Gå til innhold
Arkivverket

[#38788] Henrik Mogensen Rytter


Gjest Odd Jan Skriubakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Nei, dette må vera ein heilt annan Mons (Mogens) Pedersson enn han som var prest i Sveig. Både han og sønene vert alt for unge til å høva med dei som er drøfta her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg ser da i hvertfall Margaretha Holk nevnt flere steder over her, så at innlegget skulle være helt ute på vidda, kan jeg ikke sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Den einaste av dei tre som Per nemner som koner til Mogens Pedersson er vel ho som har denne inskripsjonen på gravsteinen sin; 'Matrone Hustru Elisabeth Jensdotter herr Mogens Pedersson, pastoris udi Svegs efterlevise, død den 27. april 1659'. Denne Elisabet døydde altså i 1659 som enke. Mogens Pedersson i Sveig fekk borna sine omlag i åra 1590 til 1620. Dvs. at mora til dei eldste må vera født seinast kring 1570 - 1575. Mogens sjølv er truleg født noko tidlegare, kanskje kring 1565. Dvs. at far hans, Peder Mogensson var født omkring 1540, og måtte vera ein mann på om lag 70 år då han sendte sonen med fullmakt for å skriva under på hyllinga til arveprinsen i 1610.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Capitaine des Armes var den øverste underoffiseren i et kompani, og ble ute på 1700-tallet omdøpt til kommandersersjant. En Capitaine des Armes kom sjelden fra samfunnets aller øverste lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Var det ikkje noko som heitte å gå gradane den gongen da? Vi veit jo ikkje kva Henrik Rytter enda opp som, heller ikkje når han slutta som offiser (underoffiser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jens Mogensen Herdal (ca. 1615 - e. 1695) skal ha vært g.m. Anne Danielsdatter (ca. 1630 Trondheim - e. 1665). Jeg har reg. to av deres barn: Maren (Maria) og Peder.I Aafjorden kirke står et meget vakkert monument over ham med hustru og 5 barn, meget vel avskildret og som beskriver at de har latt det bekoste 1665. Hvem var deres tre andre barn?Jeg har også tidligere sett at det reises tvil om hvorvidt det var Jens sin far Mogens Pedersen Herdal eller hans sønn (Jens?) som var g.m. Margrethe Hansdatter Holch.Hvem kan være Margrethes foreldre? Kanskje var hun i slekt med Siri Mogensdatter Herdals (nr. 11 i innlegg 22 over) svigersønn Hans Pedersen Holch (ant. sønn av Peder Pedersen Holch og Barbara Henriksdatter som skal ha hatt barna Henrik, Hans, Christen og Maren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Til (21):Han er gjennomgående kalt Hendrich Rytter i skattematrikkelen for 1647. I tillegg har jeg notert meg at han er kalt Henrik Mogenssønn Rytter i NRR VIII (1641-1648) s. 172, 179f, uten at jeg har den for hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Jeg tror Finn har rett i at vi snakker om to forskjellige Mogens Pederson her. Etter Bygdéns Herdaminne var den ene prest til Sveg 1617?-1634. Han må ha vært medhjelper hos faren allerede 1606, da han stod fram på vintertinget i Sveg 27. januar dette året på vegne av sin far, herr Peder.Den andre var iflg. Bygdén sogneprest til Sunne 1636-1666. Han var sønn til presten Peder Andersson i Hede og ble innskrevet som student i Wittenberg 6. oktober 1615.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ref innlegg 19 og 20.Kan Birgitte Eriksdatter Blix være datter av prost i Jämtland, sogneprest i Oviken, Jämtland (Trondheim) 1572-1611, kapellan s.st. 1566-72 Erik Mogensson Blix (1555 - 1611 Jämtland) og Birgitte Samuelsdatter Arctander (1590-) og således oppkalt etter sin mor? (ikke helt uvanlig).Barna og svigersønnene deres skal 1624 ha eid parter i Østeråsom i Ovik (bl.a. Elin og Adelus Eriksdøtre, Laurits Eriksson, Jens Nilsson i Bugården og Jens Monsson i Bakken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Til (34):Jeg tror ikke at den nevnte Birgitte Eriksdatter Blix var datter av Erik Mogensson Blix til Oviken, men datter av Erik Lauritsson Blix til Oppdal.Erik Mogensson Blix var vel heller ikke gift med Birgitte Samuelsdatter Arctander. Hans hustru var Birgitta Lauritsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Men denne Birgitte (datter av Erik Lauritsson Blix til Oppdal) skal være født ca. 1615, og Mogens ser ut til å være født rundt 1570 og barna hans ser ut til å være født fra ca. 1595 og utover til rundt 1615.Hvis Elisabeth Jensdatter Hov var hans siste kone (c1581?