Gå til innhold
Arkivverket

[#38775] Er Køhler-saken -Hugo Køhler(Johann Orth) for sensitiv? Nye opplysninger i saken


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Limann

Köhler i Kristiansand påstod at han ble konfirmert i Schönefeld-Leipzig den 20.03.1875. Brev av 20.11.06 fra prest T. Heinrich synes ikke å kunne bekrefte denne påstanden. Presten viser i alle fall ikke til noen konfirmantliste som navngir AHK. Og en må vel anta at slike lister ble ført i Tyskland også. Det nærmeste han kommer, er en henvisning til to konfirmanter med etternavn Köhler som bekjenner sine synder. Det skjer henholdsvis 25.03 og 26.03.1875. Forbokstavene Fr.og U.i fornavnene gir oss heller ingen holdepunkter for å anta at Kristiansand-Köhlers utsagn stemmer. -Nå blir det spennende å lese fødsels-og dåpsdata fra Eilenburg. Kunne vi få presten Heinrichs forespørsel opp på forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Presten i Schönefeld har videresendt foresørselen til Ev.Luth.Kirchgemeinde St.Nikolai i Eilenburg med beskjed om at brev direktesendes derfra til Norge. mvh Kan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jan FrodeDet kan se ut som om du nå har nådd helt fram til det virtuelle Rådhuset i Eilenburg med historien din. Jeg klarer imidlertid ikke å få opp den tyske artikkelen i sin helhet, men har 'googlet' meg fram til bruddstykker. Er artikkelen sperret? Nachrichten aus dem Virtuellen Rathaus EilenburgsEin Norweger sucht Angehörige von Alexander Hugo Köhler aus Eilenburg Mord - Toskana - Eilenburg Ein Eilenburger und die Machtspiele der Herrschenden ...Alexander Hugo Köhler wurde 1861 in Eilenburg geboren. Er erlernte das Handwerk eines Kartografen. Er wanderte aus. Seine Spur lässt sich bis Hamburg ...Der 'neue' Hugo Köhler lebte in verschiedenen Orten in Schweden, Norwegen und Dänemark, darunter auch Malmö, Kopenhagen, Drontheim und Bergen. ...Der 'neue' Hugo Köhler gründete in Norwegen eine Familie. Erst auf dem Totenbett offenbarte er das Geheimnis seiner wahren Identität. Und der 'Mord!?'. ...URL: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jan FrodeDet kan se ut som om du nå har nådd helt fram til det virtuelle Rådhuset i Eilenburg med historien din. Jeg klarer imidlertid ikke å få opp den tyske artikkelen i sin helhet, men har 'googlet' meg fram til bruddstykker. Er artikkelen sperret? Nachrichten aus dem Virtuellen Rathaus EilenburgsEin Norweger sucht Angehörige von Alexander Hugo Köhler aus Eilenburg Mord - Toskana - Eilenburg Ein Eilenburger und die Machtspiele der Herrschenden ...Alexander Hugo Köhler wurde 1861 in Eilenburg geboren. Er erlernte das Handwerk eines Kartografen. Er wanderte aus. Seine Spur lässt sich bis Hamburg ...Der 'neue' Hugo Köhler lebte in verschiedenen Orten in Schweden, Norwegen und Dänemark, darunter auch Malmö, Kopenhagen, Drontheim und Bergen. ...Der 'neue' Hugo Köhler gründete in Norwegen eine Familie. Erst auf dem Totenbett offenbarte er das Geheimnis seiner wahren Identität. Und der 'Mord!?'. ...URL: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Her er historien:Mysteriöses aus dem Stadtarchiv A U F R U F ! Mysteriöses aus dem StadtarchivEin Norweger sucht Angehörige von Alexander Hugo Köhler aus EilenburgMord - Toskana - Eilenburg Ein Eilenburger und die Machtspiele der Herrschenden Vor Kurzem erreichte das Stadtarchiv eine mysteriöse Anfrage aus Norwegen in der ein Auswanderer aus Eilenburg eine bedeutende Rolle spielte. Ein Norweger wollte mehr über einen seiner Ahnen in Erfahrung bringen. Auf der Suche nach Verwandten stieß er auf Alexander Hugo Köhler aus Eilenburg. Aber der Reihe nach. Im Jahr 1852 wurde ein Herzog Johan von Toskana in Firenze (Italien) geboren. Seine Familie war mit Kaiser Franz Joseph (Österreich) verwandt. Herzog Johann war mit seinem Vetter, Kaiser Franz Josephs Sohn Rudolph Franz Karl Joseph, und einer Baronesse Maria Alexandra Freiherrin von Vetsera befreundet. Rudolph und die Baronesse wurden 1889 unter merkwürdigen Umständen auf Schloss Meyerling getötet. Damals war nicht klar, ob es sich um Mord oder Selbstmord handelte. Auch kursierten Gerüchte, dass Herzog Johann und Rudolph in einen Komplott gegen Kaiser Franz Joseph verwickelt waren. Dazu besagt eine Theorie, dass Rudolph, der Sohn des Kaisers, König von Ungarn bleiben und die Baronesse Königin werden sollten. Und das noch zu Lebzeiten des Kaisers. Der Kaiser jedenfalls verbannte Herzog Johann nach dem Tode Rudolphs und der Baronesse für zwanzig Jahre. Angeblich verschwand der Herzog danach nach Südamerika. Im Jahr 1911 wurde der Herzog für tot erklärt. Wie sich zeigen sollte - ein Trugschluss. Der Herzog von Toskana verschwand keinesfalls nach Südamerika. An dieser Stelle tritt der Eilenburger Alexander Hugo Köhler, wenn man so will, 'in das Weltgeschehen' ein. Alexander Hugo Köhler wurde 1861 in Eilenburg geboren. Er erlernte das Handwerk eines Kartografen. Er wanderte aus. Seine Spur lässt sich bis Hamburg verfolgen. 1881 kreuzten sich die Lebenswege beider in Hamburg. Der Herzog 'erwarb' die Identität von Alexander Hugo Köhler und übersiedelte als dieser nach Skandinavien. Einziges Manko; der neue Hugo Köhler musste sich als Lithograf ausgeben, da er nichts von Kartografie verstand. Der 'neue' Hugo Köhler lebte in verschiedenen Orten in Schweden, Norwegen und Dänemark, darunter auch Malmö, Kopenhagen, Drontheim und Bergen. Zuletzt in Kristiansand, wo er 1945 starb und heute noch sein Grab zu finden ist. Übrigens. Der 'neue' Hugo Köhler gründete in Norwegen eine Familie. Erst auf dem Totenbett offenbarte er das Geheimnis seiner wahren Identität. Und der 'Mord!?'. Dazu schrieb der Herzog, alias Hugo Köhler, in seinem Tagebuch: 'Wenn ich Tod bin, soll das bekannt gemacht werden. Rudolph und einige Ungarn wurden in eine Geschichte verwickelt, in der Rudolph König von Ungarn bleiben würde, während Onkel Franz Joseph noch lebte. Er wünschte sich, dass Maria Königin werden sollte. Rudolph arrangierte ein großes Champagnerfest auf dem beide kämpfen würden. Sie nahm eine Champagnerflasche und warf sie mit großer Kraft nach Rudolph. Rudolph fiel hin und starb nach einigen Minuten. Der Diener Bratfisch stürzte herein und in diesem Tumult wurde gegen Maria ein Schuss abgefeuert. Einige sagten es sei Prinz Phillip von Sachsen gewesen, andere es war Graf Bounbella, der auf Maria schoss. Ich weiß es war Rudolphs Diener Loschek. Er kam mit einem rauchenden Revolver in der Hand durch die Tür. Es war Rudolphs Diener.' Resümee! Fasst wäre ein Eilenburger in Habsburger Familienzwistigkeiten verwickelt wurden... Und der 'originale' Hugo Köhler? Seine Spur verliert sich nach dem Hamburger Identitätswechsel. Fest steht nur, dass er in Ägypten starb. Wer kann Hinweise zu - Alexander Hugo Köhler, - geboren am 22. Januar 1861 in Eilenburg, - von Beruf Kartograf, - ausgewandert 1881, letzte belegte Station Hamburg, - verstorben in Ägypten, geben?Hinweise bitte an: Stadtmuseum Eilenburg, Torgauer Str. 40, 04838 Eilenburg; Tel.: 03423/652222 Fax: 03423/652225 Mail: c.gruner@eilenburg.de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Her er historien:Mysteriöses aus dem Stadtarchiv A U F R U F ! Mysteriöses aus dem StadtarchivEin Norweger sucht Angehörige von Alexander Hugo Köhler aus EilenburgMord - Toskana - Eilenburg Ein Eilenburger und die Machtspiele der Herrschenden Vor Kurzem erreichte das Stadtarchiv eine