Gå til innhold
Arkivverket

[#38798] Marie gift Kramvik, f.1873 i Finland


Gjest Martin Kr. Bjørnå
 Del

Recommended Posts

Gjest Martin Kr. Bjørnå

Marie ble gift med Ingebrigt Edvard Larsen,Kramvik ca. 1893. Deres første barn er født i 1864 i f. F.telling av 1900 fra RHD. Ingebrigt er f. 12.08.1864, Veines øvre,Lebesby, Vardø. Han var folkeskolelærer. Er det mulig å finne ut noe om Maries foreldre og hvor hun kom fra ? Jeg er også takknemelig for oppslag på Maries og Ingebrigts giftemål og dødsdato. De er tippoldef. til midt datterbarn på farsiden. Med hilsen Martin Bjørnå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Tror du må lete under Lebesby/Kjøllefjord for å finne flere opplysninger på Marie. Ser du på tellingen for år 1875 i Lebesby, så finner du ei som kan være en mulig kandidat, født i 1873. Ifølge opplysninger fra Historiske data ved sønnen Tormods dåp, så er moren oppført med fødested Lebesby.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Ved fødselen til Thormod står følgende:Født 16 Mar 1894, Thormod, foreldre: Folkeskolelærer Ingebrigt Kramvik f. 1864 og h. Marie Henrikke Lauritsdtr, bopel Veines, merknad: Moren kvenDa skulle det vel ikke være tvil om at det er Marie du finner her i FT1875: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=2022&kenr=002a&bnr=0005&lnr=00>LenkeForeldrene er altså kvener men født i Norge.Moren Marie Sofies konfirmasjon finnes i kirkebøker for Kåfjord: LenkeForeldre er altså Isak Holmstrøm og Sara Johansdatter. Du finner en søster til Marie Sofie døpt i Talvik, nemlig Anne Caisa: LenkeMuligens riktig Isak Holmstrøm du finner her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Vielsen finnes i kirkebøker for Vardø:Viet 16 April 1893, Ingebrigt Edvard Larsen Kramvik, Folkeskolelærer i Lebesby, f.1864 Kramvik Vardø Herred og Marie Henrikka Johannessen, f.1873 Lebesby. Hans far: Fisker Lars Ingebrigtsen. Hennes far: Fisker Laurits Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Fødselen til Marie Henrikkes far (kirkebøker for Kistrand):Født 14 April 1840, Laurits, døpt 28 Juni, foreldre: Ægtefolk Johannes Johnsen og Chatrine Josephsdatter.Du finner foreldrene her ved FT1865 (Laurits og Marie er allerede gift, men bor hos foreldrene til Laurits): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Kristian Bjørnå

Takk for alle opplysningene jeg har fått. Det bringer meg et langt skritt vidre. Når det gjelder Maries død, så har jeg fått opplyst fra hennes barnebarn at Marie og Tormod druknet i et uvær på havet. Men når, er usikkert. Hilsen Martin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Bjørnå

Jeg fikk en ny opplysning av datterdatter til Marie Hendrikke: 'Min mor Signy var 9 år da moren Marie og broren Tormod druknet' Signy var f. 17.11.1897, så ca i 1906 døde de.Tormod ble ca 12 år. Kan noen slå opp i kirkebok for meg ?Det du Odd Villy tror om at Isak Holmstrøm er morfar til Marie kan passe.Datterdatteren har mellomnavn Soffie, som Marie Soffie, og det ble fortalt at hun var oppkalt fra noen i Sverige. På forhånd, takk. Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.