Gå til innhold
Arkivverket

[#38799] Folkefest


Gjest Sigmund Faret
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigmund Faret

Vedlagt foto viser en festivitas. Er det noen som kan fortelle meg når og hvor fotografen har vært. Jeg har tidligere fått uvurderlig hjelp fra vebdebatt.Sist gang presenterte jeg en episode ved et bilde som var det eneste originale.Det ligger nå på fotosamlingen i Molde. Kanskje vi nå er like heldige. Jeg er nå spent på inspel.

bilete0686.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Verkeleg eit artig bilde. Eg har ikkje noko konkret å bidra med, men er det noko 'charleston-aktig' over den kvite matroskjolen til høgre? Og er det trikkeskinner vi ser i gata? Dei to mennene i lyktestolpen prøver nok å skaffe seg utsikt til noko, men kva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Kan bildet være fra Oslo på 1920-tallet, nærmere bestemt hjørnet Rosenkrantzgaten og Sjøgaten – den nåværende Rådhusplassen? I så fall er det sporene fra Skillebekktrikken vi ser, og bebyggelsen helt til høyre tilhører Sjøgaten, før Østre Vika ble revet ca. 1930 for å gi plass til Rådhuset m.v. Oppløsningen i bildet er i laveste laget til å avgjøre om det er flytedokken på Aker Mek. Verk., med skip i dokken, vi ser til høyre for mennene i lyktestolpen. Om dette er riktig, ligger Akershus Festning og Kontraskjæret utenfor venstre bildekant.Man kan bare gjette på at bilde er tatt i forbindelse med et stats-, kongebesøk eller lignende. Det kan passe med at den daværende Honnørbrygga lå lengre øst i Piperviken, enn dagens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det som slo meg da jeg så fotoet var om det muligens kan være tatt i tilknytning til Jubileumsutstillingen i Oslo i 1914. Det er jo ikke fra selve utstillingsområdet i Frognerparken, men likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Faret

Takk for interessen. Jeg ser at alles blikk er vendt mot sjøen,mot samme punkt.Dette tyder på at det er noen potentater som kommer. Jeg hadde et håp om at det kunne være 'Trekongemøtet i Christiana' 29/11 191117,men ut fra løvet på trærne er dette neppe. Vi hadde også Kong Edwards besøk 1908. Hvem skel jeg i Oslo henvende meg til,kulturetaten ? -håper på flere inspel. Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.