-1659) så kan han ikke (tidligere) ha vært g.m. denne Birgitte, og han kan i allefall ikke ha fått barn med henne. Her ser det ut til å være noe kronologi som må ryddes opp i. Noen som har forslag til rekkefølge, tidspunkt for giftermål og alder for Mogens' koner ?Mogens P. Herdal var sogneprest i Sveig fra 1612 (1618 ?) til 1635. Hvis det stemmer at Elisabeth døde som enke så må han altså være død før 1659, og kan ikke være den Mogens Pedersen som var sogneprest i Sunne 1623-1666.Takknemlig for synspunkter på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Vil vise til denne debatten LenkeDet er noko forvirring der også, men vert ikkje så verst til slutt.Av mangel på noko betre, så kan eg jo setja fram ei hypotese om at presten i Sveig, Mogens Pedersson var gift to gonger, først med ei dotter til Henrik Rytter, han som hadde hus i Bergen (Han kan truleg godt vera frå Jãmtland han også, for det skulle vera nokre Jãmtlendingar som dreiv med handel der). I dette ekteskapet vart berre sonen Henrik født. Det er da også berre han som nyttar Rytter-namnet av dei 11 søskena. Dessutan ser det ikkje ut som dei andre av søskenflokken er særleg 'rike'. Mor til dei andre søskena var den tidlegare omtalte Elisabeth Jensdotter som døydde som enkje i 1659.Sidan Henrik i Stangvika sit så godt i det, så kan også mora ha vore einaste dotter til Henrik d.e. Så vidt eg veit så er det heller ikkje nokon annan som nyttar Rytternamnet i vest- eller midt-Noreg sist på 1500- først på 1600-talet enn desse to Henrikane. Kronologisk høver det bra at Henrik Rytter i Stangvika er ein dotterson til Henrik i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Arnstein/24:) Iflg. Oddvar Grønli var ''Brita halvsyster til dei andre tri som herdaminnet veit um''. Grønli mener altså at Margareta Hansdotter Holk var mor til de nevnte brødrene Peder/Petrus og Hans/Johannes, mens Birgitte Eriksdatter Blix skal være mor til en Brita (som vel da er f. rundt 1645). Men Margareta skal altså ha fått et tredje barn ''som herdaminnet veit om''. Hva het dette barnet ?Det ser altså ut til Margareta Hansdotter Holck og Birgitte Eriksdatter Blix (f. c1615) var gift med den Mons/Mogens Pedersen Herdal som var prest i Sunne inntil 1666, mens Elisabeth Jensdatter Hov var g.m. den Mogens Pedersen Herdal som var prest i Sveg inntil 1635.(Oldervik/6:) Hvem av disse to Mogens/Mons Pedersen (Herdal) var det da som møtte med fullmakt frå far sin, Hr. Peder Mogensson, sogneprest i Sveigs prestegjeld i Herdal, ved hyllingen av prins Christian V i 1610 ?Og hvem av dem tok ev. over presteembedet i Sveig etter sin far, Peder Madsson ('Petrus Matthie') (fra Malmø) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Per (38)No kjenner ikkje eg den yngre Hr. Mogens Pedersson i Sunne som du nemner. På den andre sida, så måtte den Mogens Pedersson som møtte opp på hyllingsmøtet med fullmakt frå far si også ha vore prest, elles kunne han neppe ha opptrådt på hyllingsmøtet for prestar. Dette betyr då at han var ein vel vaksen mann, og truleg var faren ganske gammel og skrøpeleg, sidan han ikkje kunne møta sjølv. Denne Mogens høver då etter mi meining best som far til dei borna vi har drøfta på denne tråden, inkludert Henrik Mogensson Rytter i Stangvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Denne Henrik Mogensen Rytter er altså kalt 'Rytter' under