Gå til innhold
Arkivverket

[#38917] Hjelp til tyding, kirkebok for Øyestad, 1842


Gjest Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Ja her er det lett å gå i surr.Vi har altså Thora Christianes foreldre fra kirkeboka, Benjamin Andersen og Maren Margrethe Kintzel fra Wrengen, disse giftet seg 26. aug. 1830, hhv. 30 og 26 år gamle (vielse nr. 18). Benjamins far er Anders Hansen Høvog, og Marens far er Johan Melchior Kintzel.En måned tidligere, den 25. juli 1830 giftet en annen Maren Magrethe Kintzel fra Wrengen, 24 år gml., seg (vielse nr. 17), hennes far var Knud Kintzel.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt på siden, kanskje - men i Vrengen lå Nedenes lens arresthus (Haugerød/Houerøe). Det var vel da ikke unaturlig at en 'Const. Lehnsmand' var bosatt der.Her er en lenke til en kort omtale av (og et fotografi fra) Vrengen: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og da blir det altså Gumborg Natvig som blir moren til Maren Magrethe Kintzel og mormor til Thora Christiane. Ekteparet Johan Melchior og Gumborg finner vi i 1801-tellingen her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg skal se etter det, akkurat nå holdt jeg på med Thora Christianes mann, Nicolay Conrad Olsen. Paret bor som nygifte i 1801 sammen med skipsreder Ugland på Friholmen i Arendal, de giftet seg i Øyestad den 2. nov. 1865. Jeg søker opplysninger om Nicolays far, som i vielsesprotokollen kun er anført som K. Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hvis paret blir boende på Tyholmen og får barn i Arendal fra siste del av 1860-årene og utover, er det ikke usannsynlig at barnas farfar i så fall er fadder - og at hans fulle navn i er oppgitt i den sammenhengen. Kirkebøkene for Arendal i den aktuelle perioden er jo nå skannet og lagt ut her i Digitalarkivet, så man kan lete i ro og mak hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Unnskyld: Friholmen (for ordens skyld, og for å være helt nøyaktig).Det ser ut til at det første barnet paret får, er sønnen Ingvald Maurits (f. 23/9 1867, døpt 4/11). Foreldre: Kjøbm Nicolai Olsen og Hstr Thora Christine f. Andersen. Der er dessverre ikke Nicolais far fadder. En (...) Olaus Olsen kan imidlertid være broren. Ellers merker jeg meg en Frøstrup blant fadderne (se Jarls innlegg - nr. 7). Apropos koblingen Kintzel-Frøstrup: Her har vi vel da en interessant kar - Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg finner ellers følgende barn (dessverre uten at Nicolais far dukket opp):Mariane Margrethe, døpt 26/1 1868Mariane Margrethe, døpt 1/5 1870Thora Nicoline, døpt 18/7 1872Dorthee, døpt 14/12 1873----------Ved Thora Nicolines dåp er foreldrenes alder og vielsesdato oppgitt (sistnevnte, 2/11 1865, har du jo allerede registrert). Nicolai Conrad er i 1872 35 år, Thora Christine 30. Hennes alder stemmer her med den faktiske (f. 1842). Dermed skulle vi vel anta at også hans er noenlunde riktig. Nicolai Conrad Olsen bør m.a.o være født ca. 1837.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Mange takk Oddbjørn, Ja, mest sannsynlig fødselsår for Nicolay Conrad ser ut til å være 1837, selv om 1865-tellingen har ham som 36 år, altså 9 år eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har et tema på Thora Christiane (nr. 38910) og bør vel fortsette søket etter henns mann, Nicolay Conrad Olsens opphav der. Det har vært en fantastisk respons her på Øyestad kirkebok. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Har kikket videre i Kjell J. Bråstads Øyestadbok. I bind 2 s 140 finner jeg mer om denne slekten.På bnr 35 - Falkeplassen, under Rød: 'Johan Melchior Kintzell, ca 1773-1836, gift med Gunnborg Jensdatter Natvig født ca 1770, barn: Johan Henrik født 1800, Maren Margrete født 1804, Dorthea født 1809.Johan Melchior Kintzell var sønn av Johan Henrik Kintzell som var rebslager på Tangen Reberbane og bosatt på Stranda under asdal. I 1801 bodde Johan Melchior ved Strømmen som 'jakteskipper og jordløs husmann'. Ved sin død var han skipseier i Vrengen.Etter at Kintzell var død, ble hans eiendeler frembudt på auksjon. .......'- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Mer fra Bråstads bok:På Bødkerplassen (u Asdal) (b2 s 248) finner vi Johan Henrik Kintzel som blir gift med Maren, datter av Knud Larsen og Abel Michelsdatter på Bødkerplassen. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L Larsen

For ordens skyld: Det var en overseelse fra mi side å ikke skrive også t, altså Kintzel som jeg selvsagt så at det sto både i morsnavn og faddernavn. Det som gjør z-en forskjellig fra r er kansje mest tydelig at forbindelsesstreken til slutt går ned, ikke opp som på r. (Ellers takk, Kurt, innlegg 14.)Det gjengitte alfabetet kan nok iblant være meir til forvirring enn til hjelp, det er en 'forskjønna' skjønnskrift, det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.