Gå til innhold
Arkivverket

[#38855] Anne Randen fra Fron. Til Amerika som 15 åring. Hvordan gikk det med henne?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiAnne er her med sine foreldre og søsken i 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00515&gardpostnr=778&personpostnr=4743&merk=4743#ovre>LenkeFamilien kommer fra Nrd-Fron men er midlertidig i Vaage, de flytter tilbake til Fron.Anne bruker her navnet Endrestad, av ukjent grunn. Alle de andre i familien bruker etternavnet RANDEN siden, og faren til Anne kommer fra plassen Randen i Nord-Fron (nå Sel)Jeg tror det er Anne som reiser her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk skal du ha Jon !!Dette er riktige Anna (e) ja, men da er det spørsmål om noen kan finne henne i en folketelling der borte?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til Jon: nei jeg har ikke det, men jeg bor jo på Hamar, og jeg kan få sjekket det på arkivet.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Lars Ove!Trur det er lurt. Finner nemlig ikke spor av henne i 1910 eller senere. Da kan en fødselsdato være grei å ha, for da kan en nøste fra andre enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til Jon: Da tar jeg meg en tur på arkivet i morgen og får fødselsdatoen. Det er jo mulig hun giftet seg før 1910, og fikk et annet etternavn.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja det er mulig, men en gammel nålevende dame i Sel påstår at de IKKE var babtister, men adventister. Har det noen betydning sånt sett?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Trur ikke det. De skal uansett være innført i statskirkens bøker under 'fødte dissentere'.Trossamfunnene utenfor Statskirken pliktet nemlig å rapportere.Finner du henne ikke her - finner du henne nok i gamle skoleprotokoller.Uansett lar nok Annes fødselsdato seg oppdrive på statsarkivet på Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest G. Storvik

Hei. Jeg har ikke opplysninger om Annes skjebne, men mere et spørsmål om vi snakker om Anne Erlandsdtr. f.på Stanviksranden i N.Fron? Foreldre var: Erlend Olsen, f. 7.04.1867 på Stanviksranden og kona Rønnaug Hansdtr. f. 2.10.1869 på Listadvolden.Jeg har selv disse personene i mine papirer, og etter 1900 fikk de i hvertfall datteren Ragnhild som ble f. på Endrestad i 1901, og døde dagen etter fødsel. Mari Randen tror jeg nok er Erlends søster, og om du tar en titt på nedre Taug i 1900, så finner du en søster til, nemlig Gunhild m. sin sønn. Jeg er selv intr. i å vite mer om disse folkene, da Erlends bestemor Ragnhild Bersvendsdtr. var fra Hjellum i Sel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei G.StorvikJa det er Anne Stanviksranden vi snakker om. Noen venner av meg på Otta er etterkommere av Erlend, og jeg startet så smått i går med dette.Veldig fint om du har flere opplysninger. Jeg har ikke så mye ennå, borstett fra at det i FT 1900 (se innlegg 1) befant seg Mari og sønnen Johan. Jeg vet ennå ikke hvem Mari er, men jeg var på statsarkivet i dag og fant dåpen til Johan (uekte). Johan dro forresten til Amerike i 1913 etter visstnok å ha blitt trukket inn i en farsskaps-sak.Min mail adr er: lowangen@online.noMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Jeg har kirkebøkene for Sør-Fron på CD og har leita litt etter dåp der.Døpt 13.4.1890 Ane født 26.3.1890 U Foreldre: Erland Olsen Standvigstranden og pige Rønnaug Hansdatter Qvigstadhagen f. 1860.Døpt 16.11.1890 Mathias født 26.9.1890 U