Gå til innhold
Arkivverket

[#38927] Peder Nilsen Arbeider ved Bergensbanen 1898-1908


Gjest Anita Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Jensen

Håper noen kan hjelpe???! Mine opplysninger sier at peder Nilsen er født 1844 Vermland/Sverige, og at han utvandret til Norge i 1856. Peder giftet seg med kari Amundsdtr fra Askøy/florvaagsøen. 14.mai 1890 fikk de datteren Agnes Amalie Nielsen,21.03.1875 får de sønnen Niels kornelius nielsen. De hadde også sønnen ole Nielsen(Nilsen)f.1888. Peder nilsen arbeider ved Bergens banen 1898-1908. Familien bodde en stund på voss.Jeg prøver å finne frem til peder i sverige? Hvem er hans foreldre??? Håper noen kan hjelpe. Har prøvd anbytarforum. Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

Hei Jon...tusen takk skal du ha....selvfølgelig må jeg finne vielsen...blir kansje på askøy det da....de bodde jo der....supert, tusen tusen takk:-) mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dei ser ikkje ut til å vera vigde i Askøy. Ho ser heller ikkje ut til å vera fødd der. Men dei kom dit seinare og er registrert med tre døypte born i Askøy:,,Peder,Nilsen,Florvaagsøen,,,,,Kari Amundsdtr,,,,Arbeider,Kaisa Petrine,2610,2911,1885,,Peder,Nilsen,Florvaagsøen,,,,,Kari Amundsdtr,,,,Stenarbeider Hjemmedøbt 19/10,Ole,1010,1103,1888,,Peder,Nilsen,Florvaag,,,,,Kari Amundsdtr,,,,Stenarbeider,Agnes Amalie,1404,1506,1890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kari er fødd i Ålund sokn i Fjellberg, Sunnhordland. I ft1875 bur dei på Florvåg saman med foreldra hennar. Men sidan dei nett var komen frå Volda, kor sonen vart døypt same året, er det ikkje godt å seia kor dei vart vigde i 1873. Eg finn heller ikkje Kari og foraldra i ft1865. Stein-, veg- og jernbane-arbeidarar fór jo vide kringom på arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Hei AnitaDu bør legge ut etterlysning på det svenske Røtter (Genealogi.aland.net)Der treffer du mange hjelpsomme personer.(Er du heldig treffer du Anki og Kina.)Hvis du har bredbånd så lønner det seg å finne det svenske ' Genline ' på nettet og ta ett prøve abbonement på det for 20 dager.(199,-)Da kan du bla i de svenske kirkebøkene som er avfotografert og absolutt lesbare på nettet.Så skaffer du deg (Gadwin.com) Printscreen 3.1 på nettet.(Gratis.) så kan du lagre funnene som Jpeg bilder på maskina di.Ellers kan du kombinere søket der med funn på Mormonerbasen (Familysearch.org)Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Huff glemte å fortelle at det finnes utvandrer lister og husforhør også.Husforhør er tellinger i hjemmene hvor alle beboere blir listet opp med navn,alder,giftemål osv.Samt en del annet nyttig stoff.Husk at Arvika har 2 forsamlinger.En for by og en for bygda rundt.(Landsforsamlingen.)Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

Bjørn og Knut...Tusen tusen takk for hjelpen...har no kjøpt et sånt 20 dagers abonnement på genline...har leitet i hele dag, men finner ingenting:-( Er vist en hard nøtt dette ja...jeg prøver videre jeg, i håp om å finne noe:-)Burde så absolutt funnet ut hvor de giftet seg, for der kan jo hjelpen videre ligge...tusen takk atter en gang...mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

Er det noen her som har tilgang til de svenske kirkebøkene??? Har vært inne selv, og funnet to mulige....En Peder født arvika 1837, og en petter født 1844. Problemet er at jeg ikke er så flink å tyde den skriften...tyder litt, men ikke alt...Vermland (Arvika landsforsamling) fødde 1830-1842 s. 82 (Peder) vermland (arvika landsforsamling) fødde 1843-1858 s. 157 (petter) Håper virkelig noen kan hjelpe. mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hei Anita. Jernbanemuseumet på Hamar har et enormt arkiv over arbeidere i Jernbanen. De kan kanskje gi deg et svar på hvor han har arbeidet hende og ut i fra det kan du nøste opp noen tråder. De kan også ha opplysninger på foreldrene til Peder.Jeg har vært heldig med mine etterspørsler og fått vite mye, bla foreldre og hvor de har vært. Lenke: http://www.norsk-jernbanemuseum.no/ Lykke til, Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

Hei Jon.Nei, jeg hvet dessverre ike hvor og når peder døde. Hvet han giftet seg i 1873 med Kari Amunsdtr, men ikke hvor. Alle mine spor stope dessverre her, det er det så gjør dette så vanskeligmvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

Hei jonAt han utvandret fra sverige 1856, er bare en opplysning jeg fikk for lenge siden når jeg søkte. jeg må rette det med at han jobbet på bergensbanen 1898-1908...Lenke Der står det at han kom inn 06.04.1899, og at han utgår 01.11.1905mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

hei igjen:-)Joda, det har jeg sett, (men kansje glemt å oppgi) Problemmet er at jeg ikke finner frem til han i sverige, og hvem hans eventuelle foreldre er??? Han giftet seg nok her, men hvor? tror nok litt av svaret ligger der.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Men har du lett i forsamlingene rundt Arvika da?Her er et nyttig kart:LenkeDu må lete i Arvika (landsoknet og bysoknet), Älgå, Brunskog, Ny, Mangskog, Gunnarskog, + +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Jensen

Hei. No ble jeg glad:-) Ja , det er litt variasjon i datoene, har tre forskjellige fødsels år på samme person no. 1837,1843, og 1844. Er ikke lett å bli klok på. Men atter en gang tusen tusen takk, for at du tar deg tid til å hjelpe meg.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.