Gå til innhold
Arkivverket

[#38775] Er Køhler-saken -Hugo Køhler(Johann Orth) for sensitiv? Nye opplysninger i saken


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Takk for et konstruktivt og bra innlegg Knut. Nå sier jeg takk for meg i denne Køhlerdebatten og alle de andre Køhler debattene.Det blir bare ståk rundt det hver gang.Derfor ikke spør meg mer eller kom med motargumenter til meg.Jeg skriver ikke flere innlegg om Køhler.dere kan jo fortsette den som vil men fra min side er det nå punktum. Debatten er avsluttet. Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Til Arnfrid innlegg (99):Ja det stemmer at jeg skal skrive en biografi/halvdokumentar om Johan Orth alias Hugo Køhler.Dette er ingen hemmelighet.Jeg har fått positiv tilbsakemelding fra et av de tyngste forlagene i Norge og fra flere mindre. Nå må jeg bare velge....En bok om Køhler/ Orth ble allerede planlagt av arvinger til Køhler,allerede i 1945.Det ble aldri realisert.Asbjørn Karlsen skriver også på sin hjemmeside at han vurderer å skrive en bok.Faktum er at jeg har fått i oppdrag av den eldste mannlige arving etter Køhler/Orth som også ville vært den rettmessige tronpedetrent til den Østerrikske tronen dersom vi finner bevis.Inntil gåten er løst vil det måtte bli en bok med 'open ending'.Ingen må tro at jeg allerede har fastslått at Køhler er identisk med Johan Salvator.Men min personlige mening er at her er mye å se nærmere på før en trekker forhastede slutninger.Følg forøvrig med i BT den nærmeste tiden. Det er en reportasje om Hugo Køhler/ Johan Salvator på gang.... Jan Frode Johansen Prosessfulmektig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Hvordan kan Johann Toscana/Orth være 'rettmessige tronpedetrent til den Østerrikske tronen' når den siste keiseren fortsatt har etterkommere? Slik jeg forstår det, vil ikke eventuelle mannlige etterkommere av Toscana-linjen ha noen forrang foran Habsburg-Lothringen, og dersom så skulle være tilfelle, finnes det også mannlige etterkommere av Johann Toscana/Orths eldre brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Dessuten har visst prosessfullmektigen glemt at den østerriske keiserfamilien hadde ganske strenge regler for ekteskapsinngåelser. En grevinne av et eller annet slag var det minste man kunne forvente! Hugo Køhlers kone® var nok ikke i nærheten å tilfredsstille disse kravene, så alle etterkommerne har for evig og alltid mistet arveretten til den Østerriske tronen med tilhørende biland (så som Ungarn, Bøhmen etc. etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv ''tronpredent'' hvis det er det dere mener. Andre stavemåter virker forvirrende, selv om de er morsomme, og trekker oppmerksomheten vekk fra saken ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I framandordboka mi av Bjarne Berulfsen heiter det 'tronpretendent', men den boka er frå 1962. Men det latinske ordet 'pretendent' har nok ikkje endra seg sidan då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tronpretendenten nøyde seg ofte med å kreve, usurpatoren tok også neste skritt ...., mens troglodytten satt i hulen sin og gnog på et kjøttbein ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ordskifte om en skrivefeil. Vel vel.... Fikk mail idag vedr. konfirmasjonen i Schønefelder.Han heter ikke Aleksander Hugo Køhler der den 21.3.1875 men derimot F.Køhler... Lar høre fra meg når jeg får alle papirene. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til innlegg 103,104, 105, 106, 107 osv:Sjølvsagt kunne fyren (Johann Salvatore Nepomuk av Habsburg til storhertugdømet Toscana alias Johann Orth) vera pretendent til den austerrikske keisartrona, så sant var ektefødd i ei lina med arverett i samsvar med Salisk lov, og at han ikkje seinare hadde gjort eit eller anna (som til dømes å gifta seg morganatisk eller å skifta religion); som automatisk ville medføra at han miste denne medfødde (arve)retten.Men uansett vil eg tru at at det anno 1916 (då keiser Franz Josef døydde) - sjølvsagt under føresetnad av at JSN enno var i live og framleis hadde full arverett - framleis var Minst eit par dusin andre prinsar og erkehertugar FRAMFOR han i arverekkja. Lang kø, med andre ord -.Grandnevøen til gamle keisar Frans Josef, Karl; som vart keisar i 1916 (og dermed den allerr siste keisaren i dobbeltmonarkiet Austerrike-Ungarn) og hans etterkvart talrike avkom er berre éitt døme:For dersom Austerrike-Ungarn på heller uforklarleg vis skulle gjenoppstå over natta, vil framleis den no 94 årige erkehertug Otto av Habsburg og alle hans legitime, mannlege livsarvingar uansett koma LANGT framfor eventuelle legitime Mannlege etterkomarar- og dermed tronpretendentar etter JSN; som vi då sjølvsgt framleis føreset ikkje kan ha tapt/mist arveretten sin i mellomtida.Som eit á propos (evt. eit mal á propos) kan eg nemna at kong Harald den 5. også er nummer seksti -60- i arverekkja til den engelske trona. Det er med andre ord ein veritabel massakre av dei noverande medlemene av dynastiet Windsor (med tilhøyrande sidegreiner) som skil den norske kongen frå å bli konge og dermed statsoverhovud i Storbritannia.Men ein pretendent er han, formelt sett, like fullt -.Kron- eller tronronpederastane som Nermo nemner, har sikkert si plass i soga dei òg. Men neppe i denne ....Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg og mine medarbeidere arbeider nå intenst med saken og vi forventer snart et gjennombrudd. Jeg har fått mye ny info og mer kommer snarlig.Jeg avvrenter til det foreligger.Men som tidligere nevnt så følg med i Bergens Tidende fremover! Vil du ha oppdatert info om saken kan du opprette en yahoo.gruppe og melde deg inn i min 'hjemmeside'... om Køhler.Der vil du finne mye. den er her: http://uk.groups.yahoo.com/group/slektifokus/ Jan Frode Johansen Prosessfullmektig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

112: jeg vet ikke om jeg er helt enig. Ifølge bokmålsordboka er en pretendent en 'person som gjør krav på noe, særlig om person som gjør krav på en trone'. Slik jeg argumenterer for 103 er ikke den avdøde Køhler den rettmessige tronpretendent til den østerrikske tronen, siden Otto von Habsburg er still going strong og har mannlige etterkommere. At eventuelle etterkommere av Johann Toscana kan arve denne ikke-eksisterende tronen dersom omtrent samtlige fyrstehus i Europa skulle dø ut, er en annen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 76 og 90 - 94.Jeg har to malerier av E.Aschenbach etter min far (fra Bergen). De samme elementene går igjen i mine to og de to (74 og i lenken under 92), de samme fjellene, de samme husene, den store steinen i forgrunnen, dampbåten som kommer ute i fjorden, båten med det gule tverrseglet litt til høyre. Rammene ligner også. Jeg vet ikke hvor eller hvordan min far fikk tak i dem, men siden min tante også hadde ett, kunne de kanskje ha blitt anskaffet i sin tid av min farfar.mvh, Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Er det noen som vet om hvor jeg kan få kjøpt slike forgylte pappmedaljer som vises på bildet av Køhler i innlegg (42) ? Noen adresse??? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Har du fått foretatt skriftsammenligninger mellom Køhler og erkehertugen ? Begges håndskrift finnes vel lett tilgjengelig ?Nå behøver ikke vurderinger av håndskrift være avgjørende som rettslige bevismidler, men håndskriftvurderiger er iallfall en forholdsvis enkel sak å få utført av spesialister på slikt. Hvis håndskriftene er markert ulike, er det neppe særlig grunn til å bruke tid og ressursser på å fortsette arbeidet med saken.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Voksne menneskers endringer av sin håndskrift er noe som skriftekspertene er vant til å hanskes med. Endringene er sjelden så store at det skaper vanskeligheter av særlig stort omfang.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det har blitt sendt skriftprøver til en ekspert ved navn Ferlisch.Konklusjonen var at noen likheter oppstod i noen setninger,uten at han med sikkerhet kunne fastslå det var konklusjonen at Johan Ort og Køhlers håndskrift var forsjellig og at det ikke var Køhlers håndskrift. Men vær klar over at personer kan mestre flere slags håndskrifter.Det gjør av og til jeg selv. Jeg kan faktisk velge mellom flere forskjellige håndskrifter der bokstavene er helt forskjellig og dets mønster og linjeavstand heller ikke er like.Jeg tror Orth mestret flere slags hånskrifter og at han brukte dem etter andledningen.Jeg skal sjekke dette nærmere. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo Jan Frode, og alle andre...Her har Jan Frode tatt på seg en oppgave som kan bli veldig vanskelig, om ikke umulig å dokumentere. Har fulgt debatten over en tid og synes det er vanskelig å få oversikt over fakta, antatte fakta og ”hva en håper kan være fakta'. Har sett på internettsiden din, sett etter mer dokumentasjon, men der stor det bare: ”attachment not stored”. Noe som i seg selv ikke bidrar til at troverdigheten øker, desverre for saken.Jan Frode: Er det mulig at du lister opp all informasjon kronologisk i en tabell? Første kolonne tidspunkt/årstall. Andre kolonne kan inneholde fakta opplysninger som kan dokumenteres til saken. Tredje kolonne kan inneholde faktaopplysninger som ikke kan dokumenteres, men som (du) antar er ekte. Fjerde kolonne kan inneholde fakta som er mer usikkre. Femte kolonne kan innholde informasjon som er