Gå til innhold
Arkivverket

[#38873] ildri cristensdatter Hovde 1829


Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest anita bakken

Min tippoldemor Ildri Christensdater Hovde født 1829 i Rindal gift med Anders jensen Follero Hestnes født 1816 i Valsøyfjorden. Finner navnet på hennes far Christen olsen Hovde 1803 Rindal. Jeg mangler morens navn, Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS har jeg funnet 2 Ildri, men det behøver ikke å være noen av dem. Uansett så stemmer det jo ikke med FT 1865.Ildrie Christensdt. f. 17/12 1827 - dpt. 31/1 1828 Tingvoll, foreldre Christen Olsen og Sogni/Søgni Nielsdt.Ildri Christensdt. f. 15/5 - døpt. 28/5 1829 Rindal, foreldre Christen Sivertsen og Ranney Olsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Takk for svaret. Dette er riktig familie. Jeg ser hun er født i Surendal prestegjeld. Finnes det aktuelle kirkebøker for dette området Hovde er kanskje et slektsnavn derfra.? Rindal har jeg på hennes far. Kanskje noen har oversikt over Hestnes slekt i Valsøyfjorden? .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Når Christen Olson er kalt Hovde, så tyder jo det på at han er fra Vinjefjorden, tilhørende Vinje annekskirke av Hemne prestegjeld i Sør-Trøndelag. Ellers hørte jo Rindal også til Surnadal prestegjeld i gammel tid, så om det står at Ildri var født i Surnadal, så kunne hun godt være født i Rindal for det. Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Mere fra FS: Christen Olsen og Sygni Nielsdt. ble gift 18/6 1826 Tingvold, MR.Christen Sivertsen og Ranney Olsdt. ble gift 15/6 1823 i Rindal, Surendal.I FT 1801 finnes disse, men det finnes sikkert flere andre steder:Christen Syversen 6 år, Biørnås, Rindal, Surendal.Christen Olsen 16 år, plass under Schar, Tingvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Det stemmer vel med Ildri Christensdatter født 1829 i Rindal. Problemet ble at hennes far ble feil han skal hete Christen Olsen Hovde født 1803men det er kanskje her det er en feil. Er det noen som kan utelukke den andre så jeg kan komme på rett vei. Takk for hjelp jeg kan få. jeg er helt fersk på området. Er det noen kirkebøker på nett som jeg kan lete i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Ildri Kristensdatter Sverkeli, f. 1829 i Rindal (Rindal var ennå sammen med Surnadal) av foreldre Kristen Sivertsen Bjørnås eller Romundstad, f. 1795, g. 1823 m. Rannei Olsdatter Ingebrigtsli, f. 1798. Sjå Rindalsbok 2, s. 424 og 433, og bind 3, s. 98. Gift med Anders Jensen (Follerø) f. 1816 i Stangvik. (omfatta også ytre del av Surnadal) De har bodd på Hovde i Vinjefjorden før de kom til Hestnestrøa i Aure. (sjå lenka i innlegg 2) Deres eldste sønn er trulig født på Hovde. På Hovde var heile tre av brukerne i 1865 fra Surnadal. Ole Toresen Aune (Aunet)f. 1800, g.m. Ane Olsdtr. Heggset, Kristoffer Olsen, f. 1810 og Ole Johannessen, f. 1820. Men Anders Jensen har jeg ikke funnet opphav til ennå. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Beklager! Hestnes er i Valsøyfjorden, ikkje i Aure. Ellers så ser eg at Gjertrud Aune, f. 1798, søster til Ola Toreson, var gift med Ole Hestnestrøa. Ho flytta dit i 1824. Så det heng i hop der òg! Rasmus Aune, bror til Ole, budde på Sandnes i Valsøyfjorden, og broren Torstein var gift med Ingeborg Sandnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er jo lett å gå seg vill i de skiftende administrative grensene gjennom tidene. Når det gjelder Hestnes og Hestnestrøa, så hørte det jo til Aure prestegjeld fram til 1860-åra om jeg ikke husker feil. Fram til 1890-åra hørte Valsøyfjorden fremdeles til Aure kommune. Valsøyfjord var egen kommune fram til ca 1963 da den ble sammenslått med Halsa kommune, slik det er nå. Helt fram til 1960-åra hørte den sørlige delen av Ertvågsøya i nåværende Aure til i Valsøyfjord kommune. Når det gjelder Vinjefjorden og Hovde, så hørte dette bygdelaget juridisk til Viks tinglag sammen med Aure, mens geistlig var Vinje som sagt anneksprestegjeld under Hemne hovedkirke. Ellers kan det jo nevnes at med Valsøyfjorden og Hestnes, så hamner en midt i forfatteren, Anne Karin Elstad sitt barndomsrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Tusen takk for hjelpen ,dette var morsomt. Da har jeg vel riktig navn på mine tippoldeforeldre. Christen Sivertsen Bjørnås Romunstad 1795og Rannei Olsdatter ingebrigtsli 1798.Det er litt spennende med denne Hestnesslekten,kanskje jeg finner den i Anne K Elstads slektsromaner ja? Gården Hestnæstrø,er det en husmannsplass under Hestnesgård? Min oldemor Randi Andersdatter Hestnes 1868, datter av Ildri ble gift? med Markus Isaksen Hendset 1865. De fikk sønnen John Hestnes 1890 som er min bestefar. Hendset er det også i Valsøyfjorden? Hilsen og igjenn takk fra Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Du burde kanskje låne 'Gardtales i Valsøyfjord' av Anders Todal. Der står det litt både om Hestnes og Hendset, begge gårder i Valsøyfjord. Folketellingen 1900 kan vel også bidra med tilleggsopplysninger. Hestnestrøa er bruksnr. 2 av Hestnes og et noe større småbruk. På Hendset ligger det et ferjeleie der en kan ta ferje over til Arasvika på Ertvågsøya i Aure. Virker ellers som det er mange innflyttere blant dine forfedre i Valsøyfjord. Mvh Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Takk jeg skal få lånt denne boka,men er dårlig kjent både med slekt og stedsnavn. Kanskje noen har Hestnes i sin slektsbase?Har prøvd å undersøke på nett, men har ikke lyktes enda. Jeg har litt flere navn å gå ut fra nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest anita bakken

