Gå til innhold
Arkivverket

[#38803] Gabriel Scott - Grimstad-tiden - 1890-årene


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Av ulike grunner er jeg fascinert av dikteren Gabriel Scott.I 1898 utgir han 'Fugl Fønix' der han nokså åpenlyst 'avslører' eller ironiserer med byens folk, - og da gjelder det Grimstad. Han har visstnok selv sagt at boka aldri skulle vært skrevet, og det fortelles at han nærmest ble jaget fra byen....Jeg graver litt i disse tingene nå, og tenkte at jeg ville klargjøre litt de biografiske forholdene.Jeg skulle gjerne funnet ut om han selv hadde slekt i byen. I hans nærmeste anegalleri finner jeg:1. Gabriel Scott (Jensen) f 1874 2. Svend Holst Jensen d 1908 3. Caroline Mathilde Schytte d 1935 4. nn Jensen, grosserer og trelasthandler i Drammen 6. Hans Holsth Schytte, jurist og kjøpmann i Halden 7. Anna Marie FayeJeg behøver ikke å gå langt tilbake, men kjenner noen sammenhenger i Scotts samtid der hans slekt bor i Arendal/Grimstad/Lillesand? Ref. f.eks. Schytte, Faye?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Inntil for to måneder siden (!) hadde jeg atskillige slektsopplysninger om Gabriel Scott (slektsbokutskrifter) som jeg hadde fått av en av ildsjelene (etternavn Moberg/Molaug el.likn.) i Gabriel Scott-selskapet. Jeg har dessverre kvittet meg både med medlemsskapet i selskapet og med alle opplysninger samlet gjennom flere år.Kontakt sekretæren i Gabriel Scott-selskapet, Arnhild T. Egeland, tlf. 380 45 466.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og her er vel Gabriel Scotts far, Svend Jensen, som 18 år gammel 'logerende (teologi)student' i Christiania: Lenke.Det kan se ut til at Holst-navnet kommer fra moras familie (jf. Hans Holsth Schytte), og at faren har tatt det som mellomnavn da han giftet seg med Caroline.Siden slekta til Gabriel Scotts far virker mer 'ukjent' enn moras (som er ganske godt dokumentert), så kunne det vel være interessant å prøve å undersøke den litt nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Til 2) Jeg er også med i GS-selskapet. Skal ta kontakt ved leilighet. Tenker det var unikumet Ingjerd Modal du tenker på. Hun har bl.a. laget en flott trykksak om Gabriel Scotts Høvåg.Til 3) Fikk ikke lenken din til å virke, Oddbjørn. Men fant dem selv gjennom ft 1865 i Hurum - men uten moren..?Til 4) Javisst, det virker fornuftig at jeg må fokusere på faderen. Etter at jeg fikk ditt innlegg googlet jeg litt, og det dukker opp ganske mye Faye-stoff.Svend Holst jensen skal være fra Drammen - født 1846, men hvilken menighet?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo da, Carolines mor (Marie Faye) er der også. Det er dessverre vrient å få disse lenkene til å 'stå stille'. Jeg prøver et alternativ, der de samme opplysningene vises: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Javisst, nå fant jeg henne.Jeg trives godt med Scotts forfatterskap, min far vokste opp på samme gård i Høvåg, etter at oldefar kjøpe prestegårdsjorda.Men så fant jeg et oppsett på AA-arkivet der en eldre Grimstad-mann går gjennom persongalleriet i Fugl Fønix og refererer til hvem dette var i virkeligheten. Dermed våknet tanken om å sette meg mer inn i dette miljøet. Scott stikker såpass direkte i boka, at dette ikke kan ha vært enkelt for dem.Jeg har også sett et brev der en eldre dma forteller at hun var med som anstand da GS vanket sammen med en pike han ble forelsket i. Hun skal ha vært modell for Wenke i Fugl F.Spekulerer på om den unge dikteren var i skarp opposisjon, eller om han skapte seg noe nettverk i byen....Har dere folk på HIA som kan noe om dette?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder det siste, vet jeg ikke hvordan kompetansen på Scotts biografi er - men den som er best bevandret i forfatterskapet, er nok høgskolelektor Svein Slettan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Niks, ikke jeg i alle fall ennå.Her er noe - legendarisk?: Arne Beisland skriver i sin biografi (s22) 'Slekten er innvandret fra Holland og hadde navnet Jahn. Den første Jahn fikk en sønn, og Jahnsønn ble ganske enkelt etter hvert til Jensen som senere var familienavnet, men ikke alene. De tok gjerne alle et eller annet navn ved siden av Jensen. Dikterens far nyttet som familienavn Holst Jensen. (...) Gabriel Scotts far fulgte slektens tradisjoner og ble embetsmann.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er i hvert fall Gabriel Scotts foreldre og søsken i Kristiania i 1900. Jf. folketellingsopplysningene ble Svend Holst Jensen født i Drammen i 1846: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Svend Holst Jensen ble født 7. desember 1846 og døpt 1. april 1847 i Bragernes. Foreldre: Kjøpmann Anthoni Jensen og Gabrielle Stillesen:Lenke (se l.nr. 23).Det ser m.a.o. ut til at Gabriel Scott var oppkalt etter sin farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Sven Holst Jensens foreldre giftet seg i Bragernes 25. februar 1838 (Ungkarl, Kjøbmand Antoni Olaus jensen og Jomfru Gabrielle Cappelen Stillesen):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vi kan jo ta med et bilde av Gabrielles dåp i den skannede kirkeboka også (fol. 45, l.nr. 42):LenkeFamilien ser vel ut til å ha hørt hjemme blant de bedrestilte i Bragernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

