Gå til innhold
Arkivverket

[#38854] Peter Olsen fra Gausdal - i Nes, Romerike 1865


Gjest Cathrine Just
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Just

Jeg søker foreldrene til Peter Olsen f. ca. 1841 i Gausdal, som bor på Ulverud i Nes, Romerike, i 1865 sammen med broren Amund Olsen og dennes kone og barn: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0236&kenr=004&bnr=0040&lnr=000>LenkeI kirkeboken på Nes, ved vielsen 1/4 1862 mellom Peters bror, Amund Olsen og Karen Christensdatter, står det at han er født på Dahlehoelseie i Gausdal, er 21 år, og at faren heter Ole Torgersen Dahlehoelseie ifra Gausdal.Bror til Amund, Peter Olsen, ble far til en sønn, Søren, på Nes, Romerike, 4/3 1866. Foreldrene var ikke gift, og jeg kan ikke finne Peter igjen etter dette.Jeg lurer hvor det ble av ham, og hvem som var foreldrene til Amund og Peter Olsen fra Gausdal. Jeg lurer på om det kan være Ole Torgersen og Anne Pedersdatter som bor på Baardslivaarsæteren i Gausdal i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bjørn Solbrå

HeiPå Familysearch finner jeg en Peter Olsen f. 29. jan 1843 og en Amund Olsen f. 26. feb 1841, med foreldre Ole Torgersen og Anne Pedersdatter. Det er et gods stykke mellom Dalsholen og Bårdslivårsetra. Men Ole Torgersen skulle iflg. folketellingen av 1865 være født i 1807, og i 1807 finner vi ganske riktig på Familysearch en Ole Torgersen, sønn av Torger Olsen og Marit Nilsdatter. Og en Torger Olsen er registrert under (Dals)Holen (løpenr. 1298) i 1801, sønn av enken Beret Andersdatter. Dermed er vi tilbake der vi skal være. Og jamen finner vi ikke en Marit Nilsdatter som tjener der også. Da er det vel disse som iflg. Familysearch gifter seg 26. mars 1802.Beret Andersdatter er vel da den datteren av Anders Jonsen Gryte og Ingjer Jakobsdatter Houm som iflg. Kraabøl ble gift med Ole Hansen Holslien.Dette stemmer bra med geografien, men bør nok sjekkes mot kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei CathrineDette er hva som står i Nes b.b bind 2 s. 106:'I 1820 selger Jacob Olsen eiendommen Ulverud til AMUND OLSEN HOLSLIA fra Gausdal for 250 spdr. Han døde i 1858, og hans kone het Kari Embretsdtr. død 1863. De fikk sannsynligvis ingen barn, for de testamenterte eiendommen til Amunds brorsønn som også het AMUND OLSEN.Han var også født i Gausdal og ble gift med Kari Kristensdtr. Greni-eie. Barn: Ole Kristian f. 1864, Anna Birgitte f. 1866.Amund Olsen flyttet visstnok til Fet, og han solgte Ulverud i 1874 til ....'Her står det at den første Amund Olsen var broren til Amund Olsen nr 2 sin far. Nærliggende å anta at Amund nr 2 og Peter Olsens far het Ole Olsen. Men moren deres kan jo ha fått barn med både en Ole og en Torger. Dessuten ser jo det ut som om Holslia er en forbindelse her.Når det gjelder hvor det ble av Peter Olsen, kan jo han ha blitt med på brorens flyttelass. Å lete i inn- og utflytterlister kan være en ide.Lykke til videre.