Gå til innhold
Arkivverket

[#38880] Lensmann Rognald Hårklau; Førde og Jølster omkring 1700


Gjest Per Bragstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Bragstad

Mons Pedersen Dvergsdal,f.1703 i Jølster, ble 19.sept.1720 gift med Kari Rognaldsdatter, lensmannsdatter fra Hårklau. Det eneste jeg vet om henne er at hun er mor til Johanne, f.1721 og at hun døde i 1759. Er det noen der ute som kan fortelle meg noe om hennes slektsbakgrunn? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Bygdebok for Førde( første bind)under Hårklau: Rognald Andersson f ca 1650. Gift med Marta Hansdotter Hatlestad f ca 1646. Rognald var lensmann og nevnt som bygslar i 1676 Barn: Anders f ca 1678 d 1761 gift med Kari Knutsdtr.På Hårklau Synneve gift til Vika i Gaular Karen d 1759 gift 1720 med Mons Pederson Dvergsdal Hans f ca 1689 død 1741, ei tid på Farsund og Gjerland. Nils f ca 1691 gift til Teigen i Hårklau Jon f ca 1683 gift med Ingeborg Hansdtr trulig fra Vik i Gaular, på HårklauFra arkivforum har jeg skifte etter far til Marta Hansdtr Hatlestad :Skifte 30 mai 1692 Hatlestad, Indre Dale .Nevnt enken Kari Johannesdtr og barna: Johannes H. Rusche, Marthe H. Horklou, Anne H. Vie, Siri Hatlestad. Svogeren Joen Hatlestad er også nevnt. Lenke Ellers har Leif Skjerve mer om denne familien på sine nettsider: home.online.no/~leskjerv el leskjerv.seria.no/annJeg er etterkommer etter to av døtrene til Mons Pedersen Dvergsdal og Kari Rognaldsdatter: Marte (eldste)f 1728 og Johanne f 1721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Hjertelig takk for opplysningene! Da skulle vi vel være 7 - 8 menninger da :-) Johanne ble gift 12/1 1746 med Knut Gunnarsson Viken, og han er i mi far-sønn linje. Mor hans, Ingeborg Knutsdatter, vet jeg heller ikke noe om, kanskje du..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har dessverre heller ikke noe mer om Ingeborg Knutsdtr annet enn at hun i følge Soga um Jølst skulle være 51 år da hun døde i 1744. Da må i tilfelle Gunnar Tollefsen Viken ha vært gift to ganger fordi han har en sønn Torleif eller Tollef på 3 år i 1701. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Alle monner drar som man sier. Takk skal du ha for hjelpa. Har ikke arbeidd med denne greina siden på sekstitallet, da jeg satt og tydet kråketær på statsarkivet på Årstad i Bergen. Bakerst i lesesalen satt ofte en gammel mann med laaangt grått skjegg og et myndig blikk - Albert Joleik. Jeg visste han var ekspert på Sunnfjord-slekter, men jeg turde ikke spørre ham til råds. Det var liksom uhørt den gang. Man skulle bare visst hva som var i vente... Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.