Gå til innhold
Arkivverket

[#38812] Jens Andersen og Lisbet Ellensdatter - Kongsberg 1740-årene - Senere på Eiker.


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Remi Pedersen

Lei for å skuffe dere, men i Lier kirkebok nr. 2, side 126 står der: '27. februar Rasmus Gunneruds Daatter Elen, Sylling.'Så det var ikke riktig person.Remi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hmpf....Takk og takk, Remi!Men er det ikke egentlig hakket klokere å sjekke ut andre Gunnerud / Gunderud først? Hva med Flesberg? Har noen tilgang på ei bygdebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Jeg sjekket noen av bygdebøkene mens jeg var på statsarkivet idag.Du kan helt se bort fra Flesberg og Sigdal og trolig gjelder det samme for Lier.Jeg så i bygdebøkene for Modum også, de var dårlige bøker gitt. Jeg fant bare den ene gården Gunnerud i Modum. Men det kan være et håp her. Der er en Anders som bor på gården tidlig på 1700-tallet. Han får sin første sønn i 1714 og der står at han får totalt 10 barn, men forfatteren har tydeligvis ikke orket å skrive de resterende 9 barna, bare han som tok over gården. Det kan være at han fikk en sønn som heter Jens. Men det må du nok lete i kirkeboka for Modum for å finne.Norderhov sin bok som jeg nevnte over hadde de ikke på statsarkivet og som sagt så har ikke Røyken bygdebøker.Men nå er ihvertfall halvpartene av de sansynlige Gunnerud-gården uaktuelle.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Remi Pedersen

Jeg har nå sett etter begravelsen til Anders (innlegg 17) og han er ikke funnet begravet i Kongsberg mellom september 1747 og mai 1751. Så du må trolig se etter hans begravelse i Eiker.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Remi - TUUUSEN TAKK!jeg finner ingen spor på Modum. Veit du om Gunnerud-navnet rett og slett kan komme i fra Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Det kan være at Gunnerud navnet kommer fra Kongsberg, men jeg er ikke sikker. Der er flere personer ved navn Gunnerud som døper barn utover 1700-tallet på Kongsberg. Men hvor de har fått navnet fra vet jeg ikke.Synes også det er snålt at der ikke er noen Anders på Gunnerud som døper barn i Modum. Han står i hvertfall i bygdeboka.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.