Gå til innhold
Arkivverket

[#38889] Hjelp til tyding av kirkebok Kristiansand


Gjest Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Kan noen hjelpe med å tyde hvem som er foreldrene til konfirmant nr. 38 i 1842 i Kristiansand, Dorthea Mathilde Marcussen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er ikke så sikkert at jeg var det. Jeg har prøvet å sjekke på nytt om det står Maren og Jaspersdt., men det får så tregt nå at jeg lurer på om arkivverket har 'gå sakte aksjon om natta'.Fant på FS: Henrich Marcussen gift 20/10 1815 Kr.sand med Signe Kirstine Gundersen.Enkemann Henrich Marcussen gift 25/7 1816 Kr.sand med Maren Margrethe Jaspersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Det var litt aldersforskjell på disse 2 da... ifht den født i 1842... disse er visstnok født i 1820 og 1828...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dorthea er født i 1827 og døpt i 1828. Jeg klarte ikke å lese fødselsdatoen, men synes det kunne se ut som 18/12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Takk igjen til dere begger to, ja det er senere hos dere enn hos meg. Jeg er på Tenerife og ligger 1 time etter ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Jeg mener det står Dorthee (navnet forekommer, men hun kan nok være kalt -ea i andre kilder), og bare 1 s i etternavnet hennes. Moras navn staves Jespersen. Fødselsdato tror jeg nesten sikkert er 14/2 27.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Dorthee og Jespersen er temmelig sikkert. Se bare litt nøye på andre slutt-e-er samt på a-variantene, for å lese a må bokstaven være lukket. Og det brukes ikke to s-er generelt i etternavnene og nærmest selvsagt skal det ikke være det etter Jesper. 14/2 er jeg ikke skråsikker på, men synes å se bare en skråstrek og så 2-tallet uten noe 1-tall mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.