14) Da har vi vel et litterært poeng? Jan van Gent & Jan Vibe, - dvs. 'Jan' som et sentralt begrep for Scotts helter? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tja, kanskje det?Hvis disse opplysningene fra FS-IGI stemmer, var Gabrielle von Cappelen Stillesens mor gift to ganger (Gabrielle oppkalt etter moras første ektemann):IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | Pedigree-------------------------------------------------------------------------------- Wilhelmine Margrethe Jahn Female Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 01 OCT 1781 Hof, Vestfold, Norway Death: 15 JAN 1861 Bragernes, Drammen, Buskerud, Norway Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: Lucas Jahn Family Mother: Anna Helvig Hansen -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: Gabriel van Cappelen Family Marriage: 28 DEC 1810 Hurum, Buskerud, Norway -------------------------------------------------IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | Pedigree-------------------------------------------------------------------------------- Wilhelmine Margrethe Jahn Female Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 01 OCT 1781 Hof, Vestfold, Norway Death: 15 JAN 1861 Drammen, Buskerud, Norway Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: Lucas Jahn Family Mother: Anna Helvig Hansen -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: Morten Stillesen Family Marriage: 16 JUL 1813 Hurum, Buskerud, Norway ----------------------------------------------Overraskende nok (i hvert fall for meg!) havner vi da plutselig på Eidsfoss Verk - og i en av alle de 'jernverkstrådene' jeg har startet her i forumet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore  Bjølgerud

Dette er bare et skudd i blinde, men Jan fra Holland, Grimstad, Sørlandet og 'Fant', kan han være av Altingene, som Gurrik Larsen har hatt som emne her i Digitalarkivet tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vi får vel se litt nærmere på Gabriel Scotts farfar også. Antoni Olaus Jensen ble døpt i Bragernes 16. september 1803. Foreldre: Lars Jensen og Ane Margrethe Ansteensdatter. Etter Lars Jensens navn står det et ord jeg tolker som 'Kiøbm' - altså kjøpmann:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kjenner ikke Joachim Holst-Jensens slektsforhold, men han var i alle fall født i Bergen (16/5 1880).Når det gjelder Antoni Olaus Jensens foreldre, ble de gift i Bragernes i 1794:'d:7de Martii 1794 Enkemand Lars Jensen og Pigen Anne Magrethe Anstensd: med Kongl: Bevill: at vies i Huuset' (ingen forlovere, foreldre eller fødesteder er nevnt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er tatt en videre titt på Sven Holst Jensens morsslekt (foreløpig via den usikre snarveien FS):Det ser da ut til at Morten Stillesen (døpt 6/8 1768 i Bragernes, begr. 22/2 1839) var gift to ganger: 1) 24/2 1793 i Strømsø med Dorothea Edler Arveschoug (døpt 5/6 1775 i Strømsø, begr. 4/6 1811); 2) 16/7 1813 i Hurum med Wilhelmine Margrethe Jahn.Morten Stillesen skal så være sønn til Christen Stillesen (døpt 3/11 1729 i Bragernes; død 1795) og Gjertrud Christensdtr. Gad (døpt 7/8 1742 i Bragernes; død i november 1768). De skal ha giftet seg på Toten (?) 21/10 1764.Christen Stillesens foreldre: Stille Christensen og Alhed Leuck (Lench).Gjertrud Christensdtr. Gads foreldre: Christen Gad og Susanne Larsen (Larsdtr.?) Stang.Men - for all del: Dette må jo sjekkes mot primærkildene, noe som ikke burde være altfor vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.