Gå til innhold
Arkivverket

[#38917] Hjelp til tyding, kirkebok for Øyestad, 1842


Gjest Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Hva heter foreldrene til Thora Christiane (Andersdtr.) som ble født i Øyestad, Aust-Agder den 6. juli 1842 og døpt der 23. sept. samme år. (innførsel nr. 95 på side 187 i den scannede kirkeboka)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kjenner ikke til navnet Kintrel, men er enig med Ketil i at det står det. En av fadderne (formodentlig morens søster) har samme navn (Jfru Nicoline Kintrel). Der er l'en i slutten av navnet tydeligere (selv om kommaet umiddelbart etter - ved første øyekast - kan virke noe forvirrende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Takk til alle. Ja det er nok Kintsel, da jeg finner en familie med det navnet på Øyestad i 1865-tellingen. LenkeMen at dere klarer se at det står 'Const' og 'Lehnsmand' begriper jeg ikke. Se f.eks. på linjen ovenfor i kirkeboken hvor det står en 'C', den ligner ikke i det hele tatt (?) 'H'en i Lehnsmand sliter jeg også med å forstå, var det ikke 's' som ble skrevet slik?? Takknemlig for ytterligere kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

I Arendal byes historie (1893 - nytrykk 1998) står det på side 183 om flere med navnet Kintzell (og også Kittel - som etternavn). Kintzell-slekten har en relasjon til Frøstrup-slekten, ref. en av fadderne og omtale i Arendalsboka. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg er temmelig sikker på at det står Const. med C, men det har neppe særlig interesse for denne debatten.

bilete0694.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Kintrel eller Kintsel. Jeg vet ikke hva som er rett, men synes det er skrevet Kintrel. Men logikken i (5) blir feil (selv om resultatet muligens er rett). Det at man finner Kintsel i Ft. 1865, kan ikke tas som en fasit på at Kintrel er feil i kirkeboka. Med samme logikk kan man gjøre det motsatte - vise at Kintsel i Ft. er feil fordi det står Kintrel i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Greitt nok det Arild, men hvis det er 50/50 sannsynlighet for Kintrel/Kintsel i kirkeboka, uavhengig av Folketellingens Kintsel, tror jeg vi må si at Kintsel vinner sammenlagt ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Det står temmelig sikkert Kinzel, noe jeg straks mente å se uten å ha lest Jarls innlegg (7). En z kan lett feiltolkes som r, og en naturlig faktisk skrivevariant er med s.Når vi skal prøve å finne fram til hvilken teori som er den riktige der hvor fleire er satt fram, er det et problem at det ikke kan hevdes at det som et større eller mindre fleirtall, eller den eller de sist ærede utsagnprodusent(er), meiner, alltid er det riktige. Jeg ser ingen klar løsning på dette. Men man må ofte gå i dybden og ha mye erfaring med kilder og kildekritikk, iblant også både psykologiske og fysiologiske sammenhenger (og forsåvidt også evne til selvkritikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg finner ingen z her. Og ved å studere i forstørrelse vil jeg hevde at det ikke kan leses som annet enn r (jeg snakker da om hva som faktisk står, ikke hva det bør stå). Men blant fadderne er det en Kintsel (der t-en har druknet i bokstaven over). Det er lett å se at bokstaven etter t i de to formene er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge IGI, batch nr. C421097 døper Benjamin Andersen og Maren Margrete Kinzell følgende barn i Øyestad:Gurine Margrethe, 03-10-1832Marie Benedicte, 11-03-1834Johan Melkior Kinzell, 30-10-1836Pedra Wilhelmine Marie, 13-08-1837Peter Vilhelm Krejdal, 29-03-1839Thora Christiane, 23-09-1842Så vær så god - let fram i kirkeboken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ved den eldste datteras, Gurine Margrethes, dåp 3/10 1832 er navnet i hvert fall lett leselig: Kintzell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I innlegg 16 nevnes barna til Maren Margrethe Kintzel, men ektemannen er her blitt til Benjamin Andersen. Etter hva jeg ser av Ketils bokstaver i innlegg 8 betyr vel dette at det i kirkeboka for Thora Christianes dåp i 1842 står Const. Lehnsmand B. Andersen, og ikke L. Andersen som vi først antok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I 1801 i Øyestad finner vi på nedenstående link Johan Henric Kintzel, 52 år, og barna Maren Magrete Kintzel, 27 år, og Knud, 25 år. Kan denne Maren Magrete være moren til Maren Margrethe Kintzel Wrengen, født 1842, som ble gift med Benjamin Andersen?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Maren Magrete Kintzel, 27 år i 1801, kan være mormoren til Thora Christiane, født 1842. Det kan imidlertid minst like gjerne tenkes at hun ikke er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til innlegg 20: Vrengen (Wrengen) er nok ikke en del av Maren Margrethe Kintzels navn, men hennes/familiens 'adresse'. Vrengen er et steds-/gårdsnavn i Øyestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.