Gå til innhold
Arkivverket

[#38818] Foreldre til Anne Doret Gabrielsdtr. F. 1815 Dalsvåg i Herøy, Nordland.


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hill-Gunn Jensen

Trenger hjelp til å finne foreldrene til Anne Doret Gabrielsdtr. F. 1815 Dalsvåg i Herøy, Nordland.Hun ble gift 1840 i Alstadhaug med Rafael Johan Jørgensen (1806 – 1859) fra Nerås i Velfjord, Nordland. De fikk 6 barn som jeg har det meste om. Anne død i 1894, Sund i Sømna.I følge Sømna bygdebok bind 1 s. 107, står det at foreldre var Gabriel Larsen og Anne Jakobsdtr. Dalsvåg i Herøy. Finner de ikke på ft. i 1801Er det noen som vet når de var født/ døde? Hvor de var fra og evnt. foreldre ?Kjempe takknemlig for svarmvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Hei Hill-Gunn. Eg finner to skifter i Dalsvåg.1831 etter Ane Christina Jacopsdatter som da er død.Hennes ektefelle er Gabriel Larsen.Sønn Peder Gabrielsen 26 år.Datter Ane Dorthea Gabrielsdatter 15 år. Neste skifte er etter Gabriel Larsen Dalsvåg 1844. Sønn Peder Gabrielsen gift med bosted Dalsvog.Datter Ane Dorthea Gabrielsdatter 22 år befinner seg på Kiøen i Herø(akkurat da)I et tidligere skifte 1809 er det en Anna Margarethe Jacobsdatter 1 år gammel.En søster Ingeborg 6 år og bror Mons 4 år.Det er Dorte Maria Andersdatter som er hovedperson i skiftet og som er død.Hennes ektefelle heter Jacob Monsen.Kan dette være Ane D.Gabrielsdatters morforeldre? eller et feilspor? Mvh Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Einar og tusen takk for svaret. Det 1. skiftet stemmer perfekt siden Anne Doret Gabrielsdtr.er født i 1815 og dermed er ca 15 år ved morens død. Kjempe flott.Men det 2. skiftet stemmer dårlig med min Anne, siden hun i 1844 er 29 år og ikke 22 år. I tillegg er hun da gift med Rafael.Skiftet i 1809 kan ikke være over Anne Dorets mormor siden Anne Doret er f. i 1815, hennes mor Anne Jakobsdtr. må da i allefall være født før 1795 Har sjekket at Jakob Monsen i 1801 var 31 år og enkemann, Dorte Marie Andersdtr. var 26 og ugift, altså ikke Anne Doret’s besteforeldre. Kanskje en ledetråd for å finne Anne og Gabriel sine forfedre, kan være Anne Dorets barn, de het: Maren Gurine,Fredrik Mikkel,Gabriel Andreas,Alette Randine,Helmine Kristine,Peder Henrik, Som sagt finner jeg ikke Gabriel og Anne i ft. 1801, er derfor overlykkelig for all hjelp. De er mine tipp-tippoldeforeldre og har vært ei vanskelig nøtt å knekke i mange år.mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Hei igjen Hill-Gunn.Eg skrev feil år på skifte 2 som du kaller det.Året er 1839 Gabriel Larsen og ikke 1844. Anne Dorets alder 22 var kanskje ikke helt akkurat oppfattet av de som skrev skifteprotokollet da i 1839.Hun skulle vært 27 år da 1844, men vi nærmer oss jo 29 år som du sier. Mvh E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Einar og takk for svaret.Var skiftet i 1839 må det jo være 'mi Anne' for da var hun jo 24 år. Det er jo ikke sikker at fødselsåret 1815 som står i Sømna bygdebok er 100 % rett heller. Finnes det noen skifter som kan fortelle hvem Anne's besteforeldre var?Takknemlig for svar :-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Ane Dorothea var 8 dager gl. da hun ble dopt i Tjotta kirke 22/10 1815. Som staar det i notene jeg har. Foreldrene ble gift i Alstahaug Nordland, ikke Alstadhaug som er i Trondelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hva staar om sonnen til Alette, Alfred Jentoft..hans far Johan Bredesen Strom, har vi sloyfet at han var hsm. paa Bjornaas i 1900. Hva vi har paa Sand i:7 - er alt OK med deg? Du maa stemme fra Alfred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Margaret og takk for svaretDet er Anne Doret sine forfedre jeg søker etter, å ikke etterslekten, for den har jeg det meste om. Så hvis du har noen opplysninger om Anne Doret's sine foreldre, er jeg meget takknemlig for hjelp. Ettersom Alette bare hadde ett barn, er det vel ganske lett å skjønne på hvem jeg stammer fra :-)mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hei Hill-Gunn, Jeg har skrevet slektshistoria for Somna bygdebok. Skal arbeide litt aa prove aa finne Gabriel. Se paa Sand i:7, og haaper alt staar OK der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei igjen Margaret.Det som står på Sand i:7 er korrekt. Jeg blir kjempeglad, hvis du klarer å finne ut mer om Anne og Gabriel, samt deres foreldre. Merkelig at jeg ikke kan finne Anne og Gabriel i ft. i 1801:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hei Hill-Gunn! Jeg har militaer ruller her hjemme og se Gabriel Larsen paa Dalsvaag Heroy fra 1814. Han ble f. 'Ranen' og du kan se ham der i 1801 25 aar. Jeg har en venn Terje Roghell som har funnet mye om familien i Rana. Skriv meg og jeg sender det - margaretmiller4@charter.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Hei. Om det er Innrullerings-Mantall Helgeland fortegnelse over fødte mannkjønn 1795-1830 der hvor Margaret finner disse opplysninger så står det under Dalsvaag at Peder Larsen er af dg 25 og født på gården Lille Bjerken i Ranen. Peder sies være:'conf. Dreng hos Gabriel Larsen.' Kanskje skal Peders etternavn være Gabrielsen da farens fornavn Gabriel brukelig ble pålagt sen i sønnenes ettenavn.Om dette ble nedskrevet i 1831 så bør Peder 25,være født ca 1806/1807.Han er bror til Anne Doret født 1815 som sies ovenfor her i debatten. Om Gabriels sønn her: Peder er født i Lille Bjerka(skiftesamlingerne kaller det Bjerka Lille)så er jo ikke sikkert at faren Gabriel kommer derfra men man har et sted å forsette å lete på.Peder ble gift 14sept 1834 med Helena Cathrina Jonasdatter f 1803 på Horn ,Løkta,Nesna,Nordland (eg har samme aner som henne)Helena var datter av Jonas Augustiussen og Anna Maria Nilsdatter. Dette ligger på Frode Holthes slektsider på nett. Ska prøve om eg får til en lenk her ellers søk etter Peder Gabrielsen Biercha lille i Frodes database. ooii!! Det ble visst kopi av hele siden i stedet.Skulle naturligvis ha kopiert i adressevinduet.Mvh Einar:: Hjem :: Slektsdatabase :: Bilder :: Linker :: Maxi Yatzy :: Gjestebok English NorskPeder Gabrielsen 1807 - Ja, ukjent dato Startside Søk Skriv ut Logg innEgne data Aner Etterkommere Slektskap Tidslinje ForeslåPersonlig informasjon | Kilder | AlleFødt Om 1807 Biercha lille, Hemnes, Nordland [1] Kjønn Mann Yrke 'nu i Dahlsvaag i Herrøe Sogn' Død Ja, ukjent dato Person ID I14819 databasen Sist endret 06 Mar 2006Far Gabriel Larsen Famile ID F4719 Gruppe-skjemaFamilie Helena Cathrina Jonasdatter, f. 1803, Horn, Løkta, Nesna, Nordland Gift 14 Sep 1834 [2] Sist endret 06 Mar 2006 Famile ID F4720 Gruppe-skjema Kilder 1. [s16] Nesna kirkebok 1829-1839, (MINI 838.A06), s. 545. Gift 27 år gammel 1834 2. [s16] Nesna kirkebok 1829-1839, (MINI 838.A06), s. 545 2 Visitors online

