Gå til innhold
Arkivverket

[#38862] Jens Svang født 25.2.1899


Gjest Kristine Svang
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristine Svang

Jeg er på jakt etter min bestefar men det er neimen ikke lett! Han ble født 25.2.1899 (antagelig Kristiania) og døde 14 juni 1961 (Østre gravlund, Oslo) Han het Jens Svang men er av en eller annen grunn registrert på Østre gravlund som Jens Swang, men dette er visstnok feil. Hans far het antagelig Johan til fornavn, men dette er usikker informasjon.Min mor bodde da i Argentina og visste veldig lite om han. Er det noen der ute som kjenner igjen navnet? Han var gift med Hjørdis Emely Johannesen f 15.8.1901 og fikk datteren (navn og fødselsdato fjerna av red.). Jeg finner ingenting, hverken på folketellinger eller fra familien! Håper noen der ute kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Svang

Tusen takk for hjelpen! Ikke rart jeg har slitt med å finne han!Jenny, som er hans søster på den folketellingen, husker mamma som tante Jenny. Men var det vanlig den gang å bytte navn slik han gjorde etter sin bestefar? Nå har jeg blitt enda mer nyskjerrig!Med vennlig hilsenKristine Svang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Hei Kristine.Min oldefar var Carl Jensen Svang født i 1851 i Skoger(Konnerud. Har funnet en del på denne slekten. Du kan gi meg Epost adressen din så skal jeg sende noe til deg. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Svang

Så flott! Min mailadresse er svang.kleven@chello.no gleder meg til å få sett treet ditt!Mvh Kristine Svang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Svang

Jeg ser at din olderfar er min olderfars bror! Har du også info om denne gården? Er det Skoger i Drammen eller er det Jarlsberg i Vestfold? Jeg gleder meg til å se hva du har funnet ut om denne slekten!Mvh Kristine Svang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FT 1875 (Konnerud sogn), Galaas, liste 71, matr.nr. 221:Jens Johannesen, gift, husfar/teglverksarbeider, jordbruker/selveier, f. 1811 Sylling/Lier. Ingeborg Ingebretsdt., gift, hans kone, f. 1832 Hoff.Hans barn: Hanna Jensdt., ugift, hans dtr./hjelper foreldre, f. 1859 Konerud. Otto Jensen, hans sønn, f. 1864 Konerud. Kristian Jensen, gift, hans sønn/skipstømmermand ved skipsværft, f. 1848 Konerud. Johanne Ingebretsdt., gift, hans(Kristian) kone/syerske, f. 1848 Hoff.Nå lurer jeg veldig på om kona til Jens, Ingeborg, er søster til Johanne, kona til sønnen Kristian. Da blir det vel noen merkelige slektstitler, stemor/svigerinne og søster/svigermor. Tørr ikke tenke så langt som til hva disse blir til evt. barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Som du ser av det siste innlegget var Jens født utenfor ekteskap. Moren Anne var sannsynligvis datter av skomaker Ole Jonsen som var husmann under Svang. (Liers historie, bind 4, s.224) Jens vokste derfor opp på Svangs-eie, og har navnet derfra.Det finnes en slektsbok 'Slektene Sørsdal og Svang fra Lier', men denne familien er ikke nevnt der, mest fordi de var husmannsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Det er Kari Olsdatter Svangseie som er mor til Jens Johansen født i 1811, uekte barn. Far Johan Jensen Asdølsdalen. mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Hei igjen. Jens Svang var først gift med Kirsten Hansdatter Sand? født 1821, som er mor til hans barn. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står at hun er født i Sand prestegjeld. Jeg finner Sand i Rogaland så det tror jeg kan være feil. Hun ble ikke født i Sande Vestfold.På FS står det Kirsten Marie(a) Hansdt. f.14/3 1822 Lonesdal (Lomsdal er vel riktig her), S-Land Oppland, foreldre Hans Nielsen og Christiane Iversdt. Kirsten ble gift 27/11 1847 Frogner i Lier med Jens Johansen. Alt dette må sjekkes da det er veldig usikre opplysninger.Dette ser rikigere ut, FT 1865 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.