Gå til innhold
Arkivverket

[#38861] Drukningsulykke på Seljordsvannet i 1822?


Gjest Arne Olav Egner
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Olav Egner

Jeg har blitt fortalt at 3 personer gikk gjennom isen og druknet i januar? 1822. Finnes det en eller annen beretning om denne tragedien? Gikk de på skøyter, drev de med isfiske, hvem var de? En etterkommer av en av de forulykkede har bedt om hjelp til å få verifisert denne hendelsen. Om det jeg har blitt fortalt er korrekt så bør i alle fall registrerte dødsfall i kirkebøker kunne fortelle noe. Spørsmålet er da i hvilke kirkebøker skal det letes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Har de ett eller fleire navn i ætteledda bakover?Eg ville vel prøve kyrkjeboka for Seljord.Mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Kyrkjeboka for Seljord fortel om ein person som drukna i januar 1822. Det var 'Haldor Somundsen Heggenæs, Ungkarl' og 27 år gamal. Han drukna 13.januar og blei gravlagd 27.januar.Rette navnet hans er vel Halvor, men presten Hans Landstad er temmeleg konsekvent med å skrive Haldor i kyrkjeboka om alle som heitte Halvor.Han var ugift og iflg. bygdeboka har han heller ikkje barn, iallefall ikkje i Seljord, så det er vel tvilsomt om han hadde etterkomarar. Fleire personar er ikkje nevnt i denne sammenheng, sjølv om det er eit par til som har drukna andre stader i Seljord seinare på året 1822.Har du noko navn på nokon av dei (andre) som skulle vera innblanda ?Helsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Den personen som jeg har blitt bedt om å søke etter het vistnok Ellev Kittilsen. Etter hva jeg har fått vite bør hans alder i 1822 være 70 år eller mer. Jeg har ikke klart å finne noen 'god' kandidat fra folketellingen i 1801. Det er mulig at den bokstaveringen av navnet jeg har brukt er misvisende. Ledetråder og hjelp blir tatt i mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Elef Kittilsen (30), Kragerøe [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10801&gardpostnr=181&personpostnr=1105&merk=1105#ovre>LenkeEllef Kittilsen (34), Sillejord LenkeEllev Kittilsen (48), Bøe LenkeEllef Kiøstolfsen (49), Bamble LenkeEllev Kjøstolsen (53), Sannikedal LenkeElew Kittilssen (56), Hierdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Mange takk til Gro Berit, Aslak og Jan Peter. 'Sagaen' forteller at Ellef (mer enn 70 år gammel) sammen med 2 yngre druknet i januar 1822. Halvor Somundsen kan kanskje være en av de 2 yngre. Etter drukning på islagte vann kan det jo hende at man blir liggende lenge under isen. Den samme Ellef Kittilsen hadde en sønn, Kittil Ellefsen som før 1801 var dimmitert fra militærtjeneste i Fredrikstad. De fleste av de E. K. som Jan Peter har listet opp er desverre allerede kjent for meg, men kun Elew Kittilsen (56) fra Hierdal (Hjartdal) synes å være av riktig aldersklasse. Hva forteller kirkeboka om navn på øvrige drukningsoffere? Jeg skal få tak i mer info. Beklager, men min basis er nok så langt for snau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Nå har jeg mottatt mer info om Ellef Kittilsen - og en av hans sønner. Den 18. januar 1822 var K E sammen med to yngre personer ute og rendte på skøyter på Seljordsvannet. Isen brast og han/de druknet. KE ble begravet 27. januar, ca. 80 år gammel. KE var gift med MARIE OLSDTR. DALEM (eller Dalen) fra Haugastøl. Vi vet ikke hvor mange barn Ellev og Marie hadde, men en sønn var ELLEV KITTELSEN født 8. juli 1765 i Seljord. Hans faddere var: Knut Olsen Kivle, Torbjørn Olsen Gaasedalen, Petronelle Petersdrt. Klokkers, Ingeborg Ellevsdrt. Klongsett og Aslau Anderdtr., Haugstul.Ellev Kittelsen var soldat i det Nordenfjeldske Gevorbene infanterie Regiment i Fredrikstad fra 31. mai 1792 til 12. mars 1801. Deretter livnærte han seg som høker i Fredrikstad, der han døde 13.august 1834. EK giftet seg to ganger: en sønn, Christian Fredrik E. født (.11. 1812 fra første ekteskap og datter Maren Karine E. født 3.2.1828 fra det andre ekteskapet var de eneste som vokste opp. Gir dette flere ledetråder i søket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror at du her har mikset navnen slik at det ikke er helt enkelt å forstå.Slik jeg forstår det så er det først 1) Ellef Kittelsen fca. 1700-1720. 2) Kittil Ellefsen fca. 1740 som ble gift med Marie Olsdt. Dalem/n?. og som druknet i 1822. 3) Ellef f. 1765 ?, sønn av nr. 2), og som bodde i Fredrikstad til han døde i 1834.Dette stemmer ikke med det du sa i begynnelsen.På FS fant jeg Ellev Ketilsen dpt. 18/1 1767 i Seljord, foreldre Ketil Ellevsen og Marie Olsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Muligens et gårdsnavn å forholde seg til:FS VRI Kittil Elevsen Kaslan dpt. 29/9 1737 Seljord, far Elev Kaslan. Iflg. Rygh så er det 1 gård i Seljord som heter Kasland, gnr. 29.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Og der har eg budd ei kort tid i min barndom.Seljord IV, Kasland: Kjetil f. 1737, foreldre: Eilev Olavsson, ca. 1686-, frå Kviteseid g med Ingebjørg Gunsteinsdtr. Sønsttveiten ca. 1690-. Ingenting meir på Kjetil.1782-tellinga Seljord: Kittil Ellevs., bustad Netten.Seljord IV, Netten u. Øverland: Kjetil Eilevsson, ca. 1742-1822. Har ein son Eilev, ca 1767-.Som du ser så døyr denne siste Kjetil i 1822, kanskje han er den same som f. på Kasland.Kanskje Aslak kan koma inn med når han blir gravlagd?Mvh Gro Berit f. Kasland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Mange takk til Berit og Gro Berit. Jeg legger meg flat. Mikset av navnene K.E. og E.K. gjorde det vel nesten umulig å finne fram, men Berit er det jo vanskelig å vippe av pinnen. Et spørsmål: Marie Olsdtr. Dalem/Dalen. Har hun tilknytning til samme gard som fadder Aslau Andersdtr. Haugstul? Rygh lister opp gårdsnr. 82 Haugstøl Flatdal i Seljord. Det virker mer sansynlig enn hva vi i nåtid forbinder med Haugastøl (vest for Geilo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Nei, her må det visst sjekkast meir. Kjetil på Netten er g.I med ei Mari Olavsdtr. ca 1719-1784, og dei har sonen Eilev, ca 1767. Men det er bare det at Eilev blir buande i Seljord.Dei står reg. med kun sonen Eilev, kan dei ha 2 søner med same fornavn tru? Han gifter seg på nytt i 1785.Eg har så langt ikkje klart å finne denne Aslau Andersdtr.Mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Ein av faddrane du nemnde: 'Knut Olsen Kivle', har ei dotter Gro g.m. Såmund Olavsson Heggenes. Dei er foreldre til 'Haldor Somundsen Heggenæs' som Aslak nemner drukna.Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Bekhus