Foreldre: Erland Olsen Stanvikstranden Nord-Fron f. 1868 og pige Anne Olsdatter Aanne f. 1854.Jeg er ikke sikker på om dette er de rette personene, men dette var de eneste jeg fant i Sør-Fron. Mvh, Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei TordisJo dette er de riktige personene. Litt rart at de ble døpt i kirken faktisk, da de var Adventister. Men tusen takk skal du ha :-)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Men du Tordis?Nr to du hadde der kan jo umulig stemme? Jeg ser det er samme far men en annen mor? Og Mathias har jeg ikke i mine lister, så her må det nok være to Erland Olsen Stanvigsranden på ferde.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til Jon:Ler. Ja jeg har det, men pigen som fikk barnet Ane med Erlend, ble senere gift med barnefaren. (se lenke i innlegg 1Men nå har vi fødselsdato på Ane som dro til Amerike som 15-åring, 26/3-1890. Kan du se om du finner henne der borte? Ryktene sier at hun fikk tvillinger, men døde enten ved fødselsen, eller rett etter. Barna ble visstnok adopert bort.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Som ein liten 'kuriositet' kan eg fortelja at eg på leit etter ein halvbror av bestemor(same far, men ikkje same mor) fekk beskjed om at han sannsynlegvis vart f. 1893-94-95 e.l. avdi bestemor vart f.1892....Eg fekk tak i mikrofilm for Rødøy, då nokon meinte at mora måtte vera frå Myken(langt uti havet på Helgelandskysten), krk. boka byrja 1888 om eg ikkje hugsar feil, eg leita meg framover sakte men sikkert.I 1894 finn eg guten som vart f.01.12.1892!! Då lo eg!! Bestemor vart f.16.04. same året! Og som om ikkje det var nok: stakkars Ole, han følte nok at det brann både rundt han og under :-) Han melde flytting til Amerika same våren som ei gjekk dagsventande og ei anna var 'nyss på fjorden rodd'(han reiste aldri).Dette var litt om kva som foregjekk også før i tida, men som det lite vart snakka høgt om. Mamma gjekk ut og inn dørene hos bestefar sin -Ole- utan å vita før ho var vaksen at han var hennar bestefar!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Erland Olsen Sandvigsranden og Rønnaug Hansdatter blir viet i Kvam kirke 22.6.1892. De har en sønn Ole døpt i Kvam kirke i 1893.Dette er kanskje gammelt nytt.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei TordisDette blir jo mer og mer interessant. Erland og Rønnaug får Ane i 1890, men de gifter seg i 1892, og får Ole i 1893.(det er bestefar til min venn) Men det jeg ikke forstår er den Mathias som blir født 6 måneder etter Ane?Det må jo være slik at den godeste Erland ble far til to barn i løpet av et halvt år, og at han giftet seg med en av mødrene 2 år etterpå.Ja ja. Adventister var kanskje ikke så nøye på det den gang?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Jeg har funnet ut at i FT1900 bor Anne og sønnen Matias alene på Aandehaugen i Sør-Fron. Må nok snakke med noen som bor der for å finne ut noe mer. Kunne vært kjekt å vist hva som skjedde med Mathias senere.Jeg skal ta en kikk på folketellingene i USA og se om jeg kan klare å spore opp Anne der. Det er ikke enkelt å leite etter kvinnemennesker for de skifta jo etternavn når de gifta seg. Men jeg skal gjøre et forsøk.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