krigsårene på 1640-tallet og et par år etterpå, da den norske hæren hadde en del stående styrker. Har noen funnet ham med navnet Rytter f eks i hans siste 15 leveår, dvs 1665-1679 ? Dette for å avklare om vi her har å gjøre med et personlig tilnavn (yrkesnavn) eller et slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Ikke så sent, men i Jordebok for Nordmøre futedøme (Landkommisjonen 1661) kalles han også Henrich Rytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Siden Henrik blir omtalt som sagbrukseier på Seljebø i Stangvik så tidlig som i 1623 måtte han trolig vært født så tidlig som i 1690 - 95. Han måtte da ha være en gammel mann i 1661, og hadde nok sluttet forlengst som soldat.I den ene av innførslene i NRR er han etter oppdrag fra lensherre Oluf Parsberg, sammen med stiftskriver Erik Oudunsson på Kvalvåg, med for å taksere en gård som skulle makeskiftes til kronen. Det var ikke hvem som helst som fikk slikt oppdrag. Erik på Kvalvåg (av Aspaætt) var vel den som var rikest og mektigst på Nordmøre på den tiden. Jeg er likevel ikke sikker på hvem som eidde mest jordegods av de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

For øvrig kalles han Hendrik Rytter også i manntallet for Nordmøre prosti i 1664. Han var da 75 år. Gården Stangvik på 3 spann er ellers plassert i feil prestegjeld i Digitalarkivets versjon. Kan hende i originalen også, for alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Lars Steinar sine opplysningar, saman med det faktum at også etterslekta nytta Rytter som ættenamn, skulle vel vera eit greitt indisium på at Henrik Mogensson Rytter ikkje kalla seg slik på grunn av 'yrke'/stilling i dei militære styrkane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

ja, det ser visst slik ut, selv om det fiorutsetter en del ting som jeg ikke har kontrollert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Dersom det er riktig at det fantesa) en Mogens Pedersen Herdal (c1565-c1635) som var prest i Sveig 1612-1635, sønn av Peder Mogensen (som i 1610 altså sendte sin sønn Mogens til hyllingen av prins Christian V) ogb) en Mogens Pedersen Herdal (c1595-c1666) som var prest i Sunne 1623-1666, sønn av Peder Madsson (som var prest i Sveig og/el. Sunne) (= ('Petrus Matthie') fra Malmø ?),så er det fristende å tenke seg at de var slektninger. (De hadde bl.a. begge barn ved barn ved havn Peder og Brita/Birgitte). Hvis det nå f.eks. skulle være slik at den yngstes far var fetter av den eldste, så kan de altså fettrene ha hatt en felles farfar Mogens, f. rundt 1500, med sønnene Mads (Peders far) og Mogens/Mons/Magnus (Mogens' far). Sannsynligvis prester i begge grener.MPH a) ser altså ut til å ha vært g.m. Elisabeth Jensdatter Hov (ev. først med en Henriksdatter Rytter fra Bergen)og MPH b) med 1) Margaretha Hansdatter Holck og 2) Birgitte Eriksdatter Blix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Sorry, den 'andre sønnen' skulle ikke være 'Mogens/Mons/Magnus' men Peder, nemlig han som i 1610 (kanskje ca. 70 år gammel ?) sendte til sønn Mogens P. H. til hyllingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Interessant hypotese, Per.Den skulle etter min gjennomgang innebære at man bør lete etter en (prest?) Mads Mogensen, kanskje f. ca. 1535 (bror av Peder Mogensen f. ca. 1535-40?) og sønn av Mogens, f. ca. 1500 som altså kan ha hatt sønnene Mads (Peder f. ca. 1565? sin far) og Peder f. ca. 1535-40? (Mogens prest i Sveig 1612-1635 sin far).Fantes en slik (prest? i Jemtland?) Mads Mogensen f. ca. 1535, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Man kunne kanskej like gjerne lete etter Mads/Mats/Matz/Mathias (Mogenssøn) i Malmø, siden Peder Madsson (som var prest i Sveig og/el. Sunne), dersom han er id. med 'Petrus Matthie', sies å stamme derfra. (Jeg kjenner ikke kilden til omtalen av 'Petrus Matthie' fra Malmø).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.