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei begge to! Og tusen takk for svarene deres! Innlegget mitt har jo ligget der en stund uten noe respons, så dette var moro!Det var fint å få en bekreftelse på at Ole Torgersen og Anne Pedersdatter kan være foreldre til brødrene Amund og Peter Olsen som bor på Ulverud, Nes, Romerike, i 1865-tellingen! Det er riktig at Amund Olsen med familie flyttet fra Ulverud, for i 1875 bor de på Tharraldsrud på Fet: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0227&kenr=006&bnr=0033&lnr=00>Lenke Men Peter Olsen er ikke å finne der.Når det gjelder Amund Olsens kone Kari Kristensdatter så var det litt pussig at hun hadde tilknytning til Greni-eie. For ved Søren Pedersens dåp 25.3.1866 er det to søstre (?) på Greni Søndre, Andrea og Indiana Gulbrandsdatter, som er faddere! I tillegg er Greni bosted for Søren ved hans konfirmasjon 16/10 1881 (Fenstad kirke). Der står det også at Greni-eie var fødested. Så der er det jo en tilknytning.Moren til Søren het Hanna Arnesdatter Finstadeie (f. 1846), og i 1865-tellingen bodde hun på Tørkop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen CathrineHar lett i dag i bygdebøkene på de gårdene som du nevner. Har ikke funnet mye.Fant søstrene Andrea og Indiane Gulbrandsdøtre. Men finner ingen forbindelse mellom dem og Hanna. Men Greni og Finnstad er nabogårder, så de kan ha vært faddere i den forbindelse.Tørkop er en plass under Finnstad. Hanna har antagelig vært i tjeneste på denne gården.Finner heller ikke Kari Kristensdatter på noen av Greni-gårdene.Men det jeg har funnet er følgende:Ei Hanna Alette f. 2/4 1846 i Nes, med foreldre Marthe Sørine Christophersdatter Braarudeie og Arne Olsen Bjørnlie. Hun var født utenfor ekteskap. Kilde: kirkebokavskrifter for Nes.Tror kanskje at dette kan være din Hanna, men er ikke sikker. Hvis det er riktig, finner du antagelig hennes mor her i 1865 Lenke Det står litt om Marthe Sørines foreldre og søsken i b.b. Si ifra om du vil ha det.Videre finner jeg konfirmasjonen til ei Kari Christensdatter Grenieie i 1838. Hun var født 6/10 1823. Foreldre Christen Paulsen og Birthe Hansdatter Grenieie. Kilde: kirkebokavskrifter for Nes. Har ikke klart å finne dette paret i bygdeboken.Skal lete mer etter denne Arne Olsen i b.b, men bøkene er ikke lette å finne fram i.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei Laila! Det høres ut som om du har funnet Søren Pedersens mor - Hanne Alette f. 2/4 1846 på Nes -og hennes foreldre! Hun har tydeligvis oppkalt sin sønn etter mora, som het Sørine! Så da er det kanskje ei bestemor eller bestefar der et sted som heter det?Ja, jeg sier tusen takk hvis du kunne tenke deg å skrive ned det som står i bygdeboka om Hanna og hennes foreldre og søsken på Grenieie! Hvis du har mulighet til å scanne det hadde det vært kjempefint, for man kan jo legge ved vedlegg her.Og takk for at du ser etter Arne Olsen Bjørnlie! Kan det være ham (Ole A. Olsen) med sin familie på Bjørnli i 1865? LenkeJa, jeg vet det kan være vanskelig å lete i ei bygdebok, og det er ikke alltid lett å finne igjen personer. Så du skal ha tusen takk for at du tar det tid til dette for meg!Mvh Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei CathrineJeg har ikke scanner, men skal skrive ned hva som står om Hannas mulige foreldre i b.b i morgen.Har kikket etter Arne, men foreløpig ikke funnet noe.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen CathrineFørst så kommer faddere ved Hannas dåp: Anne Christophersdatter Farset, Maren Oline Christophersdatter Holt, Christian Christophersen Farset, Ole Andreas Christophersen Braarude, Hans Olsen Braarudeie.