Gå til innhold
Arkivverket

[#38777] Ole Olson Kylling, fødd i Grytten 1846 - kvar vart det av han?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Ole Johannesson og Ingeborg Pedersdotter, båe frå Hafslo i Sogn, men gardbrukarar på Kylling i Grytten frå kring 1830, hadde åtte born. Ein av dei forsvinn:Ole Olson Kylling, fødd i Grytten 20.4.1846.Er det nokon som sit med gode lokale kunnskapar i Grytten (Rauma), som har vore borti denne karen? Kvar vart det av han?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Stokke

Finner familien i 'gamle' Raumadalsfolket, men står ikke mer enn Ole's fødsel. Nå har Raumadalsfolket kommet i ny versjon, men jeg vet ikke om det står mer om familien der, da jeg ikke har den nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Halvor for nytt innlegg. Eg har òg studert den gamle utgåva av Raumadalsfolket og var ikkje klar ver at det er kome ei ny. Då lyt me vona at einkvan sit med den nye og at denne inneheld supplerande opplysningar om Ole Olson Kylling...!?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Den reviderte utgava av Raumadalsfolket kom i nov. 2005. Tilføyelser og rettinger er gjort på bakgrunn av innlevert stoff av etterkommere og ”lokalhistorikeren” Andreas Normann. Som en da vil skjønne er det fortsatt mange familier som ikke har fått noen tilføyelser eller rettinger.Når det gjelder Kylling III hvor Ole Olsen hører inn under, er det føyd til en datter Ingeborg Olsdatter Kylling f. 20. juni 1849.Ingeborg omkom sammen med moren i snøskred på Fladmark 12 april 1858. I historien om raset hvor 14 stk omkom, står det: ” På Flatmark bodde som innerst enke Ingeborg Kylling, 51 år gammel, med sin datter Ingeborg, 8 år. De omkom begge.'Ole var på dette tidsrom ca 12 år og bodde tydeligvis ikke sammen med moren. Allerede i tjeneste? Har så langt ikke funnet at han er død før 1865. Ole Olsen burde vært konfirmert ca 1861, men jeg har ikke funnet han i konfirmantlistene.Ole Johannessen Kylling døde 6 juni 1850, sønnen Johannes døde 15 okt 1856.Det finnes to( som ikke bor i hjemmet)Ole Olsener f. i Grytten på 19 og 20 år ved FT 1865. Den ene er tjener på garden Nordvik i Eid og den andre er på Fremmer Brøste øverst i Romsdalen. Den siste er den mest nærliggende.Det er også endret navn på datter til Peder f 1843. Hun heter Marta Olivia f 1875. Gift i USA 1907, så er mann og etterkommere opplistet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Britt Irén for spennande innlegg. Eg har studert datoane dine og finn eitt avvik frå kva eg har:* Johannes Olson døydde etter mine notat som legdelem 15.10.1855 (og ikkje 1856...)!?Eg kan ha dette frå kyrkjeboki som eg sjølv studerte for 20 år sidan...Elles er det framleis eit mysterium kvar det vart av Ole Olson...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Beklager 'trykkfeilen', det skal være 1855 som du har.Ja, det er ikke godt å si hvor Ole tok veien. Det er jo ikke langt til Lesja fra Brøste om en antar at det er han som er tjenestedreng på Fremmer Brøste i 1865. Har sett på utflyttede frem til midt på -80 tallet, men finner han ikke der, men de listene er nok ikke fullstendige.Brith og Peder bruker Kylling navnet ved FT 1865 selv om det ikke er noen av fam som er bosatt på Kylling lenger. Kirsti er allerede gift så hun bruker bare farsnavnet, og det ser det ut til at Ole også gjør.Eneste alternativet til evt. å finne Ole er vel bruke eliminasjonsmetoden på de Ole Olsener som passer i alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.