Jeg trenger en bekreftelse på om jeg er på riktig spor angående min tipp old Ildri kristiansdatter Hovde. Har nå sett i bygdebøker gamle og nye for Rinndal. Jeg finner henne født på gård Sverkeli i 1829. Far Kristen Sivertson Bjørnås 1795. Mor rannei Olsdatter Ingebrigtsli 1798 Ingebrigtslia. Kristians foreldre på Ljøsåholten under Bjørnås. Sivert (Sjur) Olsen Grøtan 1749 mor Gjertrud Mikkelsdotter Kirkholt 1759 Nestua. Sjur sine foreldre på Litj Grøtan ,Ole Johnson Grøtan 1697,mor Guri Sjursdotter. Foreldre til ole finner jeg på Austistua Halgunset.Jon Andersson Halgunset 1669 mor Gunnhild Andersdotter . Jons far Anders Larson Røv 1646. Jeg håper noen kan rette meg vis dette er feil. Blir veldig glad hvis noen har samme grein og kanskje lengre bakover. Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest anita bakken

Hei! Min tippoldemor Ildri Kristiansdatter Hovde 1829 datter av Kristen Bjørnås 1795 og Rannei Ingebrigtsli 1798. Det er nevnt en søster Brit 1827,finnes det etterslekt? Opplysninger fant jeg i Ridal bygdebok nr3 s 486 under gården Sverkeli. Håper noen kan hjelpe meg. Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.