Gå til innhold
Arkivverket

[#38912] Hans Engebretsen født 6 sep 1815, Bergs-eie i Nord Odal


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Kjenner noen til hvor det ble av denne Hans? Han ble døpt 15 okt 1815 og var sønn av Engebret Tostensen og Dorte Bergersdatter. Jeg har dessverre ikke bygdeboken som omhandler Berg i Nord Odal. Jeg lurer på om det kanskje kan være han som fikk sønnen Simon 19 nov 1842 med Olea Simonsdatter Harstad i Sør Odal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Dette er min tipp-tipp! Min mormors farfars far, for å være nøyaktig!Hans Engebretsen (Embretsen), f. 06.10.1815 på Bjørnstad, Norgre Berg, Nord-Odal, dpt. 15.10.1815 i Mo Kirke.Gift 20.10.1846 i Mo Kirke m. (enke) Live Larsdatter, f. 18.06.1811 på Kjernli, Romedal, dpt. 23.06.1811 i Vallset Kirke, Romedal.De bosatte seg på Nordre Bergstuen (gnr. 49, bnr. 25) på Nordre Berg i Nord-Odal.En av sønnene - Lars Bergstuen - åpnet landhandel i Bergstuen og var blant investorene i dampbåtdriften på Storsjøen.En av sønnene - Marius Nordli - kjøpte plassen Gamlestua Nordli på Nordre Berg. Og hans sønn Harald Nordlie ble min oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Om han fikk en sønn før ekteskap i 1842 har jeg ikke sjekket. Men det kan godt tenkes - det forekom i alle fall blant andre i samme familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Den Hans som fikk sønnen Simon er ikke den samme. Han var sønn av Embret Arnesen og Anne Tjøstelsdtr. på Sagmoen S-O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til både Frank og Carsten! Det vet vi det Frank, at det ikke var din tipp-tipp som var borti søster til min tipp tipp..... Jeg går videre med info fra deg, Carsten. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Har slått opp på side 86 i Sør Odal V, Carsten. Han står ikke nevnt blant barna til Embret Arnesen og Anne Tjøstelsdatter (men det kan jo godt være feil....) Jeg sjekket kirkebøkene for Strøm i går men fant kun Hans fra Bergs-eie som passet. Kanskje han er døpt i Vinger siden moren er derfra? Skal sjekke det. Vet du om det er samme Hans som giftet seg 6 apr 1842 med Lisbet Arnesdatter Galterud? Jeg har også en Hans Embretsen Sagmoen som fikk datteren Karen 12 okt 1834 med Ragnhild Mattisdatter Enger i Vinger. Både Sagmoen, Harstad, Spetalen og Enger i Vinger er min slekt! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jeg leste vel litt for kjapt der Guro. Det er ikke registrert noen sønn Hans på FS heller (uten at det betyr noe). Mangler dessverre boka om Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg vet ikke om det hjelper, men her er sitat fra SO V s. 176:'SIMEN PERSEN 1778-1822 (druknet) ble g 1812 m Marte Amundsd. fra Søndre Vrangsaga i Vinger 1785-1851. Barn: Peder f 1813, se neste, Ole f og d 1816, Olia f 1817, Gunhild f og d 1819, Mari f og d 1823. Olia fikk i 1842 sønnen Simon med Hans Engebretsen Sagmoen.'Men samme hvordan det henger sammen, er vi nok i slekt, Guro! For Simen Persen Harstad hadde broren Auen Persen Harstad (1772-1851) som hadde sønnen Peder Audensen (1816-1894) på Fulubråten (Fulubygningen), som hadde dattera Marthea (1854-1940), som hadde sønnen Gustav Magnus Strand (1892-1971), som ble en annen av mine oldreforeldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Guro. Hans Embretsen Stomperudhaugen tjenestedreng hos gjestgiver Soelfeldt i Kongsvinger hadde samkvem med Ragnhild Mathisd. Enger av Gjøsegården, datter Karen f. 12/10. 1834. 'Pigens 1ste og hans 2det leiermaal'. Det er en mulighet for at det kan finnes opplysninger om hans ophav i Odal når Hans begikk sitt første leiermål. Sønnen Simen f. 19/11. 1842 Harstad i Sør-Odal. Mora var Olia Simensd. f. 1817. Hilsen Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til alle 3! Jeg skal sjekke det første leiermålet hans neste gang jeg kommer meg til filmrullene, Finn. Håper det står hvor han var fra der. Han må i alle fall ha oppholdt seg på Sagmoen, både da han fikk barn med Olea Simensdatter i 1842 og giftet seg med Lisbet Arnesdatter i 1843. Ja, da er vi i slekt, Frank, for Simen Pedersen Harstad er min oldemor Maren Pedersdatter Harstads farfar! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.