Gå til innhold
Arkivverket

[#38827] Karine Elsine Larsine Olsdtr fra Tjeld? Alsøen Hordaland


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

Heihar tidligere lett etter denne personen men hadde da ikke hennes fulle navn som er Karine Elsine Larsine Olsen datter av Ole Olsende opplysninger jeg fikk tidligere om henne var litt merkelige siden minst en av dem jeg fikk opplysninger om var gift i Bergen.Hun får et barn med Jens ca et år før de blir gift så hun ha vært i Vågan før 1861.peker til ekteskapet i Vågan. LenkeÅrstallene som kommer etter oppgitt alder er 1835/33 og trolig er det hun som er vaksinert 24/3 1837 (se lenken).Forloverne er fra Holand og ? klarer noen å tyde det?Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Forloverne er Christian Josephsen Holand og Benedictus Hansen Digermulen. Vaksinasjonsattest 24/8 37 og forevist attest fra sorenskriveren av 26/3 62 iflg. skannet klb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heida skulle det i Vågan være greit, men foreløbig er ikke Askøy kirkebok skannet av for det tidspunktet jeg trenger.Er det kanskje noen som har tilgang til den?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det er nok Fjeld # Alvøen det står, og dette er trulig Karine Larsine Olsdatter født 10 juli 1836 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100012271357&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Hord&juris2=Hord&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Hordaland+%28Bergen%29&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Her gifter foreldrene seg Lenke Her dør mora Pernille Lenke Her dør faren Ole Lenke Kongshavn ligger ved Alvøen.Her er Ole Olsen på Myren i 1801 Lenke Her er Pernille Larsdatter i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er nok Pernille født [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100015871548&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Hord&juris2=Hord&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Hordaland+%28Bergen%29&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Her er da foreldrene Inger Olsdatter og Lars Jochumsen vigde. Inger da datter av Ole Dirichsen. Om Lars J. har navnet Vaagen fra Vågen der Karine er gift aner eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Interesant.Min far komfra Bakken i Alvøen. Noen som har tilgang på Bygdeboken for området,kommer ikke på forfatteren.Myren det her er snakk om, er det i Håkonshella? mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Ser nå at min tipp-oldefar og Ole Olsen var naboer på Myren. 7 og 10 år i 1801. Den Ole Olsen som bor i Bakken i FT 1865 kan det vere en bror av Karine Elsine? Begynner å lure på og ikke jeg på en eller annen måte er i slekt med disse. mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidette var jo interesant, men jeg må vel låne kirkeboken for Askøy som dekker denne perioden.Hun skal ifølge slekten være av Tysk adel. Hun snakket faktisk Tysk. selv datteren (min oldemor) snakket tysk.Huset de bodde i er med på flere fotografier fra Digermulen og de Tyske turistskipene som var der. Hennes yngste sønn Hildor Jensen er omtalt i Lofotbilder bind I på bilde fra Osen. Han og hans far og brødre står foran huset. familien er omtalt her i 1865 ft. LenkeSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Boken jeg snakket om er: 'Gards og Ættebok for Loddefjords sokn' av Edvard Jakobsen (1970)Noen som har den? Denne vil gi et godt grunnlag for leting i kirkebøker. Gårdsnavnet Myren finnes både i Alvøen og Haakonhella + flere i Askøy. Holder på å kontakte en kusine av meg som er oppvokst i Alvøen. Hun ha endel materiele.mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til Ottar: Boka du etterlyser kan lånes gjennom ditt lokale bibliotek, som kan låne den fra Bergens Offentlige Bibliotek, de har boka du etterlyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.