Gå til innhold
Arkivverket

[#38902] Karl Johan Johnson dro til Amerika i 1891, ingen livstegn etter dette.


Gjest Helen Waardal
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Waardal

Karl Johan Johnsen født i 1858 i Lund, Sverige. Han ble gift i Bergen og bosatte seg her. Dro til Amerika (her har jeg fått hjelp før) 3.juli 1891. Det er blitt fortalt at han skulle reise til Chicago. Han gav aldri livstegn fra seg. Barnebarna hans som nå er i 70-80 årene ønsker å få opplysninger om hva som skjedde med bestefaren sin. Håper noen kan hjelpe. Mvh Helen Waardal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Waardal

Hei Jon Han var født 02,01. 1858, reiste alene. Kone og barn var igjen i Norge, meningen var at de skulle komme etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Perhaps i'll look at Chicago city dirs; but i could use some xlate help, and what is a malersvend?, and what might Bendikte or Benedicte choose for a 'Chicago' name?, and what contact info is known--any address/date/job/relations(in Chicago)? --any clues of who was living at that time? I see a few Lena/lina J's, perhaps one fits 1863? Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Waardal

Karl Johan Johnsen was born January 2nd, 1858 in Lund, Sweden. He was married in Bergen, Norway and had his residence here. He went to America July 3rd 1891. His wife and children stayed in Norway but they were supposed to follow him when he had settled down. It was said that he should go to Chicago. However, no one ever heard from him again. His grandchildren, who now are in their 70-80s would very much like to find out what happened to their grandfather.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Helen Waardal

Han er nok en nøtt denne Karl Johan Johnsen. Tenkte på om han kanskje hadde reist tilbake til Sverige som gammel og blitt gravlagt der. Er det noen som aner hvordan jeg skal gå frem for å finne gravlagte i Sverige ? Takker for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Helen Waardal

Må jeg gi opp håpet om å finne ut hva som skjedde med Karl Johan etter han reiste til USA. Har lagt inn etterlysning i forumet i Sverige, uten resultat. Har sendt e-post til Emigrant senteret i Stavanger, men ikke fått noe tilbakemelding. Har noen et tips om hvor jeg nå kan lete. Mvh Helen Waardal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Kan han ha brukt et annet etternavn enn Johnsen ? I folketellinga 1900 i Nebraska - fant jeg Carl J Ekholm født jan 1858 i Sweden. Em. 1891. Det er mulig det er et blindspor.Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Waardal

Vi vet ikke noe om at han skiftet etternavn. Det ser ut til å være vanskelig å finne videre opplysninger om Karl Johan, men ønsker fremdeles tips om hvor jeg kan lete videre. Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Har du sjekket ut tipset i innlegg 8? Kan han ha tilknytning til navnet Ekholm (slektsnavn, fødested, bosted...)?- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Helen Waardal

Hei Tordis og Hanne Line Takker for svar. Det eneste vi vet sikkert er at Karl Johan ble født i Lund i Sverige. Ikke har vi eksakt stedsnavn hvor han vokste opp, heller ikke noe opplysninger om slekten hans. Derfor blir det vanskelig dersom han byttet etternavn til et stedsnavn eller et annet slektsnavn. Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei!Iflg emigrantprotokollen for Bergen reiste han derfra 3.juli 1891. Reisemål er ikke oppgitt - heller ikke navn på båt eller agent. Hvis man imidlertid ser på opplysninger for andre passasjerer er det tydelig at han hadde kjøpt billett med Allen Line. Fant følgende opplysninger for ruteopplegget til Allen Line på 'The Solem, Swiggum & Austheim ship index': 'Via Hull og Liverpool, Glasgow samt Newcastle og derfra med Allan Linjens dampskibe til landingstedet i Amerika'.Landingsted i USA kunne være New York, Boston, Baltimore, Portland. Allen Line hadde også ruter til Halifax, Quebec, Montreal i Canada.Hvis han virkelig reiste til USA, bør han være å finne i imigrantlistene for en av de nevnte byene.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.