mysteriöse Anfrage aus Norwegen in der ein Auswanderer aus Eilenburg eine bedeutende Rolle spielte. Ein Norweger wollte mehr über einen seiner Ahnen in Erfahrung bringen. Auf der Suche nach Verwandten stieß er auf Alexander Hugo Köhler aus Eilenburg. Aber der Reihe nach. Im Jahr 1852 wurde ein Herzog Johan von Toskana in Firenze (Italien) geboren. Seine Familie war mit Kaiser Franz Joseph (Österreich) verwandt. Herzog Johann war mit seinem Vetter, Kaiser Franz Josephs Sohn Rudolph Franz Karl Joseph, und einer Baronesse Maria Alexandra Freiherrin von Vetsera befreundet. Rudolph und die Baronesse wurden 1889 unter merkwürdigen Umständen auf Schloss Meyerling getötet. Damals war nicht klar, ob es sich um Mord oder Selbstmord handelte. Auch kursierten Gerüchte, dass Herzog Johann und Rudolph in einen Komplott gegen Kaiser Franz Joseph verwickelt waren. Dazu besagt eine Theorie, dass Rudolph, der Sohn des Kaisers, König von Ungarn bleiben und die Baronesse Königin werden sollten. Und das noch zu Lebzeiten des Kaisers. Der Kaiser jedenfalls verbannte Herzog Johann nach dem Tode Rudolphs und der Baronesse für zwanzig Jahre. Angeblich verschwand der Herzog danach nach Südamerika. Im Jahr 1911 wurde der Herzog für tot erklärt. Wie sich zeigen sollte - ein Trugschluss. Der Herzog von Toskana verschwand keinesfalls nach Südamerika. An dieser Stelle tritt der Eilenburger Alexander Hugo Köhler, wenn man so will, 'in das Weltgeschehen' ein. Alexander Hugo Köhler wurde 1861 in Eilenburg geboren. Er erlernte das Handwerk eines Kartografen. Er wanderte aus. Seine Spur lässt sich bis Hamburg verfolgen. 1881 kreuzten sich die Lebenswege beider in Hamburg. Der Herzog 'erwarb' die Identität von Alexander Hugo Köhler und übersiedelte als dieser nach Skandinavien. Einziges Manko; der neue Hugo Köhler musste sich als Lithograf ausgeben, da er nichts von Kartografie verstand. Der 'neue' Hugo Köhler lebte in verschiedenen Orten in Schweden, Norwegen und Dänemark, darunter auch Malmö, Kopenhagen, Drontheim und Bergen. Zuletzt in Kristiansand, wo er 1945 starb und heute noch sein Grab zu finden ist. Übrigens. Der 'neue' Hugo Köhler gründete in Norwegen eine Familie. Erst auf dem Totenbett offenbarte er das Geheimnis seiner wahren Identität. Und der 'Mord!?'. Dazu schrieb der Herzog, alias Hugo Köhler, in seinem Tagebuch: 'Wenn ich Tod bin, soll das bekannt gemacht werden. Rudolph und einige Ungarn wurden in eine Geschichte verwickelt, in der Rudolph König von Ungarn bleiben würde, während Onkel Franz Joseph noch lebte. Er wünschte sich, dass Maria Königin werden sollte. Rudolph arrangierte ein großes Champagnerfest auf dem beide kämpfen würden. Sie nahm eine Champagnerflasche und warf sie mit großer Kraft nach Rudolph. Rudolph fiel hin und starb nach einigen Minuten. Der Diener Bratfisch stürzte herein und in diesem Tumult wurde gegen Maria ein Schuss abgefeuert. Einige sagten es sei Prinz Phillip von Sachsen gewesen, andere es war Graf Bounbella, der auf Maria schoss. Ich weiß es war Rudolphs Diener Loschek. Er kam mit einem rauchenden Revolver in der Hand durch die Tür. Es war Rudolphs Diener.' Resümee! Fasst wäre ein Eilenburger in Habsburger Familienzwistigkeiten verwickelt wurden... Und der 'originale' Hugo Köhler? Seine Spur verliert sich nach dem Hamburger Identitätswechsel. Fest steht nur, dass er in Ägypten starb. Wer kann Hinweise zu - Alexander Hugo Köhler, - geboren am 22. Januar 1861 in Eilenburg, - von Beruf Kartograf, - ausgewandert 1881, letzte belegte Station Hamburg, - verstorben in Ägypten, geben?Hinweise bitte an: Stadtmuseum Eilenburg, Torgauer Str. 40, 04838 Eilenburg; Tel.: 03423/652222 Fax: 03423/652225 Mail: