Gå til innhold
Arkivverket

[#38790] John Martin Mikalson (evt. Mikalsen) f. 1848/49 Skiptvet Østfold


Gjest Øystein K
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein K

Hei. Jeg leter etter kirkebøker for Skiptvet online, men finner ingen.Personen jeg søker er John Martin Mikalson/Mikalsen født i 1848 eller 1849 i Skiptvet av foreldre Mikal Hanson/Hansen og Laurine.Har noen et tips eller to, som kan føre meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita  Johansen

Hei.Batchnr.søk viser Johan Martin Mikkelsen, døpt 26/12-1847,Skiptvet. Foreldre: Mikal Hansen og Larine Johannesdatter.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein K

Hei og mange takk til deg Anita. Far til Mikal Hansen var Hans Hansen, vet du om det er mulig å finne noe ut om disse personene i noen kirkebøker online?Fordi Hans Hansen ble far i 1847 så var han mest sannsynlig født mellom 1797 og 1827. Jeg fant ingen som matchet navnene i denne familien i folketellingene innad i Østfold. De kan likevel finnes der. Bare i Skiptvet er 5 med navnet Hans Hansen, men ingen med navnet Michel/Mikal/Mikkel/Mikel Hansen. Han var sikkert ikke født i 1801.Det jeg vet om Hans Hansen er at han bodde og arbeidet flere steder i Østfold på slutten av 1700 tallet og starten av 1800 (blant annet i Skiptvet, Spydeberg og Våler). Hvor Mikal ble født vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen.Johan Martin hadde flere søsken: Maren Johanne,døpt 31/1-1841,Skiptvet, Lauritz,døpt 29/1-1843,Skiptvet, Hans Kristian,døpt 2/3-1845,Skiptvet, Severin,døpt 28/4-1850,Skiptvet, Julius,døpt 27/7-1851,Våler, Ludvig,døpt 19/3-1854,Våler.Mikal Hansen og Larine Marie Johannesdatter giftet seg i Skiptvet 25/7-1839. Hans far var Hans Hansen og hennes var Johannes Larsen.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein K

Hei Anita, jeg er imponert. Mange takk igjen til deg. Du ser ut til å vite hvor du kan finne informasjonen. Skulle gjerne likt å visst hvor:)Står det noe om hvor Hans Hansen er fra eller hvem som er hans fru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein K

Wow Anita:) Tusen hjertelig takk for hjelpen og linken. Hadde aldri trodd at jeg skulle få vite så mye så raskt.Hva tror du sokn og gard 'Hæli Annex' betyr i 1801 tellingen? Det er vel neppe en gård med så mange beboere. Hans Hansen og frue ser ut til å bo på Ødegaarden.Hans Hansen må altså være født i ca. 1772 og Maria Halvorsdatter ca. 1774. Da er muligheten stor for å finne deres røtter. De hører muligens hjemme i Spydeberg. Så du noe om deres fødested in dine kilder? Angående linken til Danmark, må man registrere seg som gjest?Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen.Vet ikke hva Hæli Annex betyr. Kanskje noen andre som vet?Hvis det er riktig familie i 1801,så er det også noen søsken til Michael: Laers,døpt 14/4-1800, Sven,døpt 16/1-1803, Christian,døpt 6/7-1806 og Maren Larine,f.4/1-1816,døpt 7/1-1816. Alle i Spydeberg. Hans Hansen og Maria Halvorsen giftet seg i Spydeberg 24/7-1799.Jeg finner to kandidater født i Spydeberg som kan stemme med dine. Hans Hansen,døpt 13/9-1772. Far:Hans Sundby. Maria Halvorsen,døpt 5/6-1774. Far: Halvor Onerud.Alt dette skal være avskrift av kirkebøker,men bør sjekkes opp mot de originale kirkebøkene. Der får du også flere opplysninger.Når det gjelder linken til Danmark så behøver du ikke å registrere deg. Gå inn på batchnr i rubrikken oppe til venstre.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Se innlegg i arkivforum Lenke Det er mange gårder i Spydeberg hvor det er feil. Noen av dem ligger også i Hovin annex som er i nordenden av Spydeberg. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein K

Hei og igjen mange tusen takk for hjelpen til Anita, og til Randi og Kjetil. Dette var svært nyttig og jeg leste også vigselsattesten til Hans Hansen og Maria Halvorsdatter fra 1799. De giftet seg i Spydeberg kirke. Det ser ut til at etternavnet til Hans Hansen var Tveter og at han kom fra Våler. Maria Halvorsdatter ser ut til å ha samme etternavn som gårdsnavn – Ødegaarden.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=2932>http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=2932Lurer på om det kan være denne gården det er snakk om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

