Gå til innhold
Arkivverket

[#38839] Agnes Simonsdatter på Wist i Sparbu.Nt ved 1801-tellingen


Gjest Knut Handeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Handeland

Disse 2 er på Wist i Mæhre.Sparbu ved 1801 Tellingen.Er de 2 barn av Simen Arntsson på Inderøy og Sarah Tommasdatter på Inderøy ? (Gift : Oktober 1762.)1000 Arent Simonsen Logerende 37 Enkemand efter 1ste egteskab Skræder M1001 Agnisse Simonsdtr Logerende 27 Ugift Fruentimmer skræder KAgnes er ett lite brukt navn i Norge på den tiden og jeg lurer derfor på om det ligger en koppling til Jemtland her ?Kanskje Hogstad ?`Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Iflg Sparbu bygdebok heter foreldrene Simen Arntsen f 1729 og Sarah Tommasdatter f 1744 d 1794. De er benevnt som henholdsvis Løe og Vekre, men har vel sansynligvis tjent der, ettersom jeg ikke finner de på disse gårdene. Desverre sto det ikke noe om hvor de var fra.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arild Køhl

Agnes er døpt andre søndag etter påske 1774 i Mære kirke, Sparbu prestegjeld. (ifølge Dage er det den 17.04.1774)Far: Simen Arntsen Røttesenget (altså en plass under gården Røtte i Sparbu)Bygdaboka skriver at Simon var født i en Løplass 1729 og Sara i en plass under nedre Vækre i 1744. Kikeboka for Sparbu starter først i 1746, så noen dåpsinnførsler finner en ikke på dem, hvis det er riktig at de er født i Sparbu da.Skal sjekke konfirmerte og se om de kan finnes der.Agnes er min 5 tipp oldemor og ble gift med Arnt Monsen Gran, Inderøy og bosatte seg på Granakammen i Inderøy.Mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

HeiHjertlig takk til begge to.Da kom jeg litt videre med disse.Jeg har selv Mathias Arntsson og Ellen Marie Eriksdatter Bøl som tipper fra Granakammen.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.