Gå til innhold
Arkivverket

[#38816] Er det nokon som kjenner til Haraldsplass Gamleheim?


Gjest Rolf Erik Veka
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Krongård

Haraldsplass Sykehus ligger på Årstad,mellom Haukeland sykehus og Statsarkivet på Årstadvollen . Tvers over veien , og elva'som kommer fra Svartediket'ligger det graver. Ved gravene er et 'halvmånehus' i betong, og jeg minnes at det var et gamlehjem , da jeg var barn, men om det står der nu, eller er revet,ja,ikke vet jeg, for jeg er flyttet til Oslo. Med vennlig hilsen Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Rolf Erik Veka.Huset står der fremdeles.I dag er det studenter som har overtatt. Vet ikke om de kalte det for aldershjem, men det består av mange små leiligheter. Mener å ha hørt at det var innunder Handelsstanden i Bergen, men er ikke sikker. Haukelandsveien går rett forbi. Statsarkivet ligger på motsatt side av veien, men litt lenger oppe.Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Veka

Hei Allise-Elin. Legg ved bilete. Er ikkje så godt kjend på Årstad, men det ser litt landleg ut for å vera der. Tek eg feil.Rolf Erik

bilete0692.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei igjen!Det huset som du har bilde av kan jo være et gamelt gårdshus.Noen av de eldre diakonissene på Haraldspl. Sykhus bodde jo også i et av husene på samme eiendom som sykh. På internett kan du finne Bergensleksikonet, der får du kanskje de opplysningene du er ute etter.Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Rolf Erik!Jeg gikk inn på nettsiden til Haraldspl Sykh.I 1926 kjøpte Bergen Diakonissehjem den 40 mål store tomten Mohns gård Haraldsplass. Villaen ble straks tatt i bruk. Forstanderen fikk plass i første etasje, mens andre etasje ble brukt som systue og hybler til søstrene. Det er vel kanskje hovedhuset på gården du har bilde av.Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.