Gå til innhold
Arkivverket

[#38887] Tosten Gunnersen Nordset/Nes - f.ca. 1580 - Odalen?


Gjest Marie Tollan
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Tollan

Blant mine aner i Odalsområdet finnes Otter Tostensen Nordset 1626-1676 (gm Guri Gudbrandsdt), Joran Tostensdt 1620-? (gm Kristoffer Ottesen Garvik)og Eli Tostensdt Nordset ca.1600? (gm Amund Pålsen Føsker), alle med Tosten Gunnersen Nordset (eller T.G. Nes) som far. Vet noen om dette er en og samme person, eller dreier det seg om flere Tosten Gunnersen? Kjenner noen til fødsels-/dødsår, mor/mødre?Takknemlig for innspill. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Ja, det er samme Tosten Gunnersen det er snakk om.Hva hans kone het har jeg ikke funnet ut av, men det antydes i bygdebokveret at hun var odelsjente på Nordset. For Tosten kom fra Nes i Grue. Hans foreldre var Gunner og Eline på Nes i Grue.Det ble holdt arveskifte etter Gunder og Eline Nes i Grue i 1601. Jordegodset deres var da 2 huder i Nes i Grue, 1 hud i Grøset i Grue med 4 skinn i Fosseid, 7 lispund i Hokåsen i Branval, 1 hud i Øvre Øyen i Odalen samt hud i Songnes i Odalen. Altså ikke noe i Nordset, der Tosten Gunnersen i 1615 eide 15 lispund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Tusen takk for bekreftelsen, Frank J. Tostens foreldre hadde jeg heller ikke, så her fikk jeg mer enn jeg hadde håpet på. Da gjenstår det bare å 'rydde' i databasen.Skulle noen ha mer presise tidsangivelser, er det også kjærkomment.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.