c.gruner@eilenburg.de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg er vorten jaga frå desse debattane før, og blir det vel no òg, når eg nok ein gong kjem med fylgjande:Dersom Kristiansand-Köhler = Johan Orth, må denne Orth på eit eller anna tidspunkt (over fleire år) ha lært seg litografi-faget. Litograf var nemleg ikkje berre ein yrkestittel; det er eit praktisk FAG som inneber at ein må kunne utøve faget. Og det gjorde Kristiansand-Köhler både i Danmark, Bergen, Trondheim og i Kristiansand. Med andre ord må denne Orth (om det var same fyren) ha lært seg dette faget på eit eller anna tidspunkt.Spørsmålet er då om det kan dokumenterast eller sannsynleggjerast at denne hertzogen av Toscana nokon gong sysla med dette. Om han var 'blank' i faget litografi (teoretisk og praktisk) er han neppe = Kristiansand-Köhler, for han var ein fagmann som leia fleire litografiske anstaltar både i Danmark og Noreg. Og då måtte han vite kva han dreiv med (og den slags kunnskap kan du ikkje kjøpa for pengar - den må lærast over mange år).Dette ser eg som kjernepunktet i saka. Løyser du dét, er du nærare målet - anten det er å seia ja eller nei til likskapen mellom dei to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ja det hadde jo vært intressant å visst om Orth på et eller anneyt tidspkt lærte seg litografi. Men Kartografen har oingen kunnet poppe opp med ennå.han finnes visst ikke. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dette bilde av Hugo Køhler (Johan Salvator) stod på trykk i avisen Dagen 7.desember 1945. Jeg er intressert i å vite hvor dette bildet befinner seg.Dersom noen vet det vennligst gi meg beskjed mvh Jan Frode Johansen

bilete1709.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

(139) er et bilde av erkehert Johan Salvator, IKKE av av Hugo Køhler. Synes du bør vente til det er bevist at Hugo Køhler = Johan Salvator før du presenterer et bilde på den måten.Dessuten mener jeg fortsatt at bildene i innlegg (64) gjør denne saken ganske klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Bare hårfestet alene bør være nok til å fastslå at bildene i innlegg (64) er av vidt forskjellige personer.Se dessuten nøye på øreflippene til Johann Salvator. Se så på bildte av Køhler fra avisen i innlegg (12).Å fjerne hårsekker i de øvre panneregionene, sy fast øreflippene, rette ut neseryggen samt gjøre øynene smalere er ganske så avanserte operasjoner innen plastisk kirurgi som jeg tviler på at legene i 1890-årene rådde over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hva slags uniform bærer Hugo Køhler(Johan Salvator) på siste bilde? Kan noen antyde hvilken uniform dette er på bakgrunn av symbolene på kragen? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg er redd for at du dummar deg ut no, Jan Frode Johansen, for portretta viser heilt tydelig det motsette av det du så hardnakka påstår. Det dreier seg nemlig om to vidt, svært vidt ulike menn. Dersom du ikkje kan sjå dette med eigne auge, og innsjå det, er det ikkje visst at vi andre vil ha mykje tiltru til det du ellers hevdar å sjå eller vite. Finn deg ei bedre sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg ber om orsaking, men etter å ha følgt denne debatten sidan starten og lese alle dokumenta frå dei rettslege 'bevis-opptaka' både hist og her (inkludra kopi av Gotha-almanakken osb.), er det mest fornuftige du har skrive, følgjande i (137):'Men Kartografen har oingen kunnet poppe opp med ennå.han finnes visst ikke. mvh Jan Frode Johansen'Trong du så lang tid for å finna ut dét? Det er jo dette mange andre har hatt mistanke om heile tida. Der var nok berre ein Alexander Hugo Köhler - og han vart gift med Levin og sidan med ei danske - før han fór til