Gå til innhold
Arkivverket

[#38850] Norman county Minnesota (2.søk)


Gjest John Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Johansen

Hans Julius Nilsen f.11-3-1860 i Kongsberg reiste til Amerika 15-10-1880. dest.Lisbon Junecan County.Han reiste alen, men det er mulig hans mor som enke reiste 27.04.1888 til s.a. I MI Death Index Record 1908-2002 finner jeg en Hans J.Nilsen død den 22-10-1908 i Norman County. Ellers ser jeg flere H.N. i 1900 USFR i Roots Web. bl.a. H.N. f. 1860 i Otter Tail MI. Kan en med adgang til Roots Web.-basen eller annet hjelpe meg å finne løsning på denne viktige saken for meg? MVH John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

John;Den Hans du har funnet i Otter Tail emigrerte i 1885; dessuten hadde han barn født i Norge.Jeg tillot meg å legge opp lenken til emigrasjonen.Lenke Denne viser at han skulle til Wisconsin.Videre fremkommer det at han var smed; det kan bli til hjelp.Det jeg savner er hans mors navn og fødselsår. Videre vil det kunne være til hjelp å få alternative navn (gardsnavn) på Hans Julius.Særlig på grunn av at det er et vanlig navn kan det være til nytte å 'legge sammen' flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det stemmer Robert; New Lisbon ligger ca 90 km øst for La Crosse (tett ved Interstate #90)Kjørte der for akkurat ett år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Johansen

Hei Tor Takk for at du tok tak i saken. Desverre var foreldrenes navn uteglemt. H.N. var sønn av Nils Pedersen Eld,-f.31-3-1826 i Eda Sv. Moren som reiste etter hans død var Cristiana Christopherdatter f. 8-4-1825.fra Eiker. Familien bodde i Kongsberg hvor faren var smed. HN hadde to brødre. 1) Nils,f.6-11-1852, reiste 2-7-1869 til La crosse. 2) Karl f.7-10-1850, reiste 17-5-1883 til Grand Rapids men returnerte til Norge ca. 1910 og døde her. Jeg reiser til US til våren og skulle så gjerne ha funnet min oldemors grav bl.a. Håper virkelig at noen kan hjelpe. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Johansen

Hei Jon Du kom meg i forkjøpet. Jeg er ikke noe særskildt drevet i dette, og takker så hjertelig for all hjelp jeg kan få. Det hadde vært stort om noen hadde funnet ut av dette. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Johansen

Hei JonKarl hadde i Norge ei datter ,Olava Marie Karlsd.i Kongsberg.f.9.jan.1874 Hunlevde og døde i Eiker Karls kone døde i barsel.Han fikk senere en sønn med Anne Marie Ellefsdatter f.1851. Sønnen Peder Martinius døpt 22.aug.1880 levde og døde i Hønefoss. Den 7,juni 1908 giftet han seg med Grete Sophie Ness fra Sandsvær. Han var da kommet tilbake fra Amerika hvor han angivelig hadde drevet farm med en bror.Om han hadde barn i Amerika vet vi ingen ting.Karl Eld er heller ikke noe skjeldent navn i US, men disse kommer nok fra Sverige. Ønsker du flere opplysninger, så si ifra. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hans Nelson er jo et ganske vanlig navn, men jeg finner en kandidat bosatt i Queens, Queens, New York i tellingene 1900 til 1930, men han har oppgitt at begge foreldrene er født i Norge.I 1900-tellingen står det Ernest Nelson, f. i Norge i mars 1860, immigrerte i 1883. har vært gift i 10 år. Jobber som maskinist. Kona heter Maria, f. i Norge i des. 1869, imm. 1883. Barn: Norman f. mars 1890, - Ethel f. aug. 1891, - Clara f. nov. 1895 og Hans f. juli 1897. Samtlige barn f. i NY.I 1910-, 1920- og 1930-tellingen er navnet Hans Nelson. I 1910 er imm.året 1880,- kona har født 4 barn som alle er i live. I 1920 er imm.året 1884 og i 1930 er det igjen 1880. Jeg vil tro at immigrasjonsåret oppgitt i 1910 og 1930 er det rette.I 1930 bor han med sin kone i 8617 - 102. Street, Richmond Hill. Eier sin bolig vurdert til 18000 USD. Jobber som 'Tool maker'.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

JohnGrunnen til jeg spurte, var at hans arvinger nok var oppgitt ved hans død. Hadda han kjente barn i USA ville nok disse vært oppgitt ved Karls død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Johansen

Jon Jeg har undersøkt skifte etter Karl som døde i 1936. Men det er ikke oppført andre arvinger enn hva som jeg har oppgitt. Men det er vel ikke umulig at han kan ha etterkommere i US for det. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Johansen

Arne. Det var interessante opplysninger du har. Det er jo ikke så langt mellom smed og toolmaker. Hans mor reiste til New York og bill. ppd. Kunne hun ha blitt møtt der av sønnene ? Jeg vet ikke om hun endret navn feks. fra Eld til Nilsen, men er det ikke mulig å finne henne heller? Jeg er takknemloig for all hjelp. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.