Gå til innhold
Arkivverket

[#38872] Niels Jacobsen, Snekkevik, konfirmerad 1744?


Gjest Anders Stallgårdh
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Stallgårdh

Hej! Jag letar efter barn till Jacob Jacobsen, Snekkevik(1690-1760). Finner då sonen Niels Jakobsen, född ca 1721 under konfirmerte i Sund 1736-1752. Han är konfirmerad 19.4 1744. Han skulle då vara KONFIRMERAD när han var ca 23 år. Jag trodde att man konfirmerades när man var ca 14 år. Var det inte så i Norge på den tiden? ELLER är det så att konfirmerte på norska och konfirmerad på svenska har olika betydelser. Andra som skulle kunna vara barn till Jacob och som jag hittat under konfirmerte är:Brithe JACOBSDATTER, 13.4 1738 Jacob Jacobsen, 4.10 1739 Marthe Jacobsdatter,30.4 1741 Poul Jacobsen,21.10 1747 Lisbet Jacobsdatter 21.10 1747 POUL o Lisbet tycks alltså vara tvillingar. Alla dessa ovanstående under Snekkevik. Om dessa är Jacob Jacobsens barn kanske det finns flera. Finns det kanske någon som vet mer om Jacobs barn?Med vänlig hälsning Anders Stallgårdh, Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Snekkevik og Sund heter det flere steder i Norge, og det er et sted på Dønna på Helgeland som heter Snekkevikk. Sund var i Hemnes, og også i Leirfjord på Helgeland(Nordland).Kan ellers ikke svare direkte på dem du spør etter her, men det var ganske vanlig på 1700-tallet i Norge å bli konfirmert som 23-åring. Den gangen var det jo ikke så god skolegang som i dag, og kravene til det som en konfirmant skulle kunne var ganske strenge. Så en del måtte gå konfirmantundervisningen om og om igjen til de kunne det de skulle. Kommentar til en bror av en av mine aner som var 19 år som konfirmant i Leksvik i Trøndelag i 1775 var at han hadde gått lenge til konfirmasjonsundervisning, men det var ikke mye han kunne av Luthers lille Katekisme. Det ser ut som om de fleste ble konfirmert i alderen 16-19 år i Norge på den tiden, men noen var også konfirmanter som 15-åringer den gangen. Den eldste jeg har vært borti som konfirmant var 63 år som konfirmant i 1810. Det er ikke blant mine aner, men noe jeg så i en kirkebok en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Hei.Eg kopierer frå eit manuskript, 'Fjell Gard og Ætt' av Norvald Austarheim :Gardsnr 43- Snekkevik, Bruksnr 61/. Nils Monsen Snekkevik (1657-1739), gift med N.N. Born: a/ Anna født 1691, døde 1758 (2) b/ Mikkel født 1694, døde 1760.2/. Anna Nilsdatter Snekkevik (1.a) gifte seg med Jakob Jakobsen (1691-1758). Ein har ikkje funne namnet til Jakob Jakobsen i manntalslista 6/9-1701 for Fjell, så han må ha kome frå ein annan kommune. Born: a/ Jakob født ? - konfirmant 1739. b/ Nils født 1721, døde 1801 - konfirmant 1744 (3). c/ Marta født 1725, døde 1746 - konfirmant 1741. d/ Paul født ? - konfirmant 1747. e/ Lisbeth født ?- konfirmant 1747. f/ gut født 1734 Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Skulle vel ogso ha sagt at her er bygdebok under arbeid. Det første bindet er kommen, det andre kjem *kanskje* til jul, og Snekkevik kjem med i det tredje.Anne Lise: Snekkevik som det her er snakk om, var dengong i Fjelds herred i Sunds Prestegjeld. I dag Fjell kommune.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo igjen Anders, hur går det med deg.Konfirmasjon i Norge vart innført i 1736, her ligger nok hovedårsaken til at de er så gamle før de blir konfirmert og som Anne Lise skriver så var nok lærekunnskapene så som så, det var da i hovedsak å lære seg katekismen. Seinare var alder rundt 18 år, mens en idag blir konfirmert det året du fyller 15 år.Eg får korrigere litt på det som Magne la inn, som nevnt i andre innlegg tidligere så var Jacob Jacobsen gift med Johanne Nilsdatter. De fikk så langt eg kan sjå 8 barn. Det er jo slik at kyrkjebøkene først starta i 1729, så derved finner vi ikkje fødsler til disse barna.01. Guri f. ca1718 Usikker på kven ho var gift, med men har mine mistanker02. Brithe f. ca1719 Usikker på kven ho var gift med, men har mine mistanker03. Niels f. ca1721 g. Lisbeth Jonsdatter Bjørndalen. Busett på Snekkevik04. Martha f. ca1725 d. 1746 ugift05. Poul f.ca1725 1g. Rachel Jonsdatter Bjørndalen 2g. Oline Knudsdatter Hetlevik. Busett i Bjørndalen06. Lisbeth f.ca1728?? g. Ole Jensen Straume. Busett på Straume07. Jacob f.1731 g. Brithe Andersdatter Kobbeltvedt. Busett på Kobbeltvedt08. Michel f. 1734 g. enke Anne Jensdatter Ågotnes f. Straume. Busett på Ågotnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Stallgårdh