Eg skal sjå litt meir på gravlagde i kyrkjeboka, men det blir nokre dagar til eg får anledning til det.Helsing Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Au då!Frå Aslak i innlegg 3: 'Det var 'Haldor Somundsen Heggenæs, Ungkarl' og 27 år gamal. Han drukna 13.januar og blei gravlagd 27.januar.'Frå deg Arne Olav i innlegg 7: 'KE ble begravet 27. januar, ca. 80 år gammel.'Så spørsmålet her blir heller når KE døde?Og blir det begravd en 3. person same dag?Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Dåpsdato for Ellev Ketilsen; (som Berit nevner i innlegg 8)- 18/1 1767 er i samsvar med info gitt på side 31 i boken: Engebret Hougen hans liv og virke (forf. Knut Hougen) angir at ifølge vielsesprotokollen (24/10 1823 i Fredrikstad?) er han 56 år i 1823, altså født i 1767. Dette er forøvrig Ellevs annet ekteskap (med Berthe Christiansdtr. Brandt). Knut Hougen er sønn av Engebret Hougen som var gift med Maren Karine datter av Ellev og Berthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Frå Seljord IV, Netten: Eilev Kjetilsson Netten, ca. 1767-1825, g 1794 med Barbro Sørensdtr Øverland, 1765-1832.Born: 1.Halvor, 1794-, g 1816 med Kjersti Halvorsdtr Berge. 2:Olav, 1799-, g 1827 med Gro Øysteinsdtr Brekka. 3:Gunhild, 1807-, g 1829 med Aslak Aslaksson Kalddal.Eilev døyr 1825 står det.Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arne Olav Egner

