Gå til innhold
Arkivverket

[#38812] Jens Andersen og Lisbet Ellensdatter - Kongsberg 1740-årene - Senere på Eiker.


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Kan noen hjelpe meg med opphavet til Jens Andersen og Lisbet Ellensdatter / Erlandsdatter? Jens og Lisbeth får barn på Kongsberg i 1747 og senere på Bagstevold, Fiskumstranden og på Bollerudtangen på Eiker i 1750 og 1760 årene.Med en viss usikkerhet har jeg registrert følgende barn av Jens og Lisbet: *Anders - døpt 30 sept. 1747 på Kongsberg.*Anders - døpt i Fiskum på Eiker 2. mai 1751.*Ingeborg - f. på Eiker ca. 1753.*Lars - døpt i Fiskum på Eiker 17 mars 1754.*Nils - døpt i Fiskum på Eiker 29 sept.1756*Ole - døpt i Fiskum på Eiker 1. aug 1759.*Mari - døpt i Fiskum 1762*Marthe - f. ca. 1765. Lisbeth Ellensdatter dør som 73 årig 'Indlæg' på Eiker i desember 1789.Jens Andersen dør som 78-åring på Bollerudeie i juli 1800.Kan noen hjelpe meg med opphavet til dette paret? Kom de fra Kongsberg? Ble de viet på Kongsberg 1746-1747?Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg lurer på om du har studert dåp og fadderlister for Øvre Eiker i passende tidsrom?Jeg legger en lenke til en dåp der far er Jens Andersen, her har faddere navn som kan passe til slektninger som noen av barna du nevner kan være oppkalt etter?Lenkedet finnes sikkert flere opplysninger i disse digitale kilder.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hei Gunn!Takk for innspill! Alle Eiker-kilder er endevendt omkring dette paret. Men for all del - jeg kan ha oversett noe. Faren i innlegg 3 er ikke 'vår mann'.Blir glad om noen kan sjekke Anders sin dåp på Kongsberg 30. sept. 1747. Kanskje er det der faddere med interessante patronymika.Kanskje er Anders og Lisbeth viet på Kongsberg ca. 1746-1747?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er det vel denne dåpen du vil ha sjekket nøyere: LenkeHåper at noen har enkel tilgang til kirkebøker fra Kongsberg så du kan få vielsen og forlovere?Samt faddere ved barndåpen til Anders Jensen. Lykke til med søkingen i alle fall.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at den Jens Andersen du søker etter, er sønn av Anders ( Sønju) I så fall er det mange søsken som er oppført døpt i Ø.Eiker . Riktignok er etternavnet eller gårdsnavnet ( skrevet forskjellig i kirkebøker og i denne fra mormonerdatabasen :LenkeJeg lurer på om det er samme navn Sønju som senere er vanlig brukt i Ø. Eiker?Finner ingen som passer med alder på Jens Andersen (d. 1800, 78 år, Eiker)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

GunnTakk igjen. Sønju-sporet er neppe det rette. Men takk likevel!Ja, det er dåpen i innlegg 7 jeg gjerne vil at noen skal se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ellensdatter er jo et pussig patronym. Det er nærligende å tenke seg at faren kan ha hett Elling, eller - som nevnt i innlegg 1 - Erland. Med tanke på sistnevnte mulighet, er det nevnt en Erland Olsen Leshe i Eksaminasjonsmanntallet 1732 for Kongsberg Sølvverk. Han er da 64 år og f. ved Lesja jernverk. Andre opplysninger om ham i manntallet: Gruvearbeider ved Haus Braunschweig gruve, har vært der i 36 år, er gift og har 4 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg har flere ganger opplevd at Ellen og Erlend er ett og samme mannsnavn.Erland Olsen fra Lesja ble 2. gang gift med Margrethe Nilsdatter og det ser ut tl at han kun hadde en datter i live i 1753 - nemlig Margrethe Erlandsdatter Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Merkelig: Her forsvant hele innlegget med unntak av det siste ordet. Hvorfor?Jeg prøver igjen: I lenken til innlegg 4 (Lisbeths død) legger jeg merke til at patronymet er Ellendstr. - ikke Ellensdtr. Utgangspunktet bør da være mannsnavnet Erlend/Erland. Det er jo et ikke uvanlig fenomen at -rl- kan bli assimilert til -ll- (jf. Erling - Elling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei igjen, Jon. Vi postet visst våre siste innlegg omtrent samtidig. Ja, da kan nok Erland fra Lesja utelukkes.Det er imidlertid også en annen Erland i aktuell alder i det samme manntallet: Erland Nilsen, 50 år (dvs. f. ca. 1682). Fødested Kongsberg. Han har da (1732) vært ansatt i Prins Christian gruve i 38 år, er gift og har 7 barn - hvorav 3 i Sølvverkets tjeneste. Men du har kanskje sjekket ut ham også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Remi Pedersen

