Gå til innhold
Arkivverket

[#38893] Andreas Haarklau (1853) - husmann i Førde - kven var han, og kven var kona hans?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

FT1900 for husmannsplassen Ormehaug under Hårklau i Førde syner denne huslyden:~~~~~~~~~~~~~~~~~~Andreas Hårklau hf g Husmand, jordbrugende 1853 Førde NBMoses Andreassen s ug Søn 1887 Førde NBNikolai Andreassen s ug Søn 1889 Førde NBJohannes Andreassen s ug Søn 1891 Førde NBNils Andreassen s ug Søn 1895 Førde NB~~~~~~~~~~~~~~~~~~Eg trur Andreas heitte Andreas Monsson eller Mosesson, og kona skal ha hatt namnet Hanna...?Er det nokon med lokal kunnskap i Førde eller eventuelt med tilgjenge til kjelder frå Førde (bygdebok?), som kan hjelpa meg identifisera desse foreldri?* Andreas Haarklau - fullt namn og kvar var han ifrå?* [Hanna] Haarklau - fullt namn og kvar var ho ifrå?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner en Andreas Monsson Nes gift i Førde 10.07.1881 med Hanne Johannesdtr. Hårklau.Brudgommen var 28 år, vilket skulle tilsi at han var født ca.1853. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I skannede kirkebøker Førde/Holsen 1881-1911 finner du bl.a. ekteskapet 10.07.1881.Hans far var Mons Rognaldsen Nes og hennes far var Johannes Hansen Haarklau.Samme sted finner jeg disse barna født. 1. Josefine Katrine født 19.02 og døpt 05.03.18822. Olav Zakarias født 17.01 og døpt 20.01.18843. Kristian Johannes født 31.10 døpt 01.11.18854. Moses født 23.10 og døpt 30.10.18875. Nikolai født 08.12 og døpt 15.12.18896. Johannes født 22.11 og døpt 06.12.18917. Nils født 11.09 og døpt 04.10.1895.Jeg finner ikke Hanne død mellom 1895 og 1901 verken i Førde/Holsen eller Førde/Førde klokkerbøker. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Rune for perfekte opplysningar om denne huslyden, som svarar på alle spørsmåli mine!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

I følge Førde Bygdebok dreiv Andreas og Hanna skredderforretning på Hårklau. Hanna døde ikke før i 1946 i følge bygdeboka. Det er også registrert enda to barn, Rakel f 1893 bosett i Bergen og Herman Andreas f 1898 til Bergen, så til Amerika og i 1924 tilbake til Voss. Hannas foreldre var Johannes Hansson (1788-1863)og Jannike Nilsdotter Haarklau ( 1817-1895) Foreldre til Johannes var Hans Johannesen Kirkeli (1756-1803) og Kari Nilsdtr fra Haugane i Viksdalen(1745-1811). De kjøpte bruk 10, Yste Utigard på Ytre Hårklau i 1785 Jannike f 1817 død 1895 kom fra Bruk 1-2 på Hårklau hvor hennes slekt hadde drevet i flere generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Randi for nye spennande opplysningar om ætti frå Hårklau!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Finner under Nes i Haukedalen, nabogården til Hårklau, Andreas Monsen f 1853, sønn av Mons Rognaldsen ( 1813-1901) og Oline Kristensdotter Mossestadhaug i Gaular ( 1817-1908) Mons sin slekt hadde bodd på Nes bruk 2 i flere generasjoner. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Rakel ble født 28.10 og døpt 12.11.1893Herman Andreas ble født 10.03 og døpt 07.04.1898Dette i følge skannede kirkebøker for Førde/Holsen. MMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis Rokstad

Hei . Jeg hiver meg på innlegget, siden jeg har en del Hårklau i mitt slektstre. Min 3-tipp oldemor het Oline Kristiansdtr Mosstad. Hun var datter av Oline Andersdtr Mosstad og Kristen Tøstenssøn nedrestrand. Oline Kristiansdtr var gift med Kristian Olsen, de fikk to barn Hanne Caroline f 1857 og Oliver f 1860. Hanne Caroline finner jeg ikke igjen. Oliver bosatte seg i Bergen . Kjenner noen til denne familien?Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hva med denne oppføringen i bergen 1900.Kristian Olsen enkemann f.1836, Holsen i Sunnfjord og hans datter Hanne Kristiansen , syerske f.1857 , Holsen i Sunnfjord? Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis Rokstad

Tusen takk for hjelpen .Kristians sønn Oliver( min forfar)hadde en datter Randi Harriet f ca 1882 ?. Hun fikk et barn utenfor ekteskapet i 1910,barnet forlot hun rett etter fødselen og siden er det ikke spor av henne. Vet hun giftet seg med en Osberg etter 1917, og at hun døde tidlig på 1920 tallet. Har prøvd å finne ut om hun fikk flere barn, men foreløpig er det resultatløst.Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.