I dag tok jeg turen til Skien bibliotek og sjekket rullefilmene. (Håper digitaliseringen snart gjør rullefilmene overflødige). Kirkebok nr 10 for Seljord (klokkerbok) side 102 angir at 18/27 januar 1822 henholdsvis er dødsdato/begravelse for Kittil Ellefsen Netten. Kirkebok 20 (minist.) side 103 synes å bekrefte samme info. Som vanlig er klokkerboken lettere å tyde for meg som amatør. Som Aslak angir i innlegg 3 angir minist.boken at Halvor Somundsen druknet i Sillejordsvannet. Klokkerboken har samme info. Men her er det skrevet mer i merknadsrubrikken. Kan noen hjelpe med tyding? Gro Berit peker i innlegg 12 på at sønnen Eilev Kittilsen blir boende i Seljord. Her er det tydeligvis en liten nøtt å knekke. Så langt takk for all hjelp. Men vi tar gjerne imot mer hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Ja det er visst ei skikkeleg nøtt dette.Frå Familysearch IGI, (donerte reg., må sjekkes mot kyrkjeboka):CHRISTIAN FRIDERICH ELLEFSEN, Birth 08 Nov 1812, Christening 17 nov 1812 Ostre Fredrikstad, Ostfold, Norway, Faher: Ellev Kittilssen, Mother: Elen Larsdr.Dette er vel fyrste kona hans: Elen Larsd. Finn ikkje dette giftemålet under FS.Men andre giftemålet, (FS IGI):BIRTHE CHRISTIANSDR, Marriages: Ellev Kittelsen, 24 OCT 1823, Ostre Fredrikstad, Ostfold, NorwayKanskje lurt å sjekke alle desse giftemåla i kykjeboka for å sjå om faren er skriven inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Mange takk Gro Berit, du har funnet dåpsdata til de to barna til Ellev Kittilsen som jeg nevnte i innlegg 7. For så vidt kjent stoff. Å sjekke giftemålene for å få bekreftet hva far til Ellev K. het er nok rett og rimelig. Nå blir jeg ute av sirkulasjon i noen dager, men dette får ta den tiden det trenger. Om du eller andre kunne sjekke klokkerboken og tyde hva innholdet i rubrikken for stand betyr vil jeg være takknemlig. Den lange beskrivelsen som klokker har ført inn i merknadsrubrikken ved død av Haldor Somundsen Heggenæs og kanskje K. E. har jeg heller ikke klart å tyde. Men hvor var Kittil Ellefsen ved folketellingen i 1801. Har jeg oversett en helt banal skriftversjon av navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.