Noreg med borna sine, fekk seg ny kona i Bergen og enda sitt liv i Kristiansand.Saka er truleg ikkje vanskelegare enn som så. At Köhler i etterlatenskapane sine står fram som ein plattenslagar, har vel dei fleste oppdaga for lenge sidan. Trongen hans til å vera Johan Orth og fabulera om tronen i Austerrike, er avdekt for lengst.Han var litograf og arbeidde som det. Eit slikt yrke ville det vera urimeleg om Hertzog Johan Orth hadde utdanna seg i?. Han hadde vel nok med å tura i det habsburgske keisarrike? Eller var han berre ein handverkar (proletar) som tok til takke med ei svensk, ei dansk og ei norsk jente frå arbeidarklassen?Eg gadd sjå den dagen ein austeriksk 'hertzog' tok til takke med å leva som handverkar/proletar til sine dagars ende i Kristiansand for å dekka over at han i det heile fanst - og var den han var.Problemet er at plattenslagaren Köhler har skaffa etterslekta store økonomiske utloge på grunnlag av det han skreiv. Og alle som ikkje ser at dette er tøv og tant vil òg i framtida måtte slike med økonomien.Og no veit heile Europa, ja Verden, dette, gjennom Internett. Det tener neppe dei av Köhler-familien som lever i dag. Dei kan prisa seg lukkeleg at dei ikkje nyttar det namnet som etternamn. Men det er det andre familar som gjer. Og dei set neppe pris på at du turar fram som du gjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg respekterer at Hr. Davidsen har et annet syn på saken enn det jeg selv har.Det som forundrer meg er at Hr. Davidsen er slik på 'hugget' etter denne saken.Det virker nesten som om saken er svært viktig for dem.Saken er meget interessann å arbeide med og vi skaffer oss stadig mer kunnskap om Køhler og hans liv.Jeg er lklar over at vi trenger beviser for å konstantere fakta.Likevel har jeg til denne dag ikke kunnet avdekke svindel.Alle de andre som utgav seg for å være Ort ble avslørt som svindlere.Men faktum er at Køhler ALDRI offentlig påberopte seg å være identisk med Orth mens han ennu levde.T.O.M hans nære familie var lite informert,fru Køhler visste det antagelig en gang på 1920 tallet iflg. rettspapirene.Men på dødsleiet gav han klart utrykk for at fsamilien skulle gjøre krav på Ort i Steirmark.I rettens dokumenter er det gjenngitt nedskrevne ord av Køhler: 'Min mor har sikret meg Orth i Gmunden'. Det er lov å være skeptiker.Det er sunt å være konstruktivt kritisk.Jeg har kontakt med personer som er det.Men det forundrer meg at Davidsen bruker en meget konfronterende tone i sine innlegg.Fra dag 1 har nok du vært den mest innbitte motstander av at jeg løfter denne saken frem.Hva soim driverv Hr. Davidsen til denne motstand vet ikke jeg.Vi er antagelig klar over begge to at vi står på lang avstand fra hverandre i synet på denne saken.Det har Hr. Davidsen full rett til. Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

La meg bare klargjøre igjen at jeg arbeider for Køhlers familie og det er etter deres eget ønske jeg arbeider for å finne ut om Køhler var identisk med Johan Orth. Det er dette som er mitt arbeidsoppdrag.Heller ikke tar jeg betalt for dette oppdrag.Det er ikke min søken etter sannheten om identitetspørsmålet som bringer køhlrerfamilien i vanry men derimot grove påstander om at Hugo Køhler var 'et psykiatrisk tilfelle' en 'plattenslagar' osv.Jeg tror ikke Køhlers familie setter pris på å få høre slike påstander lagt ut på nett.Jeg berømmer Asbjørn Karlsen for sin nøkternhet og positive kritiske blikk på saken på sine nettsider.Han holder sin sti ren ved å unngå å komme med personsjikane. Hva som 'driver' noen til å gå så sterkt ut imot denne sakenskulle jeg gjerne visst. mvh Jan Frode Johansen Prosessfullmektig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.