalen. Dette behøver ikke nødvendigvis stemme overens med det en genealogisk eller genetisk forsker krever av sannsynlighet for å anse noe som bevist. Den som reiser søksmålet må føre bevisene og påvise sannsynlighetsovervekt for sin påstand om faktiske forhold. Motparten kan så føre sine motbevis for å svekke saksøkerens bevis. Dersom dommerne er i tvil og vurderer bevis og motbevis som omtrent like gode, vil normalt risikoen for denne tvilen gå ut over saksøker - dvs at saksøker da vil tape saken.Et annet ledd i vurderingen av om søksmål skal reises, gjelder saksomkostningene. Også her tror jeg prosessreglene i mange andre land er nokså like våre norske. Dersom en vinner saken fullt ut, vil en normalt kunne få motparten dømt til å betale ens egne saksomkostninger. Tilsvarende dersom motparten vinner saken fullt ut, så må saksøkeren betale også disse kostnadene. Disse reglene er det imidlertid visse unntak fra. Men poenget er at et søksmål innebærer en risiko for å sitte igjen med ganske store saksomkostninger.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg ser på nettet at Karl av Østerrike Suveren av Ordenen av det gylne Vlies Etterfølger: Karl von Habsburg-Lothringen ! Altså hadde Habsburgerne noe med dettwe å gjøre. Leser også:Billedsamlingen på Rygnestad i Setesdal Prosjektsammendrag:Billedsamlingen på Rygnestad omfatter 6 malte lerreter: 'St. Jørgen og dragen' fra begynnelsen av 1500-tallet (man antar dette stammer fra den nedrevne Nomeland stavkirke eller Valle kirke), og 'De 10 Bud', 'Ester og Ahasverus', 'Susanna og de gamle' og lerret med Habsburgervåpen og ordenstegn for Den gylne Vlies .Mine venner - hva om disse er ekte? Hva betyr isåfall det for saken.Da tror jeg Køhlers sak er styrket! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg venter en av slektningene av Køhler hjem til meg hvert øyeblikk.Jeg skal da se på medaljene-mål-vekt etc og få dem undersøkt av Gullsmed. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Her kommer et tydeligere bilde av medaljene. Det til vensstre er jo ordenen av det gylne Vlies. Det til høire hva er det? Det skal være en rød trekant nede på den også som er falt av

bilete1320.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Til min store skuffelse var medaljene av forgyllt pappmateriale.Men de var meget gamle.Hvor kan slike ha blitt laget?mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Slike ordener i blikk og papp ble brukt til selskapsleker, karneval o.l. i mange land og jeg tror de fortsatt kan kjøpes i noen leketøysforetninger for en nokså beskjeden sum.Både Habsburgvåpenet og ordenen det gyldne skinn finnes det et utall avbildninger av i bøker og andre skrifter. De er lett å få tak i.Fotografiet i innlegg 41 viser den typiske kraftige habsburghaken. Hvor er det blitt av den i bildene av Køhler ?Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Er mannen på bildet med pappmedaljene og mannen i uniform virkelig samme person? Jeg kan jo ta feil, men jeg synes det er forskjell både på ansiktsform, øre og nese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kan hende det er 'Graf zu Pappenheim' i nyare utgåve (den opphavelege levde 1594-1632). Papp og blikk er det i alle høve - og no bør er *karnevalet Hugo Køhler' ha nådd si ende. Skal ikkje denne slekta få fred for ein forfar som truleg var eit psykiatrisk tilleffe som dikta opp ei fortid som Jan Frode Johansen for lengst har skaffa løysinga på, men som han sjølv ikkje vil innsjå (jfr. kjerkebokopplysningar frå Sverike)?Elles er eg samd med Per Helge - der er ingen likskap mellom dei to bileta. Og endå meir vesentleg: Kor tid er biletet i (40) teken? Er det av Køhler, må det jo vera frå før han kom til Sverike, Danmark og Noreg på slutten av 1800-talet. Og kvifor dro han (med tre stjerner i kragen) frå Tyskland (om han dro som det)? Deserterte han som ein tysk (preussisk) offiser? Var det difor han ville skjule fortida si?Anten har kyrkjebøkene i Sverike rett; at det var ein litograf som kom dit osb. - eller så står vi overfor ein desertør. Men nokon 'Graf zu ...' er det nok neppe.No tykkjer eg denne saka er driven so langt at det av omsyn til etterslekta er på tide å stogge før det vert eit innslag i karnevalet i Rio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Davidsen er tilbake med sine tåpelige utsagn om Køhkler ser jeg.Helst ønsker jeg å la være å se dine innlegg-men vi har jo ytringsfriheten.Det du skriver er et hån mot familien.Etterslekten ønsker å få vite om det er sant eller ikke.Jeg vil ikke høre en gang til at du kommer med hån mot Køæhler eller ting som berører familien i denne saken.Det vet du nemlig ingenting om! Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Prosessfullmektig Jan F.Johansen:Finner du en rimelig forklaring på den vesentlige forskjellen der er på øyenbrynene til ham avbildet i nr. 41 og de to øvrige bildene?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja akkurat den er vel grei: Det er ikke samme person. Bare en eventuell slektning.Ulikheten mellom de andre to bildene er et større problem, synes jeg. Jeg kan ikke få det til å stemme at det er samme person, uansett vektøking og hårtap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.