Gå til innhold
Arkivverket

[#38778] Johannes Andersen fra Värmland til Aukra, Møre og Romsdal


Gjest Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjartan Brastad

Min oldemor Amanda Ulvestad giftet seg 1889 på Aukra med Johannes Andersen (født 1836) fra Mangskog i Värmland. Hans foreldre var Anders Jonsson og Lisa Israelsdotter. Så vidt jeg vet fikk de ingen barn sammen. Det ser ut som Johannes flyttet til Aukra i 1870, mens Amanda flyttet dit i 1881. Hun har muligens flyttet tilbake til Skodje for hun fikk min bestemor der i 1885. I 1900 bor Johannes på Åkerøtangen sammen med sin bror og han er registrert som skilt. Amanda drar til Amerika i 1908 og er da enke. Johannes var ikke min oldefar og har vært ukjent for familien inntil ganske nylig. Er det noen som vet noe mer enn det som er skrevet her om Johannes? Var han gift før, når kom han til Norge, hadde han barn selv, og når døde han? Eventuelt om det finnes andre opplysninger? Vennlig hilsen Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andersson, Johannes Dräng (ogift man)f. 5/3 1836 i Mangskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 12/5 1889 från Takene, Mangskog, Värmlands län (Värmland) till Aker, Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 273Emibas emigrationsakt: Mangskog S 1889 018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Tusen takk for opplysningene, men jeg får ikke dette helt til å stemme. Johannes flytter i følge kirkeboka for Aukra fra Mangskog til Aukra i 1889. Samme sted står det at han kom til Aukra i 1870. Amanda (Manda Ovidie) registrerte seg også samtidig som flyttet til Aukra i 1889 selv om hun egentlig hadde flyttet dit i 1881. For meg virker det som de begge registrerte seg innflyttet før de giftet seg. De giftet seg 23. november 1889 og registrering av innflytting skjedde rett før, altså noen måneder etter 12. mai. Her ser det ut til å være flere muligheter. Den ene er at vi snakker om to personer med samme navn, fødested og fødselsår. Den neste muligheten er at det ble skrevet feil i Husförhörslängden i Mangskog og at Aukra har blitt til Aker. I 1880-årene ble Aukra skrevet som Akerø og muligheten for å forveksle dette med Aker skulle absolutt være til stede. Hvis dette er en feilskriving er utflyttingen fra Mangskog i 1889 bare en formalisering av en flytting som trolig skjedde senest i 1870. Jeg vil regne det som mest sannsynlig at du har funnet riktig Johannes og at det skjedde en feilskriving ved utflyttingen fra Magnskog.Jeg ser nå at Johannes var ungkar da han giftet seg og at det stemmer med dine opplysninger fra Mangskog. Finnes det forøvrig flere opplysninger om Johannes i dine kilder. Hvis han egentlig flyttet senest 1870 er kanskje dette lite trolig? Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.