DETTE ER NOK ET SKUDD I TÅKA: Edmund Duford og kona Matilda Doford er i 1920 bosatt i Minneaplois i Minnesota. Han er 52 år og hun er 50. De har 7 år gamle tvillingdøtre Luella og Lillian. Altså skulle moren som var født i Wisconisn i desember 1869 ha fått dem når hun var drøyt 42 år. Ikke heeeelt utenkelig. Men likevel......----Se her:Den 21. okt 2005 skriver Christine Boisvert:'I AM LOOKING FOR INFORMATION ON THE DUFORDS THAT SETTLED IN MINNESOTA, I KNOW THE MOTHER WAS MATILDA (ROULEAU) AND THEY HAD A DAUGHTER IDA WHO WAS SHOT ON NEW YEARS DAY IN 1907. ALSO TWIN DAUGHTERS LUELLA AND LILLIAN. IF YOU HAVE INFO PLEASE EMAIL ME AT CB@ATLASINSPECTION.COM'--------- Historien over stemmer. Man finner Edmund og Matilda med Ida i 1900. Ingen flere barn.Minnesota death index:DUFORD, IDA - Date of Birth: 1892 - Place of Birth: MN - Mother Maiden Name: not indexed - certid# 1907-56-1587Date of Death: 01/01/1907 - County of Death: HENNEPIN-----I 1910 sies det at Matilda har født 8 barn - og at kun ett barn lever - nemlig Emma Duford 11 år som bor hos dem i 1910 i Minneapolis. Ingen spor av Emma senere. ----------Det som KAN ha skjedd er at Edmund og Matilda har adoptert et tvillingpar - For den 23 januar 1912 er det en dame med pikenavn 'Randean' som føder tvillinger i Hennepin county i Minnesota......Faren heter Duford... Det eksisterer selvsagt en mulighet for at 'Randean' er en mistolkning av 'Rouleau'....Men det vil du forhåpentligvis nok finne ut av om du bestiller fødselssertifikatene her:http://people.mnhs.org/bci/Results.cfm ----Hun ene av disse tvillingene er identisk med:Minnesota Death Index, 1908-2002 Record:Name: Lillian Marie HatcherBirth Date: 23 Jan 1912Death Date: 26 Oct 1985Death County: RamseyMother's Maiden Name: RouleauState File Number: 027748Certificate Number: 027748Certificate Year: 1985Record Number: 2195823 -------- Hun får minst fire barn:Minnesota Birth Index, 1935-2002:Guttebarn (Jeg har fjerna navnet) 9 Sep 1936 Hennepin Frederick Kent Hatcher Lillian Marie DufordJentebarn (Jeg har fjerna navnet) 19 Dec 1940 Hennepin Frankrick Kent Hatcher Lillian Marie DufordGuttebarn (Jeg har fjerna navnet) 29 Sep 1943 Hennepin Frederick Kent Hatcher Lillian Marie DufordGuttebarn (Jeg har fjerna navnet) 29 Sep 1945 Hennepin Frederick Kent Hatcher Lillian Marie Duford------------Minnesota Death Index, 1908-2002 RecordName: Luella E. WitekBirth Date: 23 Jan 1912Birth City: MinneapolisBirth State or Country: MinnesotaDeath Date: 30 May 1999Death County: AnokaDeath City: Ham LakeMother's Maiden Name: RouleauState File Number: 1999-MN-017346----------Hun har i allefall 3 barn:Jentebarn (Jeg har fjerna navnet) 13 Apr 1944 Hennepin Stanley Stephen Witek Luella Evelyn DufordGuttebarn (Jeg har fjerna navnet) 17 Jul 1936 Hennepin Stanley Stephen Witek Luella E DufordGuttebarn (Jeg har fjerna navnet) 12 Apr 1949 Hennepin Stanley Stephen Witek Luella Evelyn Duford----Det eksisterer altså en øøøøøørliten mulighet for at dette er tvillingdøtrene til Anne Randen....Men å få det avkreftet eller bekreftet er vel håpløst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til Jan: Jeg er helt overveldet over hvor mye arbeid du har lagt ned i dette !!! Helt utrolig, og når jeg ser på det virker det logisk. Men vi trenger en bekreftelse, og det kan jo være at noen av de gjenlevende vet noe. Lurte derfor på om du kunne maile navnene du utelot direkte til meg? Adr finner du i innlegg 13. Men tusen takk skal du ha!!Til Michael: Dette er nok ikke riktige Ane (Anne). Dun døde visstnok rett etter fødselen, altså mellom 1912 og 1920. Mulig hun hadde etternavnet Duford. Men takk allikevel!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.