Hei Jon!I Kongsberg kirkebok nr. 3, side 47 står der: 'd. 30. Sept. [1747] Jens Anders. & Lisbeth Ellensd. fæste-folk deres S: Anders. Fad: Martha Andersd. Fierdingstad, Martha Xstophersd., Søren Anders. Fierdingstad, Peder Lars. & Thore Ols.'Ikke sikkert at det hjalp deg så mye med å finne ut mer angående foreldrene siden mange av fadderne bare har -sen-navn.Jeg har ikke funnet dem gift i Kongsberg mellom 1740 og 30. september 1747. Så de er trolig gift et annet sted.Anders dør trolig i ung alder, men jeg har ikke leitet etter hans begravelse.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

RemiTAKK! Det var snilt! De var fæste-folk. Altså ugifte den 30. sept. 1747. Har du sjanse til å lete etter vielsen på Kongsberg senere på året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Remi Pedersen

Hei igjen, Jon.Her kommer vielsen:Kongsberg kirkebok nr. 3, side 254: 'd. 11. Maii Jens Anders. Gunnerue & Lisbeth Ellensdatter.'Vielsen er foretatt av Hr. Niels Kongsberg, ingen forlovere nevnt.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei.Jeg kan ikke med sikkerhet si hvor navnet Gunnerue kommer fra. I Kongsberg var det vanlig på den tiden at presten skrev deres etternavn som etternavn, og ikke nødvendigvis som det stedet de bodde på. Så i de fleste tilfellene så er det etternavn/slektsnavn som er skrevet inn i Kongsberg kirkebok på den tiden og ikke sånn som det var vanlig på landsbygda, å skrive hvor de bodde.Gunnerud eller lignende varianter på gårdsnavn finner du flere steder i Buskerud. Som gårdnavn i prestegjeldene Norderhov, Sigdal, Modum, Lier og Røyken og som plass under gården Grønbo i Flesberg. Så når det gjelder bygdebøker og lignende kilder for å finne informasjon, så er det vel i disse prestegjeldene du bør starte å lete.Mer info her:Norderhov, Gundersrud: Ringerikske slekter: opplysninger om slekter og slektsgårder, bind III, side 158.Sigdal, Gunnerud: Sigdal og Eggedal bygdebok, bind III, side 815.Modum: Modums historie, bindene III-VII. (Jeg vet ikke i hvilket bind gårdene Gunnerud er nevnt, det er en i Heggen og en i Nykirke.)Lier, Gunnerud: LenkeRøyken, Gunnerud: Har dessverre ikke bygdebok som jeg vet om.Flesberg, Grønbo, Gundersrud: Flesberg-boka bind V, side 122 tar for seg gården Grønbu.Ellers så har jeg sett mange eksempler av navnet Gunnerue eller lignende varianter i Kongsberg kirkebok på 1700-tallet.Dersom han ikke var fra Kongsberg, så er det en stor sjanse for at Lisbeth Ellensdatter var det, eller i hvertfall at foreldrene hennes bodde i Kongsberg på den tiden. Jeg kan ved neste anledning på statsarkivet se etter hennes fødsel rundt 1716 i Kongsberg.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Hei, Jeg ble interessert i denne debatten fordi Ellen som mannsnavn forekommer flere ganger i mine aner fra Lier. Tipset om Gunnerud i Lier i innlegget over er kanskje ikke så dumt. Hvis en går inn på den lenken, så kan en under 'Brukere' lese: 'Så overtok sønnen III) Rasmus Bårdsen, d. 1714, g.m. Eli Toresdtr. Hval, f. 1676 eller 1678, d. 1720. Barn: Bård (til Østre Rød), Ellen, Tore, Hans, Berte. Han fikk bygselbrev først i 1705.' Det sies ikke her om Ellen er en sønn eller datter, men Ellen som mannsnavn kommer igjen under Gunnerud og er som nevnt, ikke uvanlig i Lier. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Så spørs det om 'female' er skribentens egen tolkning, da - spesielt ettersom Elen kalles 'Rasmusen'. Jeg ville sjekket originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.