Gå til innhold
Arkivverket

[#38922] Lensmannsmordene i Haugsbygd på ringerike 22,august 1926


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg tenkte ikke å ta med ruten til Anton og Henning før fra drapsstedet.De gikk derfra i skogen ovenfor den gamle Hadelandsveien.Videre i Skogen og over hengebroen ved fabrikken ved Randselven.Deretter mot Roa Stasjon.Videre forbi Harestuvannet,Nittedal,Skedsmo,Rånåsfoss,Årnes , Skotterud og mot Sverige.Deretter flere steder i Sverige med retur mot Aremark i Østfold hvor Anton skjøt seg selv.Jeg tror ruten fra Ringerike til Skotterud får klare seg for meg.Telt og proviant, samt boken av Gunnar Larsen skulle legge tilrette for en super tur, når man får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Filmen To Mistenkelige Personer etter en roman av Gunnar Larsen var grei nok, men også svært skuffende.De hadde ikke lafgt opp hendelsene kronologisk og Henning Sigurd Madsen virket nærmest som en pingle,skjønt dokumenter viser at han var delaktig i Lensmannsmordene ved Ådal.Det var helt anderledes enn i Gunnar Larsen's roman.Gunnar Larsen dekket dessuten saken for Dagbladet i 1926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

På slutten av 1920 tallet ble det utgitt hefter om Anton Svensson alias Harald Ekløv.Jeg har fått tak i 2 av dem.De bygger på sanne berettninger om Anton Svensson.Jeg har fått tak på 2 av heftene,nemlig 'Da Østa-Linas poik tjente kongen'- av en ungdomskamerat's erindringer og jeg har Østa-Linas poik -eller Harald Ekløv og hans meriter(En rask forlovelse).Det er utkommet ytterligere 3:Lensmannsmordet-Utgitt av FolkelæsningsforlagetØsta-Linas Poik -En berettning om hans barndom og ungdom-Utgitt av FolkelæsningsforlagetØsta -Linas poik og hans Kjærlighetshist-av Gina Lundsmoen(hans forlovede)-Utgitt av FolkelæsningsforlagetDa jeg forsker innen kriminalhistorie er det av stor interesse for meg å få tak på de ytterlige hefter.Har noen et tips? jafjohan@start.noHer gjengis forsiden av de to hefter jeg har:

bilete3188.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jan Engedahl

Kjenner du til dette utgitt av Torkel BøhnEn fryktelig tildragelse fra Ringerike eller Dobbeltmordet på Vågårdsheien høsten 1925Melodi: Brand i KongensgateOven fore gaarden Waagaard, hændte nys et dobbeltmord, lendsmand Aalde – Solumsmoen, laa der myrdede paa jord.Lendsmand Aalde var i live, da folk til mordstedet kom,morderne han og beskriver – rapport i aviser kom..En belønning paa tre tusen kroner lovet blev til hver,som kan morderne paagripe, eller vise hvor de er.Mange vistnok sig forsøkte, men de opgav denne lek,og i mens saa spilte Svendsen, fru Justisia mangen strek.Rundt omkring i byer, bygder, arrestertes hver en dag,mange skumle individer, utav alle samfundslag.Men det viste sig som regel, at det ei de rette var,ti for loven og justisen gikk de jo bestandig klar.Svendsen født paa Myaraasen, var utav Romani æt,og begavet var den manden med stor frækhet og godt vet.Sigurd Madsen i fra Haugsund, var blot lærling i sit fag;men han oplært blev av Svendsen, fra sin spæde barndoms dag. Dette var fra det første arket, jeg har sett hele en gang tror det var til sammen ca 25 ”vers”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Nei denne hadde jeg ikke sett.Det eneste som er feil i regla er ' på Vågårdsheien høsten 1925'. Det var høsten 1926.Har noen avisutklipp fra denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Her er et bildet av Anton Svensson.Jeg fikk tilsendt en oversikt over hans brødre og søstre samt etterkommere

bilete4852.jpg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Unnskyld meg, men hva er vitsen med å holde denne tråden i gang? Hva er vitsen med å legge ut et bilde, og informasjon om at du vet hvem etterkommerene er? Lenken til Gustavs dåp er også for meg totalt uinteressant; for ikke å snakke om at dette er en person som fullt mulig stadig er i live.Slektsgranskning er en fin hobby. Men om man har stor interesse for andres aner og slekt, så får man trø varlig, og være forsiktig med informasjon man legger fram, og særlig når denne informasjonen ikke er mer enn 80 år gammel.For ordens skyld; denne saken dreier seg ikke om mine aner, så det er ikke 'ømme tær' som er ute og går her. Bare litt (for meg) sunn rettferdighetssans.mvh Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hensikten med å holde tema gang er at dette er en av Norgeshistoriens største forbryterjakter.Etterkommere blir selvsagt ikke lagt ut, men både Svensson og Mattson var vanlige mennesker de også med sine gode sider.Allmen interessen for saken har vært stor.Personvernet er ikke overtrådt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Fant ikke Emma i 1890 tellingen. Er det henne her?Larsdotter, Emma Karolina Piga (ogift kvinna)f. 23/3 1861 i Kyrkefalla, Skaraborgs län (Västergötland)Utvandrad 1888 från Turlunda Nr 1, Mörlunda, Kalmar län (Småland) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 754Emibas emigrationsakt: Mörlunda H 1888 029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Etter krigen ble Henning Sigurd Madsen gift og levde et lovlydig liv og arbeidet som håndverker. Unggutten som ble viklet inn i denne triste affæren sonet sin dom og når man har sonet , da har man sonet. Han døde i 1986.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.