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=f60236&gardpostnr=193&personpostnr=1196&merk=1196#ovre>Lenke Her har du moren til Marthe Sørine Christophersdatter i 1865.Har lett mer etter Arne Olsen. Finner en Arne Olsen på Bjørnli i b.b, men han gifter seg rundt 1820 med enken der. Faren som er oppført på Hanna Aletta er ungkar ved dåpen, så jeg tror ikke det er samme mannen. Når det gjelder den lenken du la inn i innlegg 6, så heter han Ole Andreas Olsen ifølge bygdeboken.Arne Olsens bosted i 1846, kan bare være et sted han arbeidet.Men dette er hva som står i Nes bygdebok bind 1 side 432 på gården Brårud:KRISTOFFER KRISTENSEN 1794 - 1839, g.m. BERTE OLSDATTER fra Ullensaker d. 1874. Barn: Kristen f. 1815 g.m. Lisbet Kristoffersdtr. Dystlandeie, MARTE SØRINE 1817-1872, Ole 1820-1886, Anne Dorthea f. 1825 g.m. Syver Larsen Rudeie, Maren Oline f. 1826, Martin f. 1830 g. 1. gang med Karoline Hansdtr. Brårudflåen, g. 2 gang med Inge (Ingeborg) Maria Hansdtr. Brårudflåen, kom til Fosserudhagen, Anne f. 1835.Kristoffer overtok gården i 1812 etter sine foreldre og drev den fram til sin død 1839.Videre på samme side om foreldrene til Kristoffer:KRISTEN ANDERSEN 1752 - 1813 var g. 1. gang med Marte Olsdatter Grinkelsrud 1748 - 1787. Barn: Åse 1775-1854 g. m. grenader Ole Amundsen, ble husmannsfolk på Brårud, Oline f. 1782, Kari f. 1784. Kristen ble gift 2. gang med SIGRID MARKUSDATTER GRENI d. 1816. Barn: KRISTOFFER 1794-1839.Her er familien i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei Laila! Og tusen hjertlig takk for alle oppslagene! De er til stor hjelp for meg, og gjør at jeg kommer et langt skritt videre på min manns slekt fra Nes!Jo, jeg tror sikkert at det er riktig Hanne Arnesdatter f. 1846 du har funnet. Det er jo ingen andre som kan passe i tiden før/etter, og i tillegg dukker det opp detaljer som gjør at det stemmer.Når det gjelder Hannes far, Arne Olsen, så kan det jo hende at han befinner seg på Nes i 1865, men jeg har bare ikke klart å finne ham. Bjørnlie kan jo være et tilfeldig arbeidssted for ham i 1846, eller så finnes han kanskje under en av de andre gårdene på Næs? Jeg håper det vil være en mulighet for at han dukker opp! Kanskje han giftet seg i egnet etter hvert?Når det gjelder Kristoffer Kristensens kone Berte Olsdatter fra Ullensaker, så får jeg spørre noen andre om oppslag i bb for Ullensaker.Ja takk, jeg vil gjerne vite mer om Kristen Andersens foreldre og om Sigrid Markusdatter Greni - kanske hun er linken til Greni?Da sier jeg på forhånd takk, og ønsker deg en god dag i Sandefjord!Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei igjen! Lette litt etter gifte i Nes, og fant en Arne Olsen som giftet seg i 1841. Lenke Hvis han er barnefaren er han jo ikke ungkar ved Hannes fødsel i 1846, men kanskje det er ham likevel?Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenFor å ta det siste først, finner ikke noen Arne Olsen med far Ole Amundsen på gården Ile. Men husmenn er ikke veldig godt dekt i bygdeboken dessverre. Så at han kan ha vært fra Ile er ikke umulig.Finner to Arne Olsen i Ft 1865 i Nes, men vet jo ikke om det er noen av dem.Sigrid Markusdatter har jeg heller ikke funnet i bygdeboken på Greni. Fant ei Siri Mariusdatter Greni konfirmert i 1766 (kilde kirkebokavskrifter) Om det er den samme damen vet jeg ikke, men jeg finner heller ingen Marius på Grenigårdene dessverre.Her kommer foreldrene til Kristen Andersen:Nes b.b bind 1 side 432 gården Brårud: ANDERS KJØSTELSEN JAREN fra Ullensaker, d. 1778. Barn: Kristen 1752-1813 samt tre til som døde små. Anders var gift med ÅSE EINARSDATTER HORGEN 1710-1775. Hun var første gang gift med Anders Tronsen Brårud. De fikk sønnen Anders f. 1741. Denne Anders dro visstnok til Sverige. 