Gå til innhold
Arkivverket

[#38779] Marie T.Urnes født 2/12-186? Sogn og Fjordane


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Jeg leter etter Marie T. som ble gravlagt januar |954 ved Urnes stavkirke. Jeg mangler årstall for fødsel som er forvitret fra gravsteinen. Hun ble gift med Jens XX. Ved begravelsen het hun Urnes og hadde minst to barn ; Theodor og Hanna. Setter pris på hvis noen kan hjelpe meg å kaste lys over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Det ser ut til å vera ''strid'' kring fødselsdatoen til Maria Tollefsdotter, men eg har òg nytta 1.12.1866 i manuskriptet mitt. Maria var forresten gift to gongar og hadde tre born.Ættar du Trond frå denne huslyden?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Takk for hjelpen.Denne diskusjonen dukket opp på påskeaften. Min svigerinne, Vigdis, hadde interesse av å finne ut mer om sin oldemor,Marie. I sommer var hun en tur til Urnes og fant hennes grav med påskriften født 2/12 186X. Siste tall uleselig. Jeg ville introdusere henne for brukerforumet og la ut dette spørsmålet fra henne. Og med årstallet 1866 er det nå lettere å nøste seg videre i denne soga. Marie er da født 2/12-1866 i Årdal. Hennes foreldre må være Torleiv Olssen Hestetun og Hansine Johannesdtr. Hareid. Så har Marie flyttet til Årdal og tydeligvis giftet seg med Jens fra Aspelund i Hafslo. Født på garden omkring 1866. Jens ser ut til å ha gått bort tidlig, for Marie ser ut til å bo som innerst, med barna, på Lingjerde i Luster år 1900. Til Lars E : Var det slik at hun så giftet seg igjen ? Og har du navnet på det tredje barnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Aspelund

Takk for all hjelp med å finne mer ut om min oldemor Marie. Jeg har lite kjennskap til denne del av slekten og ønsker å finne ut mer.Marie hadde bl.a. sønnen Theodor, som er min farfar. Theodor har tydeligvis blitt farløs tidlig, ettersom Marie bor alene i 1900. Jens, som var gift med Marie,tok antagelig Aspelund navnet etter faren, som må ha overtatt Aspelund gården i Hafslo. Når det gjelder Marie, lurer jeg veldig.. Hun ble altså enke tidlig, og Lars E.Øyene mener hun var gift to ganger. Siden hun brukte navnet Urnes ved sin død, er vel navnet etter 2.ekteskap. Dette vil jeg svært gjerne finne ut mer om.Setter pris på alle innspill om Marie og Jens sin familie! Takk så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Heisan Vigdis!Maria Tollefsdotter skal ha gift seg første gongen i Årdal i 1893 med Jens Hansson Aspelund (1866-1894). Som du veit fekk dei borni:* Theodor Jensson Aspelund (1890-1974)* Hanna Jensine Jensdotter Aspelund Fossøen (1894-1969)So fekk Maria ein son som enkje; barnefaren var Jens Andersson Veberg (1875-1970):* Johan Jensson Urnes, fødd 27.2.1897.So gifte Maria seg att med enkjemannen Iver Pederson Urnes (1847-1940).I samband med bygdebokarbeidet for Luster kommune er eg interessert i supplerande opplysningar om dei fire borni og svigerborni til Theodor Aspelund; noko eg reknar med du Vigdis kan hjelpa meg med? Sender du meg ein mail til: lars.e.oyane@sdsl.no, so kan eg senda deg direkte spørsmål..., og fleire opplysningar...Elles er eg òg på jakt etter fleire opplysningar om Johan Jensson Urnes, som, etter mine opplysningar, skal vera faren til Bergen og døydde der på Ladegården sjukeheim!? Kanskje nokre av slektningane dine har høyrt gjete han?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.