Hej Oddvar!Det går rätt bra med forskningen tycker jag. Jag har kommit en bra bit på väg i de norska släktförhållandena. Egentligen är det min kones släkt, det var hennes bestefar(morfar) som var från Bergen(Laksevåg). Det ger forskningen en extra krydda när man skall bedriva efterforskningar bland släkt i annat land, det blir ju väldigt spännande. Men något svårare blir det ju än forska i släkt i Sverige. Och det är lätt att bli otålig när man stöter på problem. Men det är ju som att lägga pussel, där en del bitar fattas. Du verkar vara en man med stora släktforskarkunskaper och Du har hjälpt mig, som också denna gång, väldigt mycket skall Du veta. Jag funderade ett tag på om Jacob Pedersen på Tyssöy skulle kunna vara en förfader till Jacob Jacobsen men det är nog inte troligt och jag har inga bevis. Vad tror Du?Hälsningar Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo AndersJa eg husker at det gjaldt din kones slekt, da også en annen slekt som eg hadde vært borti.Når det gjelder denne slekten så er min forfar Jacob Jacobsen g. Brithe A. Kobbeltvedt, dette er grunnen til at eg har studert nettopp denne slekta, men eg har desverre ikkje klart å spore opp hvem som er faren til Jacob, det er ikkje Jacob Pedersen Tyssøy, her er skifte etter han LenkeDet ligger ein eller annen kobling til det område som idag kalles Loddefjord på Bergenssiden, men eg har ikkje klart å knekke denne koblinga. Dette gjelder da spesielt gårdene Bjørndalen, Hetlevik, Mathopen, samt noen andre nærliggende gårder. Det finnes dessverre for få kilder fra dette område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Stallgårdh

Tack Oddvar! Då vet jag i varje fall att jag inte behöver leta vidare på Tyssöy. Tack för hjälpen!Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Når det gjelder Jacob Jacobsen sine to barn Lisbeth og Michel, så er det her ekteskapsbevilling som sier at de er beslekta i 2 ledd, altså søskenbarn. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=27348&sok=oddvar+s%F8reide&startnr=&antall=&spraak=&nr=30&antinnlegg=3#anker>Lenke Dette betyr at at Ole Jensen og Anne Jensdatter er søsken, en ytterligere bekreftelse på dette finnes ved at Anne er konfirmert på Straume Lenke Søker vi på introduserte på Straume, så finner vi Jens Nielsen g. Anna Olsdatter. Vigsel var nok før 1729.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Stallgårdh

Intressant Oddvar! Jag hoppas att DU vill fortsätta hålla kontakt med mig om Du får fram mer om Snekkeviksrötter med förgreningar framöver.Förresten, är introduserte och födda samma sak? Det kan ju vara bra för mig att veta som inte är så bra på alla härliga norska ord.Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Introdusert og fødd har ihvertfall samme årsak.Introduksjon eller inngang som det også vart kalla, hadde sin årsak i at etter en fødsel var kvinnen regna som uren og måtte holde seg vekk fra kirken en tid etter fødselen, vanligvis var dette 6 uker, så vart kvinnen introdusert i kirken. Kirkeboken forteller vanligvis da hvem hennes mann er, om de fikk en jente eller gut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.