5 år etter morens død, i 1780, kom han hjem med 'pardonspatent'. Det ser således ut til at han hadde rømt.Det er hva som står under Brårud. Du må igjen til ullensaker ser jeg. Jeg får komme tilbake i morgen med mer om Åse Einarsdatter. Nå tror jeg loppekassa står for tur:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei! Og takk for opplysningene om folket fra Brårud! Dette blir jo enormt mye informasjon! :-) Ja, jeg må visst til Ullensaker igjen, ser jeg.Her er Braarud i 1801 ft Lenke med Kristen Andersens og Sigrid Markusdatter samt deres barn.Sigri Markusdatter (Greni) er ikke et så vanlig navn, så det kan vel godt være hennes konfirmasjon du har funnet i 1766? Det stemmer i hvertfall godt med alderen hennes i ft 1801 ovenfor.Finnes det bilde av Brårud i b.b.?Da takker jeg for hjelpen så langt!Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei CathrineJeg tror nok også at det kan være riktig Sigri (Siri) i 1766. Det er dessverre ikke noe bilde av Brårud i bygdeboken.Foreldrene til Åse Einarsdatter:Nes b.b bind 1 side 365 gården Horgen: EINAR JOHANSEN 1644-1734. G.m MARI GULBRANDSDATTER HORGEN 1674-1737. Barn: Marta f. 1700, g.1. med soldat Tomas Hansen fra Minne, bodde på Horgen, g. 2 gang med Pål Iversen, ble husmannsfolk på Lille-Hvam, Nils f. 1702 g.m. Mari Kristoffersdatter Låvegg, til Tesen senere til Kr.ania, Kari f. 1704 g.m. husmann på Holter Hans Eriksen, Hans f. 1706 g. m. Boel Bryntesdatter Dystland bodde en tid på Dystland, ÅSE 1710-1775 (ektemenn har du), Peder f. 1712 g.m. Dorte Amundsdatter Jonsrud, ble husmann på Jonsrud, Johan f. 1715 og Mari f. 1718.Det står ikke noe om hvor Einar kom fra, men blant fadderne på noen av hans barn finner jeg Kristen Johansen og Berte fra Nedre Holter. I bygdeboken side 291 bind 1 står det at denne Kristen kom fra Toten. Vet ikke om dette er en bror, men du kan jo holde muligheten åpen.Foreldrene til Mari Gulbrandsdatter:Samme side sammme bind i b.b.: GULBRAND PEDERSEN 1644-1715, (sønn av Peder Åvol) g.m. ANNE AMUNDSDATTER fra Nannestad f. 1642. Vi vet at Gulbrand i alle fall hadde en datter MARI.Faren til Gulbrand Pedersen:Nes b.b bind 3 side 48 gården Åvol: PEDER OLSEN. Av hans barn vet vi om GULBRAND 1644-1715, Ole og Kristian. Peder bodde sine siste dager hos sin sønn på Horgen.Skal se om jeg ikke får lett litt mer etter en Marius/Markus i helgen. Så kommer jeg tilbake til deg. Si ifra om det noe mer du vil jeg skal slå opp for deg i bygdeboken.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei Laila! Beklager sen tilbakemelding, men jeg fikk ikke melding om at det var kommet nye innlegg, så oppdaget ikke svaret ditt før nå! Igjen takk da, og kjempeflott at du fant opplysninger om Åse Einarsdatter Horgen også! Jeg takker også for tilbudet om flere oppslag - det kan jo hende at det blir behov for det senere. Først skal jeg gå igjennom alt du allerede har gitt meg, og få orden på notatene mine - det begynner å bli noen slektslinjer dette! :-)Da ønsker jeg deg en fin sommerdag!Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.