forkastet osv. Hver av ”faktacellene” i tabellen bør også ha kryssreferanse til inleggene i debatten.Med en slik oversikt kan dine ”motstandere” fokusere på det som du mener er ekte, og dine ”medhjelpere” på det som du ikke har funnet sikker dokumentasjon for.Hvis du ikke kan ”sannsynligjøre” historien din i kronologisk rekkefølge, så faller den på sin egen urimelighet.Hvis du tror på historien, jeg oppfatter deg slik, skal du være takknemlig for alle ”motstanderne ” dine som argumenterer mot deg her i dette forumet. I en eventuell arverettsak vil du få mye mer skarpskodde motdebatanter, og med vesentlig større økonomiske konsekvenser for dine ”klienter”, hvis du taper.Mvh Roald Sjursen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det er merkelig at du ikke fikk tilgang til filene og fotos som er lagret på min Yahoo.gruppe link- [url="http://uk.groups.yahoo.com/group/slektifokus/>http://uk.groups.yahoo.com/group/slektifokus/ 1900-telling for 1601 Trondhjem.mht Folketellingen 1900 Trondheim 53 KB slektsforumAvisartikler om Køhler.doc Avisartikler om Køhler 181 KB slektsforum Bosteder i Kristiansand og etterslekt.doc Beskrivelse av bosteder og endel etterslekt i Kristiansand 24 KB slektsforumElvehuset malt av Hugo Køhler Elvehuset i Kristiansand-Malt av Hugo Køhler 186 KB slektsforum Goatha almanakken-Hva Køhler skrev..doc Gotha Almannakken-Køhlers notiser 41 KB slektsforum Hugo Køhlers historie.DOC Jakten på Hugo's identitet har sitt opphav i hans egne notater 49 KB slektsforum Johan Orth-Biografi.doc En kort biografi om Orth 48 KB slektsforumKøhlers Levnedsløp.doc En oversikt over bevegelser-men hvilken Køhler? 21 KB slektsforum Køhlers liv-en oversikt.rtf 11 KB slektsforum Køhlers slekt i Norge.DOC Køhlers etterslekt i Norge-flere sider kommer 66 KB slektsforum Avisartikler 1945 905 KB slektsforum Ukjente dokumenter er funnet.doc Viktige dokumrenter kan være løsningen! 33 KB slektsforumDette og masse annet ligger på min side på Yahoo.com. Men for å få tilgang må du først opprette din egen gratis yahoo konto,der får du også e-mail og muligheter for å lage grupper og f.eks slektssider. Men for å få tilgang til min gruppe om Køhler må du først melde deg inn i gruppen.Jeg sjekket siden for noen mi nutter siden og filer og bilder er lagret der.Intressant innspill du kommer med forøvrig . Skal se hva jeg får tid til. Ellers henviser jeg til Asbjørn Karlsens hjemmeside-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Vi intensiverer sterkt søket etter Orth/Køler i disse dager.Jeg arbeider i forhold til Bergen,Mandal,Kristiansand, Tyskland og Danmark. En som jeg samarbeider med gjør søk inn mot Tyskland og Danmark spesiellt-men også endel i Norge.Vi kan si at saken nå føres på 2 fronter. Mannlig arving fra Mandal ønsker å føre sak.Jeg er oppnevnt som Prosessfullmektig for ham nå.Fouten dette så er jeg aølledere prossessfullfektig til eldste mannlige arving i Norge.Det finnes kun en som er eldre enn ham ,en av barnebarna til Køhler i USA. Vi ønsker å etterforske Køhlers liv mer inngående og hans bevegelser mellom 1890-1893.Vi tror at 1881 som står i Gotha Almanakken 1) enten er en skrivefeil 2) En forfalskning Det riktige året for kjøp av ny identitet for orth synes å være ca.1891.Orth betalte 20 000 gylden for kjøp av ny identitet.Dette bekreftes i rettsaken 1945.Det er grunn til å tro at Orth flyttet inn med familien Køhler kort tid etter at Clara Levin's mann Hugo Køhler reiste til Egypt for luftforandring og døde der av Lungetæring. Når det gjelder Kartografi har ingen ennå funnet en mann som drev med kartografi ved navn Hugo Køhler.Dette kan ha vært en dekkoperasjon fra Orth's side.De flyttet stadig rundt omkring på 1890 tallet fra hus til hus i Odense,senere Randers og 1897 København.Enken etter den 'virkelige Hugo Køhler døde i 1893 i Odense av LUNGETÆRING og hennes datter døde tidligere samme år av samme sykdom.Orth alias Køhler levde ikke sammen med henne.De ble ikke engang venner.Kun uttad opptredde de som Hr.og Fru Køhler.Kanskje derfor måtte de flytte mye på seg for å skjule Orth's identitet.Etter enkens død ble Køhler gift i Danmark igjen i 1894 med Camilla Albine Nielsen.Iflg. merknad i kirkeboken i Bergen 1900 med Anna Henriksen stod det at han hadde fått kongelig bevilling i København til å oppløse ekteskapet med henne. Det som kan være interessant er om vi klarer å spore evt.søsken av Køhler hvis det fantes.Da vil vi prøve å finne deres etterkommwere som kanskje vet noe.Det samme gjelder familen Levin i Sverige.Vedlegger 2 brev som er motatt av min medarbeider for få dager siden-fra Tyskland. mvh Jan Frode Johansen

bilete1680.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.