Gå til innhold
Arkivverket

[#38900] Hundt, Hunth, Hount o.l. i Sollieds arkiv


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

I et manntall fra Lilledals Kobberverk i Kvinnherred fra 1767 er en av funksjonærene ført som Bergskriver Hunth. Jeg kjenner ikke dette navnet fra andre bergverk, så dette kan kanskje ha vært en person fra Bergen (eller Vestlandet for øvrig) som hadde en viss administrativ erfaring. Finnes noen av denne familien i Sollieds arkiv?Jeg legger til at en Nils Jacobsen Hundt var fogd i Ryfylke fra 1721 til han mer eller mindre fikk sparken i 1749. Dette kan selvsagt være rett mann, - hvis han da ikke var for gammel (eller død) i 1767. Hvis han hadde noen sønner, kunne kanskje de være mer aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg finner ikke noen Hundt/Hunth/Hount i Sollieds kartotek.Men vi ser av 'Dødsfald i Bergen 1765-1850' at Anne Hundt, født Lemmiche og født 1728, salig Niels Hundts, døde på Halsnøy klosters hovedgård, og at det ble annonsert av 7. mars 1805 og avertert av prokurator Kahrs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk skal du ha, Yngve. Ditt funn inspirerte meg til å ta en kikk på basen 'Døde i Kvinnherad 1754-1835' og der fant jeg ganske sikkert riktig person: 'Bergskriver Niels Hundt' begravet 27. juni 1771, 45 år gammel ( Lenke ). Alderen forteller at dette ikke kan være fogden Nils Jacobsen Hundt, men trolig en slektning (sønn?) av ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.