Gå til innhold
Arkivverket

[#38856] Plankeadelen i Fredrikstad - familien Kiær-Solberg fra Drammen


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Her kan man plukke litt av det som ligger på nettet om denne - i sin tid - svært så mektige familien Kiær-Solberg fra Drammen: LenkeJeg er spesielt interessert i Solberg-greina, men vil gjerne også vite mer om Kiær. Det jeg vet, er vel egentlig bare at Andreas Solberg (1801-1862) eide Kobbervik gård i Drammen og var gift 01.11.1827 på Tangen i Drammen med Ingeborg Nicoline Kiær. Begge var på dette tidspunktet 26 år, dvs født ca 1801.Mor til Ingeborg Nicoline Kiær skal ha vært Oline Andersdatter Solberg (1767-1849), så her var det kanskje slektskap mellom ekteparet Ingeborg og Andreas. Oline var visstnok gift med Anders Hansen Kiær (1769-1838) - som var glad i Bordeaux-vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg finner nå (Store norske leksikon) at slektsnavnet Kiær stammer fra gården Kjær i Borre, og at første kjente mann er skipper på Strømsø i Drammen, Hans Nilsen Kiær (1731-1817). Men hva med Solberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...det ser også ut til at Ingeborg Nicoline Kiær er oppkalt etter farmor, Ingeborg Hansdtr Brinck - som var gift med den første kjente i Kiær-slekten, den nevnte skipperen på Strømsø, Hans Nilsen Kiær...Men som nevnt - jeg er spesielt interessert i Solberg-anene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Litt fra Skogerboka under Kobbervik. Andreas Solberg, 1842-1862, fikk skjøte på Kobbervik og Hedensrud for 10,000 spd. Solberg var født 1801 og sammen med sine 2 svogre, Hans og Niels Kiær, innehaver av det betydelige trelastfirma Hans Kiær & Co.; døde 1862. Gift 1827 med Ingeborg Nicoline Kiær, 1800-1882, se Austad. Barn: 1. Sven Adolf, blev boende her, 2. Elise Katrine, f. 1843, g. m. politimester Gamborg, 3. Johannes, f. 1845, godseier på Ringerike. Enkefru Solberg beholdt eiendommene til sin død. 1869 blev Kobbervik innlemmet i Drammen. Andreas Solberg var sønn av Svend Gundersen fra Kopperud i Sylling, f. 1770, d. 1818. Denne antok sine pleieforeldres navn Solberg og bosatte sig som høker og vertshusholder på Strømsø, hvor han efterhånden også kom til å drive litt trelasthandel. Sven Adolf Solberg, 1882-1890, cand. jur., medeier i firmaet And. H. Kiær i Fredriksstad, f. 1831, d. 1890. Han var g. m. Christiane Louise Arbo, f. 1833, d. 1913, se S. Skogen. Petter Collett Solberg overtok efter morens død eiendommen. Han er født her 1866, kand. jur. 1888. Han er medeier i firmaet Kiær & Co. i Fredriksstad, hvor han bodde i ca. 30 år, og hvis stortingsrepresentant han var 1898-1906. Hans hustru Anna Margrethe Kiær, f. 1872, er datter av grosserer And. Ferrand Kiær i Fredrikstad. Solberg lot ved sin overtagelse av eiendommen hovedbygningen restaurere på en meget stilfull måte. Den er bygget senest i Holsts tid ved år 1700 og mulig tidligere. Bygdebok for Lier ligger på nettet. Prøver og lage en link til Kopperud her Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Flott - men hva med Oline Andersdtr Solberg, som skal ha vært mor til Ingeborg Nicoline Kiær? I folketellingen 1801 står hun nevnt som Oline Gundersdatter (da begynte jeg faktisk - samtidig med at du skrev innlegget - å lure på ovennevnte Gunder på Kopperud). Jeg tror jeg fant de andre opplysningene her: Lenke (historien til Kobbervik gård) men der kommer jeg ikke inn lenger.Jeg maler taket - det må bli ferdig før jeg drar på jobb, så jeg må se nærmere på dette seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Taket ferdig! Besteforeldre til Andreas Solberg var mao Gunder Helgesen Kopperud (1726-1773) og Gunhild Svensdtr Solberg (1743-1774). Disse hadde i tillegg til sønnen Sven (Andreas sin far) også datteren Oline.Var Andreas Solberg og kona Ingeborg Nicoline Kiær søskenbarn - ved at de hadde felles besteforeldre i Gunder Helgesen Kopperud og Gunhild Svensdtr Solberg?Hvem var foreldre til Gunhild Solberg? (må handle før jeg drar på jobb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

OK - når litt til; far til Gunhild var vel Sven Larsen på Solberg Vestre gift med Berte, datter av Ole hansen Brevik og Gullaug.Sven var sønn av Lars Andersen på Solberg Vestre død 1755 og Ingeborg Olsdtr f 1671 på Strømsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette er mao Solberg i Lier, og har lite med slekten på Solberg i Eiker å gjøre, se denne debatten: LenkeDa har jeg antakelig fått svar godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Du virker svært så sikker på det siste, Arnstein ! – Og det er vel antakelig god grunn til å bøye seg for dette, og jeg er enig når man tar utgangspunkt i den geografiske angivelsen for de Solberg-gårdene som vedrører dette. (Så jeg oppfatter innlegg 10 som en slags sluttstrek)Men Solberg er mer enn et par gårdsnavn i N.Eiker og Lier. Jeg forstår det slik at anvendelsen av SLEKTSNAVNET So(e)lberg er jo ganske komplekse greier !NB: Det er neppe nødvendig å forlenge debatten på dette temaet med dette innspillet før noen (inkl. meg selv) har noe mer håndfast å bidra med. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nei Iver - jeg er ikke så sikker, men jeg har lovet min absolutt bedre halvdel å avslutte slekts-sesongen snarest (hun bryr seg null om denne Solberg-slekta si) - men derfor har jeg det så travelt!Kom gjerne med flere innspill her! (jeg gløtter innom). Men nå på jobb!Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.