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Til EinarHjertelig takk for opplysningene. Nå skjønner jeg jo hvorfor jeg ikke har funnet Gabriel i folketellingene for Herøy i 1801. Det neste jeg lurer på nå, er jo om hans kone Anne Jakobsdtr. også kan være fra Lille Bjerken.Til MargaretMail er sendt, er så spent på svaretmvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Hei igjen. Kan vi være på rett spor med Lille Bjerka og Anne(Ane,Anna)Jakobsdatter. Eg har tenkt i samme baner. Hun har et mellomnavn, Christina eller Kristine (stavelser er ofte forskjellig i forskjellige dokument)Ved folketelling 1801 finner eg ikke henne i Lille Bjerka.Hun er kanskje i tjeneste noen sted nært Bjerka eller langt borte.Det går å finne flere Anne Jakobsd.i folketellingene rundt Helgeland som er mellom 25 til 29 år.Hvorfor eg tror på slik alder kommer seg av at eg med ganske høy prosent rett har funnet den rette kandidaten og hennes aner i en privat database som eg har til låns.Her viser det seg at hun har 12 søsken med fødelseår fra 1769 til 1791.Noen av dem er med i den nevnte folketellingen for Lille Bjerka. Moren til Anne Doret som vi leter etter har her i basen navnet Anna Kristine Jakobsd.født den 8 januar 1776 i Lillebjerka.Hun står nevnt i Jakob Jakobsen,sin fars skifte 1805 sies det.Eg ska prøve å få lastet inn et jpg bilde med noen av A.Jakobsdatters aner.Ønsker du et mer detaljert oppsett og flere opplysninger kan du sende en mail til meg: ekirkevik@msn.com Hilsen Einar.

bilete0700.aner.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Til Margaret og EinarNå ble jeg virkelig kjempe glad, det er helt utrolig at dere har funnet så mye nytt stoff til meg. Jeg er såååååå takknemlig for at dere har hjulpet meg å finne ut mer om mine tipp-tippoldeforeldre. Hjertelig tusen takk. Er på jobb nå, men tar kontakt pr. mail med dere begge når jeg har fått bearbeidet all informasjonen i helgen.Tror nesten dette gjennombruddet må feires med en liten Larsen i kveld :-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.