Gå til innhold
Arkivverket

[#38830] Halvor fra Seufde prgj. Sauherrad


Gjest Ellen Lund
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Lund

Hei! Nesten i mål, men finner ikke foreldre til Halvor Halvorsen.født: 1806 i Seufde Prgj. gift: Marthe Mikkelsdtr, datter: Ingeborg Andrea Halvorsdatter, født 1846 i Gjerpen, Telemark Ingeborg Andrea giftet seg 2. april 1867 i Holla, Telemark med Hans BrynnildsenDet finnes to Halvorer, de er født henholdsvis 1805 og 1807 Jeg fastholder at vår Halvor er født i 1806 Er det riktig? Hvem er hvem? Håper noen kan løse floken for meg.Takk for all hjelp Vennlig hilsen Ellen Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Rolfsen

Beklager men linkene fungerer ikke. Her er Halvor Sex: M Event(s): Christening: 21 Jul 1805 Place: Sauherad, Telemark, Norway Parents: Father: Halvor HALVORSEN Mother: Ingebor BIORNSDR ---------- Her er Ingeborg Andrea Sex: F Event(s): Birth: 24 Jun 1845 Place: Christening: 26 Dec 1845 Place: Gjerpen, Telemark, Norway Parents: Father: Halvor HALVORSEN Mother: Marthe MICHELSDRMvh. Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gard Strøm (www.gamlegjerpen.no)

Familie 13. Strømdal i Gjerpen 1865. Hus på Kastet plass. Løpenr. 10Arb. Halvor Halvorsen fra Sauherad f. ca. 1804 d. 11/3-1879 på Follestad. g. Marthe Sørine Michelsdatter fra Eidanger dpt. 31/5-1807 d. 17/12-1881 på Follestad, d.a. sadelmaker Michel Larsen og Ingeborg Erichsdatter. 1. Inger Gurine Halvorsdatter f. 1837 i Brunlanes. 2. Halvor Halvorsen f. 16/3-1840 g. 4/7-1862 Karen Jacobsdatter fra Slemdal. Se Auensplass u. Strømdal. 3. Carl Halvorsen f. 11/8-1843 d. 24/7-1872 på Falkum. Ugift. Han ble konf. i Brevik. 4. Ingeborg Andrea Halvorsdatter f. 24/6-1845 u. Strømdal g. i Holla 2/4-1867 Hans Brynhildsen. 5. Anund Halvorsen f. 6/7-1849. 6. Martinius Halvorsen f. 5/10-1852. Bodde på Bøle i 1900. Se der.Halvor og Marthe Sørine med ei datter Karen Gurine (2), er registrert innflyttet til Gjerpen fra Brunlanes i 1839. Den første tiden i Gjerpen bodde de på Tyskland u. Strømdal. I 1845 er de registrert som boende i et hus på Gulset. Dette er trolig feil, da datteren Ingeborg Andrea ble født på Strømdal s.å.Når det gjelder Marthe Sørine så gifter foreldrene seg i Eidanger: 'Copul. 8/11-1798 i Eid. Enkemand Michel Larsøn og P. Ingebor Erichsd.'De bodde i 1801 på en husmannsplass u. Valen i Eidanger. Han var nevnt som Huusmann og Sadelmager'. Begge gift 1. gang. Han er skrevet som 'Michel Larsen' i FT 1801.Dette vet du kanskje allerede? Ang. Sauherad er nok kirkeboka det eneste rette. Jeg har lett høyt og lavt etter ekteskapet til Halvor og Marthe Sørine. Ikke g. i Gjerpen, Skien, Porsgrunn, Eidanger eller Brevik.Vennlig hilsen Gard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Buverud

Det er flere Halvor Halvorsen født i Sauherad på denne tiden:1) Halvor, døpt 12-4-1803, sønn av Halvor Halvorsen og Gunhild Olsd.(enke etter Olav Jonson på Søndre Haukvik) på Østre Prestholt. Om denne Halvor står det i Sauheradboka (bind I, s. 167): 'visstnok d. 1825'.2) Halvor, døpt 21-7-1805, (ant. uægte) sønn av Halvor Halvorsen og Ingebor Biørnsd. Ingebor er ant. datter av Biørn Hansen og Anne Hansd. på Sudigard Hem, og hun ble i så fall gift 1813 med Halvor Eilevsson Bøen fra Gransherad. Hva som skjedde med Halvor her vet jeg ikke.3) Halvor, døpt 12-1-1807, sønn av Halvor Olsen og Liv Johannesdatter på Akkerhaugen. Denne Halvor blei gift i Sauherad og bosatte seg på Nordistugu Jongsås.4) Halvor, døpt 22-3-1807, sønn av Halvor Christensen og Torgon Christensdatter på Nedre Låvell. Denne Halvor blei gift i Sauherad, og var husmann på Ådalen u. Flathus i 1875. Skulle jeg tippe, så holder jeg mest sansynlig at det er Halvor no. 1.Det virker svært usikkert med 'visstnok død', kanskje han flyttet ut........Første barnet kan ha blitt kallt opp etter begge bestemødrene? Ingeborg Gunhild blir kanskje til Inger Gurine? Hvis ikke må det være nummer to. Lenger enn dette er det vanskelig å komme uten å studere kirkebøkene! Nils........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.