Gå til innhold
Arkivverket

[#38804] om å finne en mann som kom bort i arkengelsk


Gjest siv storø nesse
 Del

Recommended Posts

Gjest siv storø nesse

jeg har etter mye leting endelig funnet min mormors ukjente far. iallefall hvem han var og hvor han kom fra. de siste opplysningene jeg har av han var at han 'kom bort i arkangelsk' det må ha skjedd mellom 1915-1920. Hvordan skal jeg gå frem for å finne han videre? Jeg vet han var skjømann men ikke vilken båt eller selskap. Ingen av hans etterslekt vet noe heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her er det et par brukbare kilder:Sjømannsrullene har opplysninger om alle rulleførte sjøfolk, og skal fortelle om hvilke skip de seilte med, når de mønstret på, hva de var mønstret som, og når de mønstret av, eller rømte, eller omkom. Normalt vil det også være vist til en rapport om hva som hadde skjedd, eventuelt en sjøforklaring. Sjømannsrullene vil være å finne i det statsarkivet som sjømannen soknet til.Dersom foreldrene var i live da sjømannen døde, vil dødsmeldingen ved deres dødkunne gi opplysninger om eventuell etterslekt til sjømannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest siv storø nesse

kan det være muligt å finne noe kirkebøkene?Han er ikke begravet så jeg har ikke søkt der enda. Men takk for tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.