I skannet kirkebok for Spydeberg står forlovelse 29 juni og giftermål 24 juli 1799 Lenke Som forlover står Ellef Mørch. Det er den samme som Ellef Jacobsen som står først i 1801 tellingen. I Spydeberg er det Mørch gårder både lengst sør og lengst nord i bygda. Dette må være sør i bygda. Står ved giftermålet Ødegaarden under Ø Mørch. Jeg har data om Øvre Mørk nord i bygda og disse personene og plassene knyttes ikke til denne gården. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei igjen.Mikal Hansen er kanskje død i 1865. Finner Larine her i 1865 med ny mann. Ser at de to yngste barna fra 1.ekteskap bor sammen med dem.Lenke Men dette hadde du kanskje fra før.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stine Evensen

Hei! Nå har det seg slik at jeg er oppvokst på en plass rett ved ødegård i Mørk. Det kan stemme med bildet du har funnet. Det har jo sikkert forandra seg mye.. og vannet du ser der kalles bergsjøtjernet i dag. Den ligger i søndre mørk og våler er ikke så langt unna i luftlinje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein K

Hei og mange takk til dere Randi, Anita og Stine.Jeg har også forsøkt å tolke denne vigselsattesten. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=29321799 øverst på side 35. Det jeg skjønner er at Hans Hansen Tveter fra Waaler og pige Maria Halvorsdatter Ødegaarden giftet seg i Spydeberg kirke i 1799. Det er også opplyst at Hans Hansen Tveter var artillerist ved Halden Fort. Så at deres ”forlover” var Ellef Mørch. Resten forstår jeg ikke.Har ikke fått sett i kirkebøkene for dåpen til hans og hennes far, men det jeg stusser på er at de alle har ulike etternavn. Tveter, Ødegaarden, Sundby og Onerud.Vet dere om disse etternavnene egentlig var navnet på gården de bodde på/kom fra? Den eneste Tveter gård jeg finner i Våler er ”Østre Tveter Gård”, kan det være denne eller er det flere aktuelle gårder med samme navn?Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Hei!Jeg er født og oppvokst i Våler og er lokalkjent. I dag finnes det to Tveiter-gårder, den ene er Øst-Tveiter mens den andre ligger på sørsiden av hovedveien og har så vidt meg bekjent alltid blitt kalt for Tveiter. I tidligere tider (iallefall i mellomkrigstiden) fantes det også en gård som ble kalt for Vest-Tveiter.Lokalt ble gårdsnavnene uttalt med breie E-er slik at uttalen ble mer lik Tvæitær.Hilsen Bjørn Dahler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Gårdsnavnene som oppgis er ofte mer en adresse enn et etternavn. Det er farsnavnet som er etternavn. Jeg har flere eksempler i egen slekt på at folk har oppgitt ulike gårdsnavn ved ekteskap og ved dåp til flere barn hvis de har bodd ulike steder. Ved ekteskap har jeg sett mange eksempler på at det er gårdsnavnet der de opprinnelig kommer fra som er oppgitt, men andre ganger har det vært gårdsnavnet der de har vært i tjeneste akkurat på det tidspunktet. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg har sett på vielsesattesten og skriver den inn i sin helhet. Jeg prøver å følge linjeføringen i originalen: ' Da Ungkarl og Artellerist ved Hadelns Com (linjeskift)pagnie Hans Hansen Tveter agter at ægte Pigen Maria Hal(linjeskift)vorsdatter, og forlanger efter foregaaende Tillysning Bryllup Saa cavere vi Un( linjesift)dertegnede som Forlovere: At Intet er til Hinder for dette Ægteskabs lovlige Fuldbyrdelse Spydeb. Pg d. 29de Junii 1799 Ellef Mørch - Fredrik Bærød'I margen står: 'Ungk. og Artellerist Hans Hansen Tveter fra Waaler og Pigen Maria Halvorsdatter Ødegaarden under S. Mørch, ægteviede i Spydeberg Kirke d. 24de Julii 1799'Noen kommentarer:Hans Hansen Tveter var i Hadelns kompani. von Hadeln er et kjent offisersnavn som jeg har støtt på i kirkebøker som kompanisjef. Halden ville på denne tiden vanligvis skrives Fredrikshald. Den andre forloveren, Fredrik er sannsynligvis fra storgården Bærød i Hobøl. Når det gjelder hvilken 'Mørk-gård' det er snakk om så mener jeg bestemt at det står S. Mørch i margen. Bokstaven 'S' her er den vanlige måten å skrive den på i gotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein K

Takker så mye for hjelpen til Bjørn, Randi og Vigdis. Hvis det står S Mørch i margen så antar jeg at bildet i lenken over er riktig gård. I så fall var det kjempe klaff.Det Vigdis skrev her tyder på at Hans Hansen ikke var artillerist ved Halden fort, men i von Haldens kompani. Fint å rette opp den misforståelsen, som jeg aldri ellers ville ha gjettet. Må ellers si at jeg beundrer at du klarte å lese denne skriften. Mistenkte ikke at jeg har problemer med mønstergjenkjennelse før etter flere haltende forsøk på å tolke gamle kirkebøker:-)Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.